Cool


Koel. Dat is niet het eerste woord waar ik aan denk als ik terugkijk op de afgelopen zomermaanden. Het ene hitterecord sneuvelde na het andere. Gelukkig mocht ik de piekdagen doorbrengen met 2 kleine mannetjes op een strand bij Domburg (voor het eerst in jaren weer eens in de Noordzee gezwommen…) en was het daardoor nog een beetje uit te houden. Maar toch, ‘cool’.


Dat is wat ik denk als ik de halfjaarcijfers van a.s.r. zie. En het woord dat door mijn gedachten ging toen ik deze zomer door de eerste concepten van onze halfjaarpresentatie ging. Prachtige resultaten en eigenlijk op alle gebieden conform of beter dan gepland. ’t Mooie van deze cijfers is dat ze aan de buitenwereld aantonen wat we zelf al weten: we hebben geen mega-overname nodig om de mooiste verzekeraar van Nederland te blijven. Liever de beste nummer 3 dan de sloomste nummer 1.


Zolang we ons hoofd maar koel houden. En doen wat we de afgelopen jaren al die tijd hebben gedaan: producten en diensten bieden waar onze klanten wat aan hebben, tegen gezonde marges en zo laag mogelijke kosten. En ons kernbedrijf gestaag laten groeien met kleine en middelgrote overnames en stap voor stap de afhankelijkheid van het Levenbedrijf verminderen. De aangekondigde overnames (en samenwerking) met Veherex en de VvAA passen daar ook weer precies in. Maar ook zonder overnames kunnen we gewoon verder. Organisch gezien groeien een aantal van onze bedrijfsonderdelen zoals bijvoorbeeld Schade, Vermogens-beheer en Real estate ook als kool. Cool met een ‘K’ dus.

En het einde is nog niet in zicht. De veranderingen in onze markt geven allerhande kansen: met de integraties van onze concurrenten gaat er zeker handel ‘van de kar’ afvallen en zijn er klanten en intermediairs die hun portefeuille graag bij een stabiele verzekeraar willen onderbrengen. In de directieraad zeiden we tegen elkaar: ‘We gaan vanaf nu Vivat overnemen. Maar dan zonder er een premie voor te betalen. Gewoon door de handel onze kant op te laten komen’. Kijk, dat is ook cool. Altijd oog hebben voor kansen in de markt. En met die gedachte was de warmte in Domburg voor mij best uit te houden. En het feit dat die 2 mannetjes alleen maar oog hadden voor hun zandkasteel en waveboardjes, dat hielp natuurlijk ook.


Ik hoop dat jullie net zo’n verkwikkende zomer hebben gehad als ik. En met het steuntje in de rug van prachtige cijfers kunnen we de komende - koelere - najaarsmaanden weer ijskoud de beste zijn!


Chris Figee