Dit izzz innovatie!

In deze rubriek staan opmerkelijke initiatieven van a.s.r. waarin innovatie voorop staat. Soms zijn het concrete plannen maar soms ook projecten die uiteindelijk niet levensvatbaar blijken te zijn. Of blijven steken bij de pilot. Maar dat mag geen reden zijn om ze niet met elkaar te delen.

Deze rubriek wordt samen-
gesteld in samenwerking met
Innovatie & Digitaal

Innovatie: Voice

Google Home heeft Voice Assistant. Het werkt met spraakherkenning via een smartspeaker. Het zet spraak om via algoritme naar tekst. Amazon heeft een vergelijkbaar spraakgestuurd systeem onder de naam Alexa en Apple is de derde grote speler. Simpel gezegd is Voice de gesproken versie van een chatbox waarbij je antwoord krijgt op een vraag die je stelt aan de Google assistant. a.s.r. wil onderzoeken hoe deze technologie gebruikt kan worden voor a.s.r.-doeleinden. Van: hé Google, bestel een pizza naar: hé Google, doe eens een

verzekering van a.s.r

Paul Cosijn en Linda Kreft

Wie heeft de leiding?

Linda Kreft is product owner voor de chatbot, vandaar de interesse in Voice Assistant. Paul Cosijn is concept owner om vanuit die functie te kijken of Voice voor a.s.r. levensvatbaar is met vragen als: hoe moet je ernaar kijken. Welke positie wil je innemen?

Waarom is het project gestart?

Linda: ‘In eerste instantie dachten we: het komt en het is groot. We hebben al de chatbox, wie weet is Voice de volgende fase. Maar we komen er al snel achter dat er een groot verschil zit tussen schrijven en spreken. Getypte tekst is nog geen gesproken woord. En belangrijk natuurlijk: wat heeft de klant er aan? Technisch is het overigens geen probleem. Dat hebben we al getest.’


Wat is de volgende stap?

Paul: ‘We moeten even afwachten wie de dominante speler wordt. In Nederland lijkt het Google te worden, maar in Duitsland is het Amazon. Het heeft dus niet veel zin om erin te duiken als je daar het antwoord niet op hebt. Daarnaast is het ook belangrijk wie de software gaat ontwikkelen.

Laten we kerst maar eens afwachten en kijken hoeveel Voices worden aangeschaft. Het zit nu nog op het niveau van muziek oproepen en boodschappenlijstje doorgeven.’


Linda: ‘De vraag is: ga je vanaf de keukentafel je schade melden? We denken dat Voice niet op zichzelf staat, maar onderdeel wordt van een keten. Intern gaan we wel al aan de slag. Bijvoorbeeld een accountmanager kan op de terugweg van een klant in de auto Voice opdracht geven om een nieuwe afspraak in te plannen of een formulier toe te sturen. Aan dat soort dingen denken we. Bijkomend voordeel is dat de organisatie er al vertrouwd mee raakt.’


Slagingskans?
Linda: ‘We willen wachten tot het relevant is. Nu neerzetten is een te groot risico. We moeten ervaring opdoen voordat we het aan de klant presenteren. We hebben al een voorsprong omdat we via chat een dialoog met de klant aangaan. Grote kans dat Voice de ingang gaat worden voor andere dialogen. Dat Voice onderdeel wordt van een keten.’