23/23
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
  • Editions
01 Cover ip2 2023
02 Inhoudsopgave ip2 2023
03 Column Jos Baeten ip2 2023
04 Kort ip2 2023
05 Participatiedesk ip2 2023
06 Intermediair dashboard ip2 2023
07 Herijking campagne ip2 2023
08 Robothuisdieren ip2 2023
09 De Klacht ip2 2023
10 Fraude ip2 2023
11 Koningsplein ip2 2023
12 Oekraïnse bij a.s.r. ip2 2023
13 Lunchmaatjes ip2 2023
14 Ondernemingsraad ip2 2023
15 Duurzaam doen - 5 vragen ip2 2023
16 Onderzoek naar zitgedrag ip2 2023
17 Test jouw datageletterdheid ip2 2023
18 In Beweging Sjuul Hendriks ip2 2023
19 Ons familiebedrijf ip2 2023
20 Geldles mbo'ers ip2 2023
21 Betere klantbeleving en minder klachten bij Leven en Hypotheken ip2 2023
22 Eef van Opdorp ip2 2023
23 Mijn vrijwilligerswerk ip2 2023

‘Toen ze een 9 voor wiskunde haalde glom ik van trots’

Justus Beijk (adviseur Duurzaamheid) is als vrijwilliger actief bij jeugdorganisatie Studiezalen. Scholieren en studenten die thuis geen plek hebben om hun huiswerk te maken of die begeleiding nodig hebben, kunnen iedere week een middag bij een van de locaties van Studiezalen in Amsterdam terecht om aan school te werken. ‘Leerstof uitleggen, overhoren of gewoon vragen hoe het met iemand gaat, ik doe het allemaal met heel veel plezier.’

Door Marleen Veldhuijzen

Iedere donderdagmiddag vanaf een uurtje of vier is Justus te vinden in het buurtcen­trum in de Indische buurt in Amsterdam. In het lokaal ziet hij middelbare scholieren één voor één binnenkomen, hun huiswerk pakken en aan het werk gaan. ‘Dit zijn kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun schoolwerk. Of die geen plek hebben om rustig te werken omdat ze geen eigen werkplek hebben.’ Zij zijn door verschillende middelbare scholen en hulporganisaties in Amsterdam naar jeugdorganisatie Studiezalen doorverwezen. Justus loopt regelmatig een rondje door het lokaal om te vragen wat de scholieren die dag moeten doen. ‘Leerstof uitleggen, overhoren of gewoon vragen hoe het met iemand gaat, ik doe het allemaal met heel veel plezier en ik kan met alle vakken uit de voeten.’

Justus is bij Studiezalen terechtgekomen nadat hij een aflevering van het tv-programma Sander en de kloof keek waarin presentator Sander Schimmelpenninck de vermogens- en kanson­gelijkheid in Nederland aan de kaak stelt. In de aflevering die gaat over onderwijs, laat Sander zien dat kinderen uit gezinnen met een laag inkomen veel minder begeleiding bij hun schoolwerk krijgen dan andere kinderen. Dit maakt de kloof tussen rijk en arm groter. ‘Ik wilde hier wat aan doen en ben gaan googelen of er een initiatief in Amsterdam bestaat voor bijles aan kinderen uit minder bedeelde gezinnen.’

Justus is inmiddels een jaar vrijwilliger bij Studiezalen en heeft zich ook voor komend schooljaar aangemeld. ‘Ik heb laatst een meisje geholpen dat heel erg tegen haar proefwerk wiskunde opzag.

We hebben samen alle stof doorgenomen en sommen geoefend. Toen ze me later helemaal vrolijk vertelde dat ze een 9 had gehaald, glom ik van trots. Daar doe ik het voor!’ •

Heb je een idee voor of ben je betrokken bij een maatschappelijk project, dan kun je hiervoor via het Stimulansplan een keer per jaar financiële ondersteuning krijgen. Meer informatie vind je op Sam: Over a.s.r. > Maatschappelijk betrokken > a.s.r. foundation > Stimulansplan

FRIS Supermarkt

Naast de begeleiding van scholieren en studenten bij hun schoolwerk en studie, ondersteunt Studiezalen ook gezinnen in armoede. Begin dit jaar opende de jeugdorganisatie de FRIS Supermarkt waar 80 gezinnen wekelijks gratis boodschappen mogen doen. Voorwaar­de is dat deze gezinnen een (financieel) hulptraject volgen om na zes tot acht maanden weer op eigen benen te kunnen staan. Justus heeft bij Foundation een Stimulansplan ingediend en zo namens a.s.r. 500 euro gedoneerd aan dit initiatief.