De kunstkeuze van...Maaike van de Laar, ontwikkelcoach In Beweging

‘Die kraag van taartrandjes vind ik geniaal’

Doily van Hendrik Kerstens

‘Ik houd niet zo van oude meesters, maar dit werk, dat gebaseerd is op oude meesters vind ik juist heel erg mooi. Zo mooi, dat ik er regelmatig voor omloop om ernaar te kijken. Ik kende het werk van Hendrik Kerstens al voordat ik het bij a.s.r. zag, maar dit vind ik wel de mooiste uit deze serie. Het is zijn dochter Paula en als je dichtbij gaat staan, zie je dat haar kraag van taartrandjes is gemaakt. Geniaal. In een ander werk heeft ze een oudhollands mutsje op, maar kijk je beter dan zie je dat het plastic zakjes zijn. De tegenstellingen die in dit werk zitten vind ik super. Als eerste het contrast tussen licht en donker, maar ook haar gezicht is aan de ene kant heel transparant en toch ook weer afstandelijk en ingetogen. Het werk is klassiek, maar ook modern. Het is heel serieus, dat zie je aan haar blik, maar ook hartstikke ludiek door die kraag.’

'De indringende portretten hebben verwijzingen naar het dagelijks leven van Paula en naar de historie van de schilderkunst'


Conservator Sigrid Vegter:

‘Hendrik Kerstens (Den Haag, 1956) maakt al zo’n 17 jaar foto’s van zijn dochter Paula om zo alle belangrijke momenten in haar leven vast te leggen. Kerstens werkt vanuit zijn atelier in zijn eigen huis in Amsterdam waardoor het dagelijks leven en de kunst vlak naast elkaar liggen. In de verstilde, klassieke portretten van zijn dochter is Kerstens fascinatie voor de Nederlandse portretschilderkunst van de zeventiende eeuw goed zichtbaar.


Het zijn uiterst indringende portretten waarin de aandacht van de kijker direct naar het gezicht van Paula gaat. Daarna vallen pas de vreemde, eigentijdse accessoires (hoofddeksels, kragen) op die de foto’s zo duidelijk in onze tijd plaatsen. Op deze foto’s zijn dat de kanten onderzetters (in het Engels een Doily). De indringende portretten met verwijzingen naar het dagelijks leven van Paula en naar de historie van de schilderkunst passen goed binnen de kunstcollectie van a.s.r.’

Sigrid Vegter, conservator