Zorg neemt regres in eigen hand en haalt meteen half miljoen terug

'Nu wij regres weer in eigen beheer hebben, willen wij een aanzienlijke kwaliteitsverbetering realiseren'

Het terughalen van gemaakte kosten bij een andere verzekeraar werd bij Zorg jarenlang uitbesteed aan een externe partij. Nu wordt deze zogenaamde regres gedaan door twee collega’sdie zijn opgeleid door DSW. Met een van hun eerste cases, die niet was gesignaleerd door het bureau waaraan regres was uitbesteed, kon ruim€ 500.000 worden teruggehaald.

Door Astrid Melger

Soms vallen kosten die gedeclareerd worden op de zorgverzekering eigenlijk onder een andere verzekering. Bijvoorbeeld bij een verkeersongeluk. Die kosten kunnen dan verhaald worden op de WA-verzekering van de veroorzaker. Maar dan moet wel achterhaald worden waarvoor kosten gemaakt zijn. ‘Als we bijvoorbeeld zien dat iemand met een ambulance is vervoerd, maar niet vanaf het huisadres, dan gaan we vragen wat er precies is gebeurd, want dan is de kans groot dat het een verkeersongeval is’, legt Mark van Beusekom, een van de regres-specialisten, uit.


Samen met Rob Iesberts zoekt hij sinds begin dit jaar naar cases die kunnen worden verhaald bij andere verzekeraars. Bij zorgverzekeraar DSW, waarvan Zorg ook het IT-systeem afneemt, mochten Mark en Rob de kneepjes van het vak komen leren. Best pittig, vijf dagen per week naar Schiedam. ‘Maar DSW is wel de beste op dit gebied. Heel mooi dus dat we het van die specialisten konden leren en daar meteen met onze eigen dossiers aan de slag konden.’


Hele grote case

Koud twee weken begonnen bij DSW, stuitten Mark en Rob op een heel grote case uit 2012 die over het hoofd was gezien. Een klant van De Amersfoortse was aangereden op het zebrapad door een automobilist die met zijn spiegels bezig was. Hij breekt zijn nek en loopt een hoge dwarslaesie op. ‘Verschrikkelijk natuurlijk, echt een groot drama. Maar het bleek dat er nooit regres was gedaan bij Delta Lloyd, de verzekeringsmaatschappij van de automobilist. Bij DSW wisten ze meteen dat bij een dwarslaesie zeker 99% van alle kosten gerelateerd is aan het ongeval. Het was dus interessant om hier werk van te maken.’


Het terugvorderen van alle betaalde kosten vergde behoorlijk wat doorzettings-vermogen. Zo wilde de klant niet meewerken en beoordeelde Delta Lloyd de klacht in eerste instantie als verjaard. Maar met hulp van a.s.r.-juristen en externe advocaten komt er beweging in de zaak. Inmiddels heeft Delta Lloyd – nu Nationale Nederlanden – het hele bedrag gestort.


Voor de toekomst verwacht Mark niet direct weer zo’n grote case tegen te komen, maar de lat ligt wel behoorlijk hoog. ‘In het verleden heeft de externe partij de doelstelling niet gehaald. Nu wij regres weer in eigen beheer hebben, willen wij een aanzienlijke kwaliteitsverbetering realiseren, zowel op de afhandeling, als op de aantallen geïdentificeerde dossiers.’

'Het bleek dat er nooit regres was gedaan bij Delta Lloyd’