Duurzaam doen
5 vragen over
de stakeholderdialogen
Tijdens de stakeholderdialogen zijn de leden van de RvB en enkele senior managers in gesprek gegaan met interne en externe stakeholders (op 3 en 13 april). Het is de derde keer dat team Sustainability deze dialogen organiseert, om zo alle belanghebbenden, van collega’s en klanten tot wetenschappers en leveranciers, te betrekken bij onze ambities op duurzaamheid. 5 vragen aan Sustainability manager Annechien ten Brink.
Door Floor Meijs
- Vanwaar deze stakeholderdialogen over onze duurzaamheidsstrategie?
‘Het doel is tweeledig: we willen van onze stakeholders weten hoe zij vinden dat we het doen op het gebied van duurzaamheid. Ten tweede vragen we hen om hulp bij het verder aanscherpen van ons beleid. Wat zouden we anders moeten doen en op welke manier? Een neveneffect van de dialogen is meer verbinding met de mensen die belangrijk zijn voor a.s.r. Zoals met de directeur van Adfiz (de branchevereniging van onafhankelijk financieel adviseurs, red.). De dialogen zorgen voor meer wederzijds begrip en respect.’
2. Hoe was de eerste dialoog met medewerkers? ‘Een groot succes. We hadden zoveel aanmeldingen dat we een representatieve mix aan collega’s konden selecteren. De dag bestond uit een gezamenlijke introductie en vervolgens een splitsing in drie groepen, met per groep een thema van onze duurzaamheidsstrategie: Duurzaam wonen en leven, Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid en Financiële zelfredzaamheid en inclusie. Ik zat bij de tweede groep, waarbij een belangrijke vraag was hoe we onze klanten zo goed mogelijk inzicht kunnen geven in hun eigen gezondheid en welzijn. Want zonder inzicht geen actie, zoals het aanpassen van je levensstijl. Maar wat is dan de rol van a.s.r. hierin? Wil de maatschappij dat wij ons met de volksgezondheid bezighouden, of moeten we ons hier niet mee bemoeien?’
3. En kwam er ook een antwoord op die vraag? ‘Iedereen was het erover eens dat a.s.r. hierin een belangrijke rol heeft. Onder meer omdat wij heel veel data hebben. We weten bijvoorbeeld dat het grootste deel van de wachtlijsten bij ggz-instellingen bestaat uit jongvolwassenen. We zien dus welke problematiek er onder welke doelgroep is.
Een andere reden is dat we bij de verschillende levensfases van onze klanten betrokken zijn, van het kopen van een huis tot pensioen. In die zin zijn we een soort levenspartner van onze klant. En we hebben niet alleen inzicht in de risico’s, maar kunnen ook helpen door het aandragen van oplossingen. Denk aan onze arbospecialisten gezondheidsprogramma’s.’
4. Wat kwam er uit de stakeholderdialoog voor externen? ‘Die dag had dezelfde opzet, en ook toen was ik aanwezig bij de sessie over Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. De externen, onder wie wetenschappers, toezichthouders en leveranciers, waren ook van mening dat we ons meer moeten uitspreken als het gaat om de zorgproblematiek. Aan ons als verzekeraar de taak om mensen bewust te maken van de consequenties van hun gedrag. En uit de andere sessies bleek hetzelfde: ook op thema’s als klimaat en biodiversiteit of financiële zelfredzaamheid en inclusie mogen wij luider onze stem laten horen. Zeker nu we nog groter worden na de samenvoeging met Aegon.’
5. Wat gaan jullie nu met deze kennis doen? ‘Eerst worden de uitkomsten met het senior management besproken. Daarna kijken we welke acties we eraan kunnen verbinden. Dat is een proces van de lange adem. Een van de uitkomsten van de vorige stakeholderdialogen was dat we nauw moesten gaan samenwerken met schadeherstellers om de schadeketen te verduurzamen. We zijn nu zo’n drie jaar verder, maar hebben inmiddels wel een belang in een schadeherstelbedrijf.’ •