Uit de dossiers van Speciale en Juridische Zaken

Koffers in de achterbak:
ze passen niet, ze passen wel

Je wilt er even tussenuit en met 2 vrienden vertrek je met de auto richting Spanje. Bij Antwerpen besluit je een hapje te gaan eten. Maar wat ontzettend vervelend, als je terugkomt bij de auto zijn de koffers weg. Gelukkig had je een heel goede reisverzekering gesloten. Maar gelukkig letten de verzekeraars ook goed op. Want niet alleen konden de koffers niet of nauwelijks in en uit de kofferbak, het viel ook op dat er uit een bepaalde wijk in Nederland veel soortgelijke claims kwamen.

De schadeclaim van deze heren begint met een normaal en logisch verhaal. Het is woensdag­middag en je wilt er nog even tussenuit. Wat doe je dan? Je belt je broer en een vriend, pakt even wat spullen bij elkaar, pint nog wat geld, kust je vrouw gedag en stapt samen met de mannen in de auto. Vanuit de auto wordt via Booking.com voor een week een hotel naast het vliegveld in Barcelona geboekt.

Rond 17.00 uur vertrekken de 3 met een geleende auto vanuit het midden van het land. Al bij Antwerpen slaat de vermoeidheid toe. Ze besluiten om daar te overnachten. De auto wordt geparkeerd aan een grote, gratis parkeerplaats langs de Schelde. Autorijden maakt hongerig, dus de mannen gaan eerst een hapje eten. Daarna zoeken ze wel een hotel. Vlakbij de parkeerplaats zit een echte Belgische friettent. Daar doen zij zich tegoed aan een gezonde hap.


Rond 20.30 uur komen de mannen terug bij de auto. De achterruit ligt eruit en de 3 koffers zijn uit de achterbak van de auto gestolen. De gebelde politie komt snel ter plaatse, waarna de mannen naar het politiebureau gaan om aangifte te doen. Door de inbraak is al het vakantieplezier verdwenen. Ook heeft men geen spullen meer. Met een kapotte achterruit rijden ze laat op de avond maar weer naar huis.


Gelukkig voor de mannen hebben ze allemaal kort daarvoor een reisverzeke­ring afgesloten. Eentje bij a.s.r., de andere twee bij de Europeesche (EVM). Het is maar goed dat ze allemaal voor een extra ruime bagagedekking van 5000 en 6000 euro hebben gekozen. In de 3 koffers zat voor ruim 21.000 euro aan bagage. Als alle bonnetjes bij elkaar zijn gezocht, worden de schadeclaims ingediend.




Bezoek expert

In eerste instantie worden de claims niet aan elkaar gelinkt. Iedere persoon wordt dan ook door een andere expert bezocht. De expert die door a.s.r. is ingeschakeld, valt wel een aantal zaken op. Zo lijkt verzekerde na iedere vraag via WhatsApp te overleggen met zijn broer wat hij moet antwoorden. Ook is het opmerkelijk dat hij van alle geclaim­de zaken nota’s heeft, maar geen enkele nota kan tonen van zaken die niet zijn gestolen. Verder blijkt de auto kort na terugkomst inmiddels doorverkocht te zijn, zodat onderzoek aan de auto niet mogelijk is.


De expert vertrouwt de zaak niet en maakt een melding bij het team Speciale Zaken van a.s.r. De experts die namens EVM bij de andere reisgenoten komen, doen hetzelfde bij Speciale Zaken van EVM.


Bij a.s.r. zijn al meerdere vergelijkbare zaken bekend. Al die zaken zijn te linken aan een bepaalde wijk in een grote stad. Zo ook deze claims. Het verhaal is steeds hetzelfde. Men gaat met de auto naar een zonnige vakantie-bestemming. Net over de grens stopt men om iets te eten, waarna bij terugkomst de auto is opengebroken. De reis wordt afgebroken en het geboekte hotel wordt kosteloos geannuleerd. Vervol­gens worden er zeer forse schadeclaims ingediend, voornamelijk dure kleding.


Opvallend is ook dat in al die dossiers de aankopen maar in een paar verschillende winkels zijn gedaan. Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit heeft deze tendens ook herkend en inmiddels een waarschuwing aan verzekeraars afgegeven voor dergelijke schadeclaims.


Claims goed voorbereid

De fraudecoördinatoren van a.s.r. en EVM leggen de dossiers naast elkaar. Hoewel de claims zeer goed zijn voorbereid, zijn er toch verschillen in de verhalen. Bijvoorbeeld in de verklaringen over de politie. Volgens de






een is de politie ter plaatse gekomen, de ander zegt dat ze zelf op zoek zijn gegaan naar een politiebureau en dat er geen politie ter plaatse is geweest.


