Waarom klikken op het icoon onder een onlinebericht zo belangrijk is

‘Met meer likes helpen we a.s.r. aan grotere bekendheid’


Christel van Capelleveen snapt best wel dat sharen van alle a.s.r.-info op Facebook met je vrienden misschien iets te veel gevraagd is, maar volgens de contentmarketeer van a.s.r. helpt liken om a.s.r. als bedrijf bekender te maken. En daar profiteert uiteindelijk iedereen van. ‘Een bericht met veel likes is voor Facebook aanleiding om het als belangrijk te bestempelen voor grotere groepen.’


Door Hans Vos


Er zijn nog steeds mensen die het belang van online aanwezigheid voor een bedrijf onderschatten. Christel: ‘Het hoort er bij dat je ook op Facebook, Instagram en bijvoorbeeld LinkedIn laat weten wat je doet. Het ondersteunt de bestaande middelen zoals tv-commercials en abri-campagnes.’


De aanwezigheid van a.s.r. op social media is niet nieuw. ‘a.s.r. is sinds 2014 actief op Facebook, maar bijna alleen tijdens campagnetijd. Vanaf 2016 posten we gemiddeld één tot twee per week iets en vanaf half 2017 zo’n vijf posts per week. Dit doen we vanuit Schade en Pensioenen en vanuit het a.s.r.-merk. Dat is dus een flinke vermeerdering van de contactmomenten die mensen met ons kunnen hebben via Facebook.’


Christel maakt niet actief reclame voor producten of het merk. ‘Ik ben meer bezig met het vertellen van verhalen om ons merk a.s.r. onder de aandacht te brengen. Als we bijvoorbeeld er heel goed uitkomen bij de Eerlijke Verzekeringswijzer, schrijf ik daar een blog over en verspreiden we dat onder meer op Facebook. Deze posts helpen mee bij het continu bouwen aan het merk en ondersteunen onze campagnes. Hierdoor zijn we “always on” en kunnen we heel gericht onze doelgroepen targeten.’


Algoritme

Het is nog niet zo dat a.s.r. al kan bogen op heel veel volgers. Vergeleken bij NN met 570.000 komen wij met zo’n 14.000 volgers nog maar net kijken. ‘Ondanks een stijgende lijn, kan het veel beter. Daarom is het zo belangrijk dat het netwerk zich uitbreidt en dat Facebook door de likes a.s.r. als belangrijk gaat zien. Het algoritme van Facebook bepaalt dat onze volgers alleen een post van ons te zien krijgen als onze posts regelmatig worden geliket

of als berichten worden gedeeld. Dus niet al onze volgers zien onze berichten, laat staan mensen die ons niet volgen. Daarom gebruiken we promotie en targeting. Voor een bepaald bedrag kunnen we onze berichten op de tijdlijn van bepaalde interessegroepen laten verschijnen. We doen dit om het algemene publiek meer informatie over ons te geven en zo te werken aan onze naamsbekendheid. Voor het merk doen we dit bijvoorbeeld over ons duurzame investeringsbeleid en Schade doet dit in de vorm van preventietips. Informatie waar een klant echt iets aan heeft.’


De ophef over Facebook van de laatste weken hoeft volgens Christel de oproep om meer te liken niet in de weg te staan. ‘Er zijn inderdaad mensen die hun account hebben verwijderd. Maar dat is nog een klein deel van de bijna acht miljoen dagelijkse gebruikers. Facebook is voor a.s.r. een belangrijk kanaal. Niet alleen om mensen naar onze website te krijgen, maar vooral ook door het contact met onze klanten en het algemene publiek. Het is het enige kanaal waar we direct feedback krijgen op wat wij aan blogs schrijven. De verwachting is dat Facebook er nu van alles aan gaat doen om de veiligheid van de gegevens van de gebruikers te waarborgen. Maar om niet te afhankelijk van Facebook te zijn, kijken we ook naar andere kanalen. Zo zullen we dit jaar al meer met Instagram gaan doen. En nogmaals: als je liket, help je a.s.r.‘