Campagnekritiek…
Je doet het nooit goed

Ondanks de positieve reacties van collega’s en zeker ook van de vakpers, valt nooit te voorspellen hoe de a.s.r.-campagne valt bij de gebruikers van social media. Juist die media blijken door het anonieme karakter het platform te zijn van ongezouten meningen, kritiek en andere verbale bagger.

Uit onderzoek naar negatieve reacties op programma’s en reclames is gebleken dat als er vanuit de zender contact wordt gezocht met degenen die negatief hebben gepost, de kritiek eigenlijk heel erg meevalt. a.s.r. is daarop geen uitzondering. Hella de Weger, manager Merk en Positionering: ‘Ik heb wel eens direct gemaild met personen die heel egatief waren. Vaak zijn ze dan blij dat je de moeite neemt om aandacht aan hun grieven te besteden en dat de “vuilspuiterij” eigenlijk helemaal niet zo bedoeld is. “Sorry, u heeft gelijk mevrouw De Weger”, heb ik zelfs wel eens ontvangen. En dat is sowieso altijd fijn om te horen. Sommige zijn best grappig en de grofste klikken we gewoon weg. En soms nemen we de kritiek ook ter harte. Want

de mopshond en kat met platte snuit uit de eerste flight van deze campagne hebben we op verzoek van dierenartsen bijvoorbeeld aangepast en vervangen door een kind.’


Volgens Hella zijn negatieve reacties niet op voorhand slecht voor a.s.r. ‘Het is belangrijk dat onze naamsbekendheid stijgt. En uit de cijfers van de eerste flight blijkt dat dat nu al boven verwachting is toegenomen. Positief en negatief tel je bij elkaar op. Tegelijkertijd ga je werken aan je reputatie. Ook op dat gebied boeken we vooruitgang. Een leuk weetje: voor de commercial “dit is de tijd van doen” blijkt uit onderzoek dat hoe vaker mensen hem zien, hoe leuker ze de commercial vinden.’

Zo reageren mensen op social media:

Maar ook zo: