Sticks ook dit jaar centraal in campagne

maar wel met 50 a.s.r.-collega’s!


Sticks zal ook dit jaar de campagne van a.s.r. aanvoeren. In drie nieuwe reclame­commercials komt het vervolg op onze bewijsvoering aan bod. Dit in de vorm van een rap, zowel online als op tv en radio, waaraan in de commercial over Schade op tv zelfs 50 collega’s meedoen. Ditmaal gaat het over de onderwerpen Persoonlijk advies, Mensenwerk, en Financiële zelfredzaamheid. Wellicht komt ook het onderwerp van 2017, ons duurzame investeringsbeleid, nog één keer in de zes flights aan bod.


Door Hans Vos en Sandra Meijer



De tv-opnames voor de campagne 2018 waren al enige tijd klaar, maar de lancering liet door de publicatie van de jaarcijfers wat langer op zich wachten. Op 22 maart was het zover en kon manager Merk en Positionering Hella de Weger samen met Sticks de nieuwe campagne toelichten in de Hotspot bij a.s.r. Voor Sticks inmiddels de derde campagne: ‘Inderdaad. Ik vond het weer een leuke route om uit te vogelen hoe ik op de boodschap zou reageren. Het gaat niet wennen. Dat concept dat ik de kritische stem ben, bevalt me goed. Maar ik krijg natuurlijk wel steeds meer verstand van verzekeringen. Het is trouwens niet zo dat mensen diepgaande gesprekken met me willen voeren over verzekeren. Ik krijg leuke reacties. Meer in de trant van: “Ik zag je nog op tv, in de spot van a.s.r.” En ditmaal zat er nog een persoonlijk tintje aan. In de privésfeer kreeg ik te maken met een ongeval en dat werd door Astrid Ales van a.s.r. heel fijn opgepakt. Toen kreeg het reclamebureau het idee om haar in een van de spots op te laten treden.
Ik was eerst nog wat sceptisch, maar ik ben nu eenmaal ervaringsdeskundige en heel tevreden over wat Astrid heeft gedaan. Dichter bij de waarheid kun je niet komen met een praktijkvoorbeeld. Wat dit jaar ook leuk was, was de samenwerking met Roos (het meisje dat optreedt in de commercial over onze activiteiten rondom het verbeteren van de financiële zelfredzaamheid van Nederlanders red.). Zij deed het hartstikke goed en had weinig aansporing nodig. Het ging heel spontaan. Mijn complimenten voor haar optreden.’

Collega Astrid

In de campagne Mensenwerk schittert a.s.r.’s senior schaderegelaar Astrid Ales naast Sticks: ‘In december werd ik gebeld of ik mee wilde werken. Toen viel ik even stil. Ik hoef niet zo nodig in de schijnwerpers te staan, maar ik zie het als mijn missie om ons vak te laten zien, dat we goed bezig zijn. Dat is een mooi verhaal om te vertellen. Mensen hebben veel vooroordelen bij een verzekeraar bij letselschade zoals: die komt bij me thuis om lastige vragen te stellen en zo weinig mogelijk uit te betalen. Vaak komen we tegenover letselschadeadvocaten te staan of letselschadebureaus die zich aanbieden aan de slachtoffers. Maar er is ons alles aan gelegen om mensen met letselschade zo goed mogelijk te helpen. En dat gaat verder dan een faire vergoeding. We praten over gevallen met een gebroken been tot een dwarslaesie of zwaar hersenletsel. Wij denken mee en helpen dus bijvoorbeeld bij de aanpassing van het huis of bij het zoeken naar aangepast werk. Soms duurt het jaren voordat de gevolgen van letselschade duidelijk zijn en leer je iemand goed kennen. Ik kom nu al vijf jaar als schaderegelaar bij mensen thuis en ik vind het prachtig dat je iets voor iemand kunt betekenen. Dat je helpt hun leven weer op de rit te krijgen. Daarom sta ik trots naast Sticks. En natuurlijk was het leuk dat vijftig schadecollega’s ook figureren.’

Financiële zelfred­zaamheid

Als beursgenoteerde onderneming weten wij dat het ook draait om winst, maar naar de toekomst kijken is minstens net zo belangrijk: bijvoorbeeld door de financiële zelfredzaamheid van Nederlanders te verbeteren. Naar schatting hebben 1,4 miljoen huishoudens te maken met schulden.


In dit thema vertellen wij onder andere dat we kinderen lesgeven op scholen, hoe ze verantwoord omgaan met geld, wat de mogelijkheden zijn en de gevaren en de valkuilen van geld beheren. Naast de activiteiten bedoeld voor kinderen, doen we met alle collega’s en de a.s.r. foundation natuurlijk meer. Ook die bewijzen leveren we doorlopend via social content.

Mensenwerk

’Helpen door te doen’ is wat we elke dag in de praktijk brengen. In deze commercial vertellen we meer over het werk van a.s.r. We leven in een snelle digitale tijd en omarmen dat ook. Bijvoorbeeld door onze dialooggestuurde website. Maar als er echt iets is, wil je gewoon persoonlijk contact. En dat bewijs leveren we elke dag door te helpen door te doen. Astrid Ales is letselschade­behandelaar bij a.s.r. Zij heeft letterlijk tegen Junte gezegd: “Als ik iets kan doen, geef je maar een gil.” Deze persoonlijke ervaring heeft Sticks verwerkt in deze rap.

Persoonlijk advies

a.s.r. gelooft in de kracht van onafhankelijke adviseurs. Zij kunnen als geen ander inschatten welke verzekering, maar ook welke verzekeraar het beste bij hun klanten en hun persoonlijke situatie past. Een adviseur zorgt er ook voor dat je de beste oplossing krijgt en geen dubbele polissen afsluit, dat is de knipoog naar de dubbele Sticks. Daar waar veel consumenten ervan overtuigd zijn niet dubbel verzekerd te zijn, omdat ze bijvoorbeeld geen twee actieve inboedelverzekeringen hebben, vergeten ze soms dat dubbel verzekerd zijn in een klein hoekje zit. Want wat als je een autoverzekering met een verkeersrechtsbijstandsverzekering hebt en een rechtsbijstandverzekering met verkeersdekking? Je moet het maar net zien. Daarom geloven we in de kracht van onaf­hankelijke adviseurs.

‘Onze naams­bekendheid zit in de lift’


Manager Merk en Positionering Hella de Weger kijkt tevreden terug op de campagnes van vorig jaar. ‘Er zijn nog steeds mensen die zo’n rap als promotie voor a.s.r. niet zien zitten. Maar er zijn altijd voor- en tegenstanders bij campagnes. We zien dat het concept werkt en dat de herkenbaarheid van Sticks in relatie tot a.s.r. daar ieder jaar weer een grote rol in speelt. Feit is ook dat onze naamsbekendheid vorig jaar is gestegen, van 40 naar zo’n 56 procent. En daarnaast, minstens net zo belangrijk, hebben we bereikt dat het imago van a.s.r. rijker is geworden. Waar mensen ons eerder koppelden aan woorden als “verzekering”, “Rotterdam” en “hypotheek”, koppelen ze ons nu in veel grotere mate aan “eerlijk”, “duurzaam” en “betrouwbaar”. Daar ben ik, samen met het campagneteam, heel blij mee.’

Het campagneteam: Nathalie van der Bor, Noortje Antonis, Christel van Capelleveen en Hella de Weger