Samenwerken = samen sterker

Door Sandra Meijer

Real Estate en Vermogensbeheer: samen concreet duurzaam

Door de handen ineen te slaan hebben a.s.r. real estate en a.s.r. vermogensbeheer een positieve bijdrage geleverd aan de energietransitie en het behoud van een duurzame leefomgeving. Eind vorig jaar kochten beide bedrijfsonderdelen samen een deel van het Prinses Ariane windpark in de Wieringermeer van Vattenfall. Voor de koop nam Real Estate de aandelen voor haar rekening en Vermogensbeheer de leningen.

Gezamenlijk werd zo een bijzonder duurzaam project toegevoegd aan de portefeuille van a.s.r.: 32 van de 82 turbines van het grootste Nederlandse windpark op land; samen goed voor een vermogen van 118 megawatt en met een stroomhoeveelheid gelijk aan het jaarlijks verbruik van 114.000 huishoudens.

Vermogensbeheer en Real Estate hadden al voor een deel overlap in klanten: institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en verzekeraars. Met de overname van Sweco Capital Consultants (nu ASR Real Assets Investment Partners) is het aantal dezelfde klanten nog groter geworden. Daarom is het belangrijk en ook logisch dat beide bedrijfsonderdelen vaker met elkaar samenwerken. Zo doet a.s.r. real estate in november voor het eerst mee aan het jaarlijkse seminar van a.s.r. vermogensbeheer. Op dit seminar zijn zowel klanten als prospects van beide bedrijfsonderdelen welkom.

Pensioencampagne over financiële én mentale en fysieke fitheid

In het najaar start de jaarlijkse campagne van Pensioenen voor werkgevers. Hierin staan a.s.r. als pensioenuitvoerder en het Werknemers Pensioen centraal. Maar de campagne gaat niet alleen over financiële vrijheid. Want je kunt alleen van een goed pensioen genieten als ook je gezondheid goed is. En daar komt a.s.r. Vitality in beeld.

De campagne is nog niet helemaal klaar, maar de storyline is duidelijk. Annelies Heinen, senior contentmarketeer Pensioenen: ‘Wat we zien is dat ieders pensioen door het pensioenakkoord verandert. Met meer risico maar ook meer keuzevrijheid en dus verantwoordelijkheid voor de werknemer. Met die verantwoordelijkheid wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar het pensioen te kijken, maar naar de totale situatie. Welke doelen heeft iemand voor later?’

En hier komt vitaliteit om de hoek kijken, zegt Annelies. ‘Om van je pensioen te kunnen genieten heb je namelijk niet alleen voldoende financiële middelen nodig, maar ook je gezondheid.’

In een recent onderzoek dat Pensioenen heeft laten uitvoeren, gaven de meeste respondenten ook aan naast het pensioen bezig te zijn of te willen zijn met hun gezondheid. ‘Dat zijn de twee voornaamste redenen dat we vitaliteit aan de campagne wilden koppelen. In de campagne roepen we werkgevers op om een toekomstbe-stendige pensioenregeling én juiste tools, zoals “Ik denk vooruit” en a.s.r. Vitality aan te bieden om werknemers zelf de regie te geven.’

Naast deze campagne kijkt Pensioenen samen met a.s.r. Vitality ‘aan de achterkant’ naar de producten. ‘Hoe kunnen we de pensioenregelingen daadwerkelijk koppelen aan a.s.r. Vitality om zo in de behoefte van de klant te voorzien met een aantrekkelijke propositie? Want natuurlijk is meer omzet fijn, maar het gaat erom dat we als één a.s.r. de klant goed helpen.’