Renée ter Haar, concern controller:

‘Dit is het pronkstuk van onze collectie’

Early Forms van Tony Cragg

Renée ter Haar was 5 jaar lang bestuurslid van de Stichting Kunst en Historisch bezit. Als afscheidscadeau wil zij graag de collega’s bij a.s.r. kennis laten maken met Early Forms van Tony Cragg. Een kunstwerk waar volgens haar te veel collega’s zomaar langslopen. ‘Ik vind het een prachtig werk. Het staat hier ook zo fantastisch mooi. Iedere dag kom ik binnen en dan geniet ik ervan als ik er langs loop in de centrale hal. Heerlijk om zo de dag te beginnen. De vorm, de beweging, het klopt gewoon. Ik zit hier vlak boven, dus ik zie het ook vanaf mijn werkplek. Iedereen is er zo aan gewend dat dit beeld hier staat, dat het risico is dat je het als meubilair ziet. Ik werk hier al lang en heb het beeld ook buiten zien staan, maar ik vind hem binnen veel meer tot zijn recht komen. Dit is echt het pronkstuk van onze collectie!'

'Het beeld is door de jaren heen behoorlijk in waarde gestegen en is daardoor het kostbaarste werk uit de collectie van a.s.r.’

Conservator Sigrid Vegter:

‘Het bronzen beeld is gemaakt door de Engelse kunstenaar Tony Cragg (1949). Hij wordt gerekend tot een van de meest belangrijke hedendaagse beeldhouwers. a.s.r. heeftook het gipsen model en de 3 oorspronkelijke schetsontwerpen van dit beeld in de kunstcollectie. Deze zijn te zien in het vergadercentrum.


Het beeld in de hal dateert uit 1993 en behoort tot een in brons gegoten serie plastieken met de titel ‘Early Forms’. Cragg ontwikkelde deze aan de hand van steeds dezelfde vorm, in dit geval die van vaten die eigenlijk voor chemische doeleinden waren bedoeld. Hij transformeerde die tot een nieuwe zelfstandige ruimtelijke vorm. Je ziet de vorm van verschillende vaten terug in het beeld en ook duidelijk in de schetsontwerpen. De openingen van de vaten maken het mogelijk om een blik in het holle binnenste van het beeld te werpen.


Tony Cragg gebruikt in zijn beelden verschillende materialen die hij stapelt of op andere wijze formeert. Hij werkt veel met natuurlijke en gevonden materialen en objecten. Vanaf midden jaren 80 maakt hij ook grote bronsplastieken. Kenmerkend voor zijn beelden is het gebruik van alledaagse vormen, zoals vazen, melkflessen, vijzels, kannen en laboratoriumglaswerk. Het beeld is in de jaren 90 aangekocht door AMEV vanwege de verbouwing van het toenmalige AMEV Huis. Het was in die tijd gebruikelijk dat een percentage van de bouwsom werd besteed aan kunst. Het beeld stond buiten voor de entree op een wat hogere sokkel. Het beeld is door de jaren heen behoorlijk in waarde gestegen en is daardoor het kostbaarste werk uit de collectie van a.s.r.’