De Klacht

Vergoeding logeerkosten Ronald McDonaldhuis onduidelijk voor ouders

Ditzo herschrijft polisvoorwaarden

Door Marleen Veldhuijzen

De situatie

De zoon van meneer en mevrouw M. komt na een zwangerschap van 27 weken ter wereld in een ziekenhuis in Rotterdam. Omdat hij veel te vroeg geboren is, moet hij worden opgenomen op de afdeling Neonatologie. Helaas is er geen plaats op deze afdeling in het Rotterdamse ziekenhuis. Daarom wijken de artsen uit naar het ziekenhuis in Veldhoven.

Om zoveel mogelijk bij hun zoon te zijn, besluiten de ouders hun intrek te nemen in het Ronald McDonaldhuis naast het zieken­huis. Heen en weer rijden van hun woon­plaats Rotterdam naar Veldhoven ervaren zij als te belastend. Gelukkig mogen zij hun zoon na 11 weken gezond en wel mee naar huis nemen. Meneer en mevrouw M. hebben dan in totaal 75 nachten in het Ronald McDonaldhuis gelogeerd. Hiervoor ontvan­gen zij een rekening van 1.125 euro.

De klacht

Meneer en mevrouw M. declareren deze rekening bij hun verzekeraar Ditzo, maar krijgen te horen dat hun zorgpakket geen logeerkosten van ouders bij opname van meeverzekerde kinderen vergoedt. Verbaasd geven de ouders aan dat ze volgens de polisvoorwaarden van Ditzo Goede Keuze 2021 & 2022 wél recht hebben op een vergoe­ding. Er staat volgens hen nergens dat het om kosten voor de verzekerde zelf moet gaan. Meneer en mevrouw M. dienen een klacht in.

De oplossing

De klachtbehandelaar pakt de polisvoor­waarden erbij. Onder het kopje Logeerkosten staat: “Je kunt een aanvraag doen voor vergoeding van logeerkosten in plaats van vergoeding van reiskosten als je minstens drie

achtereenvolgende dagen vervoer nodig hebt naar een zorgverlener. Deze kennen wij toe als redelijkerwijs te verwachten is dat logeren minder belastend voor je is dan vervoer op de drie opeenvol­gende dagen.”

Er staat inderdaad niet letterlijk dat de regels voor de vergoeding van logeerkosten alleen betrekking hebben op de verzekerde zelf. Het is dus voor te stellen dat meneer en mevrouw M. er vanuit gaan dat dit ook voor hen geldt. Voor de klachtbehandelaar is het wel duidelijk dat de vergoeding voor logeerkosten betrekking heeft op de verze­kerde zelf en niet op de ouders omdat er eerder in de polis, in het artikel over ziekenvervoer, expliciet staat dat vergoeding alleen geldt voor verzekerden. Dat had hier ook het geval moeten zijn.

Na overleg met collega’s is de conclusie dat de polisvoorwaarden voor verzekerden duidelijker moeten worden omschreven. Het verschil in interpretatie is te voorkomen als ook in de informatie over de logeerkosten staat dat de vergoeding voor de verzekerde geldt. Daarop besluit de klachtenbehande­laar om het gehele bedrag uit coulance te vergoeden.

Meneer en mevrouw M. zijn erg blij met deze beslissing. Het gaat inmiddels goed met hun zoon en ze genieten thuis van het ouder­schap. De klachtenbehandelaar besluit een knuffel op te sturen naar het zoontje en krijgt een leuk berichtje terug waarin staat dat ze blij verrast zijn met deze attentie en dankbaar voor alle inspanningen.