14/23
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Cover ip2 2023
02 Inhoudsopgave ip2 2023
03 Column Jos Baeten ip2 2023
04 Kort ip2 2023
05 Participatiedesk ip2 2023
06 Intermediair dashboard ip2 2023
07 Herijking campagne ip2 2023
08 Robothuisdieren ip2 2023
09 De Klacht ip2 2023
10 Fraude ip2 2023
11 Koningsplein ip2 2023
12 Oekraïnse bij a.s.r. ip2 2023
13 Lunchmaatjes ip2 2023
14 Ondernemingsraad ip2 2023
15 Duurzaam doen - 5 vragen ip2 2023
16 Onderzoek naar zitgedrag ip2 2023
17 Test jouw datageletterdheid ip2 2023
18 In Beweging Sjuul Hendriks ip2 2023
19 Ons familiebedrijf ip2 2023
20 Geldles mbo'ers ip2 2023
21 Betere klantbeleving en minder klachten bij Leven en Hypotheken ip2 2023
22 Eef van Opdorp ip2 2023
23 Mijn vrijwilligerswerk ip2 2023

Ondernemingsraad

OR mag zichtbaarder zijn, maar ‘Geen zeepkist nodig’

Medewerkers willen dat de OR regelmatig communiceert – 50% geeft eens per kwartaal aan – maar vaker indien nodig. En een meerderheid vindt intranet Sam daarvoor een goed middel. Dat zijn enkele uitkomsten van de OR-enquête. 455 collega’s vulden de korte vragenlijst in. OR-voorzitter Miriam Hermkens is blij met deze respons. ‘Het tekent de betrokkenheid van collega’s bij ons werk. Maar er is zeker ook ruimte voor groei.’

Door Sandra Meijer

‘De OR heeft geen invloed op wat dan ook’ en ‘Gebruik geen afkortingen in de enquête, wat is i.p. bijvoorbeeld’. Het waren niet alleen maar positieve reacties die de OR kreeg op zijn enquête die via dit personeels­magazine (i.p. inderdaad) werd verstuurd. Toch zijn OR-leden Miriam Hermkens en Kim Goosen blij met de resultaten. Kim: ‘Een respons van een kleine tien procent is heel goed, volgens mij.’ Miriam vult aan: ‘Dat er veel reacties op de open vragen kwamen, tekent de betrokkenheid van collega’s bij ons.’

Resultaten Deze rubriek (Ondernemingsraad) in het magazine wordt door 62% af en toe tot (bijna) altijd gelezen en 49% vindt het een goed middel om over de OR te lezen. Respondenten konden meerdere antwoorden geven en ook een nieuwsbrief scoort met 49% goed. Maar beide middelen halen het niet bij intranet Sam, dat maar liefst 85% van de stemmen krijgt. De zeepkist (8%) hoeven de leden niet op, vinden de respondenten. Miriam: ‘Nuttig voor ons om te weten, want we willen natuurlijk zoveel mogelijk collega’s bereiken.’

Vragen aan de OR

Heb jij ideeën over hoe de communicatie van de OR beter kan of heb je vragen over hun werk? De leden van de OR nemen graag de tijd voor je. Mail naar het loket ASR NL OR of kijk op Sam bij Organisatie Mede zeggenschap voor meer informatie, zoals de samenstelling van de OR en OC’s.

Michiel Alblas

Sylvia Waag

Peter Aartsen

Miriam Hermkens

Uit de reacties blijkt ook dat het voor een aantal respondenten nog steeds onduidelijk is waar de OR precies voor dient. Kim: ‘Hoewel wij dus denken dat we daarover te vaak in herhaling vallen, blijft het belangrijk dat we helder zijn over wat we doen.’

Bijvoorbeeld dat de OR geen partij is in cao-onderhandelingen. Maar wel meepraat over het samengaan met Aegon Nederland en het nieuwe beloningsbeleid van de RvB. Qua zichtbaarheid scoort de OR in de enquête net onder het gemid­delde. Miriam: ‘Niet slecht, maar daar is zeker ruimte voor verbete­ring.’ Zoals de agenda van de overlegvergadering breder bekendmaken, en melden als het (openbare) verslag online staat. Kim: ‘Ideeën genoeg. We gaan er enthousiast mee aan de slag. Met dank aan iedereen die ons deze waardevolle input heeft gegeven.’ •

Kim Goosen

Reacties van medewerkers uit OR-enquête:

‘Zeker met de samenvoeging met Aegon is extra informatie wenselijk’

‘Met 1 miljard winst moeten jullie niet teveel ja knikken’

‘Wat doet een OR en wat kan een OR?’

‘Graag bij een lopende reorganisatie/herinrichting wat vaker een update van de OR/OC, mag (ook) via mail’

‘Ga zo door!’

‘OC’s zouden wat zichtbaarder mogen zijn op de afdelingen’

Henk Koelewijn

Mariëm Isiboukaren