Mathijs Meliono:

‘Wij willen de beste worden in transport’


De ambitie is hoog, maar volgens manager Mathijs Meliono (linksboven op foto) zeker haalbaar. Niet voor niets kwam hij dit jaar over van een andere verzekeraar om de transportverzekeringen bij a.s.r. samen met zijn team naar een hoger plan te tillen. ‘Ik heb eigenlijk nooit in een andere sector gewerkt. Transportverzekering zit al 31 jaar in mijn bloed. Van olifanten tot vliegtuigmotoren, je kunt het zo gek niet verzinnen.’


Door Hans Vos


Het team van vijf fte transport­specialisten kent de risico’s in de transportsector. Transport bestaat niet uit standaard­producten, maar uit een breed scala aan maatwerkoplossingen. ‘Dat komt door complexe regelgeving, uiteen lopende risicofactoren en dat je te maken hebt met zowel Nederlands als internationaal recht met verschillende clausules en afwijkende aansprakelijkheids-regimes. De aansprakelijk­heid van de vervoerder verschilt daardoor per situatie en hangt ook nog eens af of dat via de lucht gaat, de weg of over het water. Daardoor worden transportverzekeringen over het algemeen als moeilijke, hoogdrempelige producten gezien door adviseurs. Wij vinden het belangrijk om die drempel te verlagen door met een deskundige blik samen met de adviseur de situatie bij de klant te inventariseren.’


€ 60 miljoen aan iPhones

Daar weet adviseur Hans van Hees (op de foto bij de vrachtwagen van een klant) alles van. ‘Het is belangrijk dat een verzekeringsmaat­schappij verstand van zaken heeft. Bij wijze van spreken wordt er bij het inladen nog eens gedacht aan een transportverzekering.


Dan moet ik als adviseur snel kunnen schake­len, zoals vorig jaar toen op 31 december een risico kwam voor € 60 miljoen per jaar aan iPhones dat 1 januari moest ingaan. Dan moet je geen tijd verspillen aan een offerte, maar meteen zaken kunnen doen. Bij mijn bedrijf Transzeker zijn zo’n 250 klanten aangesloten die met transport te maken hebben. Ik heb gemerkt dat ze bij a.s.r. verstand van zaken hebben, dus toen Mathijs overging naar a.s.r. heb ik meteen de hele portefeuille verhuisd.’

Van Hees legt uit dat er in principe twee soorten transportverzekeringen zijn. ‘Bij de ene verzeker je de lading met een goederenpolis en bij de andere de aansprakelijkheid van de vervoerder. Daar vergissen klanten zich nog wel eens in. Die denken dat de transporteur in alle gevallen aansprakelijk is, maar dat is niet zo. Zeker niet als hij door een derde wordt aangereden. Daar komt bij dat de aansprake­lijkheid een beperkte vergoeding kent per kilo lading, van een paar euro. Als je dan hoogwaar­dige medicijnen vervoert die niks wegen loop je tegen een probleem aan als daar wat mee gebeurt onderweg.‘


Afwikkeling ongeluk

Dat een ongeluk in de papieren kan lopen, ondervond Hans bij de afwikkeling van een ongeluk met een chauffeur bij een van zijn klanten. ‘Daar raakte een chauffeur die onwel werd van de weg af, ramde tegen een brug waarbij zowel de oplegger als lading verloren ging. En bij het ongeluk verloor de chauffeur ook nog eens zijn onderbeen. De weg moest over honderden meters opnieuw geasfalteerd worden. Die transporteur had alles bij me verzekerd, dus kwam het echt aan op mijn expertise die ik in 30 jaar heb opgebouwd. Het eerste wat ik hem aanraadde was om zijn chauffeur aan te sporen een advocaat te nemen. Want vanaf dat moment stonden die partijen tegenover elkaar, terwijl ze dat helemaal niet wilden. Het heeft allemaal 1,5 miljoen euro gekost, maar was voor beide partijen een acceptabele oplossing. a.s.r. snapt dat wereldje. Dat praat zo veel makkelijker...’ •