9/23
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Cover ip2 2023
02 Inhoudsopgave ip2 2023
03 Column Jos Baeten ip2 2023
04 Kort ip2 2023
05 Participatiedesk ip2 2023
06 Intermediair dashboard ip2 2023
07 Herijking campagne ip2 2023
08 Robothuisdieren ip2 2023
09 De Klacht ip2 2023
10 Fraude ip2 2023
11 Koningsplein ip2 2023
12 Oekraïnse bij a.s.r. ip2 2023
13 Lunchmaatjes ip2 2023
14 Ondernemingsraad ip2 2023
15 Duurzaam doen - 5 vragen ip2 2023
16 Onderzoek naar zitgedrag ip2 2023
17 Test jouw datageletterdheid ip2 2023
18 In Beweging Sjuul Hendriks ip2 2023
19 Ons familiebedrijf ip2 2023
20 Geldles mbo'ers ip2 2023
21 Betere klantbeleving en minder klachten bij Leven en Hypotheken ip2 2023
22 Eef van Opdorp ip2 2023
23 Mijn vrijwilligerswerk ip2 2023

De klacht

Klant vergeet pasgeboren dochter

bij te schrijven op zorgpolis

Mevrouw X. vergeet dochter M. na de geboorte bij te laten schrijven op haar zorgpolis. Dat is heel onhandig, blijkt als het ziekenhuis waar M. een paar dagen moet blijven, een rekening stuurt die a.s.r. niet vergoedt. X. moet deze kosten zelf betalen. De paniek slaat toe en X. dient een klacht in bij a.s.r.

Door Marleen Veldhuijzen

Na een heftige bevalling komt dochter M. van mevrouw X. op 28 september 2022 ter wereld. Door complicaties besluiten de gynaecoloog en de kinderarts het meisje nog een paar dagen in het ziekenhuis te houden. Mevrouw X. is dolgelukkig met haar dochter maar ook zij heeft het niet makkelijk. Na de bevalling verbreekt de vader van M. de relatie en X. krijgt een postnatale depressie. Door al deze gebeurtenissen vergeet X. haar dochter binnen vier maanden na de geboorte, zoals wettelijk verplicht, bij te schrijven op haar zorgpolis.

X. komt daar pas achter als ze een rekening van a.s.r. ontvangt. Ze moet de kosten van het ziekenhuis­verblijf van M. zelf betalen. Daarop schrijft X. haar dochter alsnog bij, maar het is te laat: a.s.r. vergoedt de ziekenhuiskosten niet. X. voelt zich machteloos en is in paniek. Ze dient een klacht in en vraagt om coulance.

Volgens klachtbehandelaar Anwar Jasin is het niet de eerste keer dat er bij a.s.r. een soortgelijke klacht binnenkomt. ‘Ik heb dit twee keer eerder mee­gemaakt en in beide gevallen hebben we het kindje, uit coulance, met terugwerkende kracht in­geschreven.’

Anwar besluit, na overleg met collega’s, mevrouw X. ook tegemoet te komen vanwege haar heftige privé-situatie. De rekening wordt alsnog vergoed. Ook wordt deze case voor gelegd aan Zorgverzekeraars Nederland om te kijken hoe vaak dit bij andere verzekeraars voorkomt en hoe zij hiermee omgaan.

Om te voorkomen dat andere kersverse ouders in dezelfde problemen komen, vraagt Anwar aan Zorg of het mogelijk is de klant een reminder te sturen als een kraamzorgorganisatie kosten declareert. ‘Zo weten we dat er een kindje is geboren en herinneren we de ouders aan de bijschrijvingsplicht binnen de wettelijke termijn.’ Zorg kijkt nu naar dit voorstel. Mevrouw X. reageert opgelucht als Anwar haar vertelt dat de kosten toch worden vergoed. Ze kan zich nu volledig richten op haar eigen herstel en haar dochter. De klacht wordt gesloten. •