De fraudecoördinatoren van a.s.r. en EVM besluiten deze zaak samen verder op te pakken. Er wordt een onderzoeks­bureau ingeschakeld om de toedracht en de claims verder te onderzoeken. Om te voorkomen dat de verhalen op elkaar worden afgestemd, worden de bezoek­afspraken met de mannen op hetzelfde moment gepland. Hier worden de eerder vertelde verhalen opnieuw besproken. De verschillen worden door betrokkenen zelf al genuanceerd. Men heeft dit duidelijk onderling opnieuw afgestemd.


Tijdens de gesprekken komt ook de omvang van de koffers ter sprake. De mannen verklaren dat de koffers aanzienlijk groter waren dan koffers die je als handbagage in een vliegtuig mag meenemen. Dit blijkt later van groot belang...


Auto in beeld

Bij toeval komt namelijk de Skoda op tv, de auto van de mannen! Het is 1 januari en er zijn die nacht weer veel auto’s in brand gestoken. Al deze auto’s zijn door de berger centraal opgeslagen. In het journaal staat de presentator pal voor de Skoda.


De volgende dag bekijkt Speciale Zaken samen met de onderzoeker de auto. De kofferruimte en het raam worden exact opgemeten en die zijn nog kleiner dan gedacht. Omdat de kofferbak na de diefstal nog op slot zat, moeten de koffers door het achterraam naar buiten zijn gehaald. Volgens ons passen de koffers met een volledig neergelaten hoeden­plank niet in de kofferbak.


Reconstructie

Hierna besluiten we een reconstructie te gaan uitvoeren. Er wordt exact dezelfde Skoda geregeld en we schaffen dezelfde 3 koffers aan als worden geclaimd. Met heel veel moeite krijgen we deze in de kofferbak. De hoeden­plank blijft dan wel een stukje omhoog staan, waardoor de koffers van buitenaf zichtbaar zijn. Een belangrijke constatering, want de reis­verzekering biedt dan geen dekking. Van de hele reconstructie zijn foto’s en een video gemaakt. Deze worden samen met de onderzoeksresultaten aan de betrokkenen toegezonden. a.s.r. en EVM stellen dat - als

er al sprake is geweest van diefstal - deze diefstal niet op de gepresenteerde wijze kan hebben plaatsgevonden. De mannen krijgen gelegenheid hierop te reageren.


En dat doen ze. Zij kopen ook 3 koffers, regelen een Skoda en voeren op dezelfde wijze een reconstructie uit. Nu passen de koffers wel in de kofferbak met gesloten hoedenplank. Als bewijs hiervan worden de foto’s en de video aan ons toegezonden. De kaartjes zitten nog aan de koffer. Vermoedelijk om ze na de reconstructie weer terug te kunnen brengen. Op de kaartjes staan de maten plus dat ze als handbagage mee mogen in het vliegtuig. Wij stellen

daarmee eenvoudig vast dat deze koffers dus kleiner zijn dan de geclaimde koffers.


Verder is in de laatste 2 seconden van de video nog net zichtbaar dat de hoedenplank niet volledig plat kan. Deze blijft hangen op de bovenste koffer.


a.s.r. en EVM wijzen vervolgens de schade­claims af, zeggen alle verzekeringen op en nemen de persoonsgegevens voor 8 jaar opDe mannen laten het hier niet bij zitten en schakelen een advocaat in. Omdat a.s.r. en EVM geen centimeter wijken, wordt de zaak aan de rechter voorgelegd. Die is hard in zijn oordeel en stelt dat voldoende is bewezen dat de inbraak in scene is gezet. Hoger beroep wordt vervolgens niet meer ingesteld.


De volgende zomer zien we weer een aantal gelijksoortige claims. Blijkbaar heeft onze zaak wel geleid tot een wijziging van de toedracht. Nu worden de koffers namelijk niet meer uit de auto gestolen, maar door de klant eerst uit de auto gehaald en op de stoep gezet. Pas dan wordt de klant beroofd van zijn koffer(s). Maar ook hier weet Speciale Zaken wel raad mee.


Waarom fraudebestrijding?

Naar schatting betalen huishoudens ieder jaar tientallen euro’s extra aan premie door consumenten die ten onrechte schade op hun verzekering claimen. De verzekeringsbranche steekt daarom veel tijd in het opsporen en aanpakken van deze personen.