Nieuw dashboard geeft verkooporganisatie meer inzicht in adviseurs
Het Intermediair Dashboard is volgens Rick Schouten een mooi voorbeeld van co-creatie binnen a.s.r., in samenwerking met extern adviesbureau IG&H. De ad - viseur Distributie is als business owner betrokken bij het project, en beantwoordt een paar vragen over de tool.
Door Sandra Meijer
Wat houdt het Intermediair Dashboard in? ‘Enerzijds biedt het accountmanagers een kijkje in belangrijke data van onafhankelijke adviseurs met wie a.s.r. samenwerkt, zoals de productie- en portefeuilleontwikkelingen. Anderzijds geeft het dashboard ons verkoopmanagement een beter inzicht op meer strategische thema’s. Zoals ontwikkelingen in de overnamemarkt van adviseurs, op deelmarkten en marktontwikkelingen op bepaalde thema’s en bij doelgroepen. De data komen deels van a.s.r. en deels van het Ratinginstituut Financiële diensten (RIFD) en IG&H. Dat is veel meer dan a.s.r. tot dusver voor de verkooporganisatie beschikbaar had.’
Waarom is dit nuttig? ‘Het dashboard laat niet alleen data zien, maar geeft accountmanagers ook signalen van inzichten die worden waargenomen vanuit die data. Denk aan de productie die sterk afwijkt van een vorig jaar, mogelijke organisatiewijzigingen of een indicatie van de positie van a.s.r. ten opzichte van andere verzekeraars. Ook voorspelt het dashboard hoe het belang van top-50 adviseurs zich gaat ontwikkelen in de verschillende deelmarkten. Door deze signalen vanuit de data komen accountmanagers meer te weten over de adviseurs met wie ze contact hebben, en kunnen hierover met hen in gesprek gaan.’
Wie heeft het dashboard bedacht en gemaakt? ‘Het is in opdracht van de directies uitgedacht en ontwikkeld door een projectteam. Met hierin collega’s vanuit de verkoopteams, ontwikkelaars vanuit team Datawarehouse (DWH) Klantbediening van IT&C én met samenwerkingspartner IG&H. Collega Wout de Greef heeft vanuit team DWH een groot deel van het dashboard gebouwd en het datamodel ontwikkeld.’
Wie hebben er toegang tot het dashboard? ‘Het is bedoeld voor alle managers en accountmanagers van de verkooporganisatie, van alle productlijnen van a.s.r. De uitrol loopt nu bij de verkoopteams van Inkomen en Schade, en de commerciële directie. Aansluitend wordt het geïntroduceerd bij de teams van Hypotheken en Pensioenen. En het dashboard blijft in ontwikkeling op basis van feedback en wensen van de gebruikers. Zo zullen we na de closing gaan kijken of we ook de data van Aegon kunnen gaan toevoegen.’ •