In hoeverre maak jij je zorgen over klimaatverandering? Hoe vind je dat bedrijven, en specifiek a.s.r., omgaan met klimaatverandering? En wat zou a.s.r. volgens jou beter kunnen doen op dit vlak? Op 16 juni kwamen deze en andere vragen aan bod tijdens een interactieve klimaatbijeenkomst voor jongeren op het kantoor in Utrecht. Met als doel: achterhalen hoe zij denken over klimaatverandering en wat a.s.r. voor hen kan betekenen op korte en lange termijn.

Door Floor Meijs

Alle 13 aanwezige jongeren - die zich via collega’s of het klantpanel van de Raad van Doen hebben aangemeld voor de klimaatbijeenkomst - maken zich, veelal in grote mate, zorgen over klimaat­verandering. Net als over het feit dat ze niet alles begrijpen wat er gaande is, zoals de voordelen van elektrische auto’s versus de milieuschade die de lithium batterijen veroorzaken. Tegelijkertijd hebben de jonge­ren (15 - 25 jaar) een overwegend optimistische houding, en willen ze iets doen om klimaatver­andering tegen te gaan.

Team Sustainability, dat samen met de Raad van Doen de klimaatbijeenkomst organiseert, vraagt hoe de aanwezigen denken dat bedrijven omgaan met klimaatverandering. Het idee leeft dat bedrijven vooral geïnteres­seerd zijn in winst maken en dat duurzaam­heid veel minder van belang is. Ook hebben velen het idee dat bedrijven zich schuldig maken aan ‘greenwashing’: een truc om duurzaam te lijken, terwijl ze dat niet zijn.

Positief verrast

Niemand heeft een goed beeld van het duurzame beleid van a.s.r., maar het idee leeft dat a.s.r. wel ‘goed bezig’ is, gebaseerd op haar reclames. Wanneer team Sustainability over het duurzaamheidsbeleid vertelt, zijn de jongeren veelal positief verrast. Zo vinden ze het goed dat a.s.r. onderzoek doet naar wat verantwoorde investeringen zijn, en dat bijvoorbeeld bedrijven in de wapenindustrie worden uitgesloten.

Op de vraag ‘wat zou a.s.r. volgens jou meer, beter of anders moeten doen op het gebied van klimaatverandering?’ reageren alle deelnemers dat a.s.r. transparanter moet zijn over haar duurzame activiteiten. Bijvoorbeeld door de uitsluitingenlijst beter onder de aandacht te brengen. Ook zou het goed zijn als a.s.r. gedragsverande­ring zou stimuleren bij klanten en medewerkers, zoals met een korting op duurzame verzekeringsproducten.

Nieuwe inspiratie

Annelien van Meer, senior sustainability advisor: ‘We hebben nu een beter beeld van de visie en ideeën van jongeren over wat bedrijven kunnen doen tegen klimaatverandering. Daarnaast hebben we een hoop nieuwe inspiratie gekregen. Een aantal jongeren vond bijvoorbeeld dat wij onze kennis over de duurzaamheid van de bedrijven waarin we beleggen meer moeten delen met anderen. En dat we klanten nog meer zouden moeten helpen met duurzame gedragsverandering door ze positief te stimuleren, bijvoorbeeld op de manier zoals a.s.r. Vitality dat doet.’

Een van onze doelstellingen is de verhoging van onze klanttevredenheid door altijd te denken vanuit de klant. Maar wat vindt die klant dan van ons, onze service en onze producten? In elk nummer van i.p. belichten we een of meerdere klantonderzoeken en laten we de stem van de klant horen.

Yoshua (24 jaar):

‘Ik wist niet dat jullie zo duurzaam bezig zijn’