De 3 kernwaarden in de praktijk

‘Mijn buurvrouw had de waterschade niet geclaimd’


Collega Sylvia Waag kwam na een waterschade waar de hele buurt last van had, in contact met een oudere dame. Zij kwam erachter dat de buurvrouw – al decennialang bij a.s.r. verzekerd – de waterschade niet had geclaimd. Ze trok de stoute schoenen aan en nam contact op met collega’s van Schade of er iets ‘creatiefs’ bedacht kon worden. En dat lukte!


Wat is er gebeurd? Door een hevige regen in 2014 heeft Sylvia net als vele anderen in haar straat, schade aan haar huis en inboedel. ‘Mijn schade is snel en goed uitgekeerd. De schadelast in de straat was enorm, soms meer dan 20.000 euro. Het gaat om souterrainwoningen. Om in de toekomst dergelijke schades te voorkomen zijn we met de gemeente een traject gestart om bijvoorbeeld extra riool in de straat te krijgen en keerkleppen. Vanuit mijn rol daarin kwam ik in contact met een oudere dame in mijn straat. Die help ik nu met wat praktische zaken.’


Zo nam Sylvia ook haar verzekeringen door en kwam erachter dat mevrouw al tientallen jaren met opstal, inboedel en AVP bij a.s.r. is verzekerd. En ook dat zij de waterschade uit 2014 nooit had geclaimd. ‘Ze had nog nooit een schadeclaim ingediend. Na de waterschade is ze zelf maar gaan dweilen en heeft ze de schade aan haar spullen geaccepteerd. Die zelfredzaamheid van een klant is natuurlijk prima voor een verzekeraar, maar het voelde toch niet goed.’


Sylvia begreep dat na zoveel tijd het niet mogelijk was om de schade alsnog in te dienen. ‘Van de schade was ook geen bewijs meer, maar ik dacht dat een klein gebaar als een bloemetje ofzo wel moest kunnen.’ En dus nam Sylvia contact op met de afdeling Schade. ‘Fred Zuiver en Erik Heijkamp hebben dit voortvarend opgepakt. Erik is bij mevrouw op bezoek geweest en ze heeft een vergoeding en een bloemetje gekre¬gen! Voor mij is dit precies waar het bij de kernwaarden van a.s.r. om draait. Hulpvaardig zijn (helpen met de uitkering), vooruitdenken (schades in toekomst voorkomen) en doortastend zijn (de zaak bij a.s.r. op de kaart zetten).’

'Ik wist niet dat ik waterschade kon claimen’


Greet van Veen is 81 jaar en woont al ruim 55 jaar in Utrecht. ‘Door een aneurysma ben ik aan één oog blind geworden. Ik zie het allemaal niet zo goed. Het is heel fijn dat ik hulp van Sylvia heb gekregen. Ik wist wel dat ik bijvoorbeeld een kapotte ruit vergoed kon krijgen, maar van die waterschade wist ik niet. Dat aneurysma kreeg ik in die tijd van de waterschade en ik herkende toen mijn eigen dochter niet eens, laat staan dat ik bezig was met het claimen van een schade. Heel fijn dat ik alsnog een vergoeding heb gekregen, maar het leukste vond ik nog de mooie bos bloemen. En ook dat a.s.r. de tijd nam om mijn verhaal te horen. Daar was ik echt erg blij mee.’

Sylvia:

‘Ik wil dit verhaal graag delen ter inspiratie hoe we met zijn allen de klant nog beter kunnen helpen als we soms buiten de regels kijken en handelen. Voor mij staan onze kernwaarden daar ook voor’