a.s.r. start met uniek Vitality-concept

Een beloning voor meer bewegen

Het kan beginnen meteen kortingsbon van Bol.com, gevolgd door een afbetaling op de Apple-watch tot uiteindelijk minder premie voor je ziektekosten of AOV. Deze beloningen zijn onderdeel van het Vitality-concept waarin een gezondere levensstijl centraal staat. Dit unieke concept gaat a.s.r. als enige in Nederland invoeren, met een sportieve Mariëlle van de Merbel als manager van het team.

Door Hans Vos

Voor de foto wil Mariëlle van de Merbel best even een hond lenen om al wandelend te poseren als illustratie bij dit artikel. Maar fietsend in de sportschool bij a.s.r. is natuurlijk ook oké. ‘Maar het moet duidelijk zijn dat we hier niet praten over ingewikkelde sportschool-programma’s, maar in eerste instantie gewoon over meer bewegen en een gezonde levensstijl.’


‘Iedereen snapt wel dat bewegen goed voor je is. Je wordt er fitter, gezonder, dus ouder en niet onbelangrijk ook een vrolijker van. Maar het probleem is om veranderingen in dagelijks leven aan te brengen. Dat is lastig. Daarom gaan wij met a.s.r. Vitality klanten helpen om gezonder te worden door meer te bewegen. En niet door er over te praten, maar door het leuk te maken om het echt te gaan doen! a.s.r. Vitality beloont je op de korte en de langere termijn voor die gezonde keuzes.’


Sinds januari is Mariëlle bezig om het Vitality-concept van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Discovery voor te bereiden voor a.s.r. ‘Het is het eerste vitaliteitsconcept dat rechtstreeks aan een verzekeringsproduct wordt gekoppeld. Uiteindelijk ga je minder ziektekostenpremie of AOV-premie betalen als je laat zien dat je voldoende beweegt en dus zorgt voor een gezonder en vitaler lichaam.'

Minder kosten

Het concept is ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery. ‘Die is uitgegaan van een simpel gegeven. Als de klant goed zorgt voor zijn lichaam, declareert diegene minder ziektekosten. En omdat de verzekeraar daarvan profiteert geeft die een deel terug in de vorm van een beloning voor de inspanning. Het gaat uit van het shared value-model: wij helpen jou gezonder te worden, dan hebben wij minder kosten en krijg jij die voor een deel terug.’


Inmiddels draait het concept al in 19 landen, met in totaal 17 miljoen deelnemers, en is erg succesvol. ‘a.s.r. is de eerste en enige die dit concept in Nederland gaat uitvoeren. Er zijn meerdere verzekeraars die gezond gedrag belonen, maar wij zijn een van de weinigen die dat uiteindelijk omzetten in een verlaging van de premie.’

Vitality app

Iedereen die zich voor minimaal een jaar verbindt aan a.s.r. Vitality, kan gebruik maken van de a.s.r. Vitality app. Voorwaarde is wel dat je de ziektekostenverzekering of AOV hebt bij a.s.r. ‘Er zijn in principe drie doelgroepen. Allereerst dus de klanten die bij ons Zorg of AOV hebben afgesloten. Bij AOV zijn dat dan zzp’ers maar ook (grote) werkgevers kunnen het afsluiten voor hun werknemers. Omdat a.s.r. als werkgever die collectieve verzekering zelf ook heeft, kunnen ook alle a.s.r.-collega’s met Vitality meedoen.’


Het draait bij Vitality om de fitnesstracker die registreert of je voldoende beweegt. Bij voldoende beweging realiseer je je vastgestelde doelen en daarvoor ontvang je beloningen. ‘Er zijn drie typen, verdeeld over een week, maand en een jaar. Als je na een week je beweegdoel hebt gehaald, krijg je bijvoorbeeld een waardebon. Of je krijgt korting op een bioscoopkaartje. We zijn met meerdere partijen in gesprek om geschikte rewards aan het programma te koppelen.


Je gemeten maandprestatie kun je gebruiken om je Apple-watch mee terug te verdienen. Als je twee jaar lid blijft, heb je die helemaal terugverdiend als je genoeg hebt bewogen. Ondertussen bouw je een status op die begint bij brons, en dan verder loopt via zilver, goud naar platina. Tot slot wordt je jaarprestatie bepaald en die status geeft een percentage korting op je verzekeringspremie. Je kunt trouwens ook andere apparaten en apps eraan koppelen, zoals FitBit of Strava voor de fietsers of voor andere sporten.’


De komende maanden gaan Mariëlle en haar team aan de slag met de voorbereidingen om in november live te kunnen gaan. ‘Ik heb een team met mensen uit alle geledingen van a.s.r. en dat maakt het bijzonder leuk. We kunnen natuurlijk leunen op de expertise van Discovery, maar moeten het zelf uitvoeren. Frank Romijn is de head of vitality en in de stuurgroep hebben Chris Figee, Akkie Lansberg en Boudewijn van Uden plaatsgenomen, want dit gaat echt groot worden!’