De klacht
Klant vergeet pasgeboren dochter
bij te schrijven op zorgpolis
Mevrouw X. vergeet dochter M. na de geboorte bij te laten schrijven op haar zorgpolis. Dat is heel onhandig, blijkt als het ziekenhuis waar M. een paar dagen moet blijven, een rekening stuurt die a.s.r. niet vergoedt. X. moet deze kosten zelf betalen. De paniek slaat toe en X. dient een klacht in bij a.s.r.
Door Marleen Veldhuijzen
Na een heftige bevalling komt dochter M. van mevrouw X. op 28 september 2022 ter wereld. Door complicaties besluiten de gynaecoloog en de kinderarts het meisje nog een paar dagen in het ziekenhuis te houden. Mevrouw X. is dolgelukkig met haar dochter maar ook zij heeft het niet makkelijk. Na de bevalling verbreekt de vader van M. de relatie en X. krijgt een postnatale depressie. Door al deze gebeurtenissen vergeet X. haar dochter binnen vier maanden na de geboorte, zoals wettelijk verplicht, bij te schrijven op haar zorgpolis.
X. komt daar pas achter als ze een rekening van a.s.r. ontvangt. Ze moet de kosten van het ziekenhuisverblijf van M. zelf betalen. Daarop schrijft X. haar dochter alsnog bij, maar het is te laat: a.s.r. vergoedt de ziekenhuiskosten niet. X. voelt zich machteloos en is in paniek. Ze dient een klacht in en vraagt om coulance.
Volgens klachtbehandelaar Anwar Jasin is het niet de eerste keer dat er bij a.s.r. een soortgelijke klacht binnenkomt. ‘Ik heb dit twee keer eerder meegemaakt en in beide gevallen hebben we het kindje, uit coulance, met terugwerkende kracht ingeschreven.’
Anwar besluit, na overleg met collega’s, mevrouw X. ook tegemoet te komen vanwege haar heftige privé-situatie. De rekening wordt alsnog vergoed. Ook wordt deze case voor gelegd aan Zorgverzekeraars Nederland om te kijken hoe vaak dit bij andere verzekeraars voorkomt en hoe zij hiermee omgaan.
Om te voorkomen dat andere kersverse ouders in dezelfde problemen komen, vraagt Anwar aan Zorg of het mogelijk is de klant een reminder te sturen als een kraamzorgorganisatie kosten declareert. ‘Zo weten we dat er een kindje is geboren en herinneren we de ouders aan de bijschrijvingsplicht binnen de wettelijke termijn.’ Zorg kijkt nu naar dit voorstel. Mevrouw X. reageert opgelucht als Anwar haar vertelt dat de kosten toch worden vergoed. Ze kan zich nu volledig richten op haar eigen herstel en haar dochter. De klacht wordt gesloten. •