a.s.r. krijgt grootste op- en ontlaadplek met zonnepanelen ter wereld!

Door Sandra Meijer

Het parkeerdek aan de Archimedeslaan krijgt een dak vol met zonnepanelen. En deze voeden de laadpalen die zowel kunnen laden als ontladen (bidirectioneel). Met de mogelijkheid tot maximaal 450 laadvoorzieningen wordt dit het grootste bidirectionele laadplein van de wereld! Initiatiefnemer Jos Ruijter (Services): ‘Ook op dit gebied loopt a.s.r. weer voorop. Daar krijg ik wel een kick van.’

Het begon allemaal na de renovatie van 2016 waardoor het a.s.r.-pand van energielabel G naar A++ ging. ‘Ik zag daarna al snel dat het gebouw het beter deed qua energieverbruik dan ik had gedacht’, vertelt Jos Ruijter van Services. ‘Alleen voor de vides en douches werd nog aardgas gebruikt en door de installatie van een verbeterde warmtepomp konden we aardgasloos worden. Maar hierdoor steeg ons verbruik van elektriciteit, want de vides en douches moesten natuurlijk wel verwarmd worden. Toen kwam ik op het idee om met zonnepanelen ons energieverbruik te compenseren.’ Een andere reden om energie te willen opwekken, is het wagenpark van a.s.r. Vanaf 2021 is elk nieuw leasecontract een elektrische auto. ‘Al die auto’s moeten opgeladen worden. Dat willen we natuurlijk met groene energie doen. Dit zelf opwekeen via zonnepanelen bleek voor ons de beste keuze. En zowel het management als de RvB steunden deze ontwikkeling en zo kon dit project van start gaan.’

Snel klaar Wie nu denkt dat dit een traject is van jaren, heeft het mis. ‘In januari begint de bouw en we verwachten in 2 à 2,5 maand klaar te zijn.’ Corona helpt een handje, want het hele parkeerdek kan tijdens de bouw niet gebruikt worden, maar parkeerproblemen voor medewerkers geeft dit nu niet. ‘We maken een bouwweg tussen de pits en het parkeerterrein en veel wordt prefab geleverd, dus dat moet allemaal lukken.’ Bidirectioneel Als het dak klaar is, liggen er maar liefst 2170 zonnepanelen op die ervoor zorgen dat er genoeg energie opgewekt wordt om 250 huishoudens van energie te voorzien. Door in te zetten op bidirectioneel’ zijn we, volgens Jos, op de toekomst voorbereid. ‘Bidirectioneel betekent dat je zowel kunt opladen als ontladen. Stel, je hebt een Tesla met 80 kilowatt in de batterij. Voor je woon-werkverkeer verbruik je er 70. Dan heb je er 10 over. Als je die kunt ontladen, dus de energie ergens anders naar toe sluizen, dan kun je die restenergie uit de batterij thuis gebruiken om te koken en te wassen. ’s Nachts laad je de batterij bij je eigen laadpaal – of die in de buurt – weer op en klaar.’

Artist impression van het zonnepanelendak op het parkeerdek

Zo ziet Jos het ook voor zich bij a.s.r. ‘De zonnepanelen leveren energie aan de laadpalen en die kunnen daarmee auto’s opladen. Als het gebouw veel energie nodig heeft, zoals voor het opstarten van de airconditioning, dan stopt het proces van opladen tijdelijk en gaat die energie naar het gebouw. Wij denken dat als er in het weekend geen auto’s zijn om te laden, de opgewekte energie voldoende is om het gebouw energieneutraal te laten zijn.’ Rijders hoeven zich overigens geen zorgen te maken dat de auto niet voldoende wordt opgeladen om thuis te komen, dat wordt door a.s.r. gegarandeerd. ‘Bovendien komen er laadpalen die wel meteen voluit kunnen leveren, dan gaan we allemaal regelen.’ Jos is terecht enthousiast: ‘Ook op dit gebied loopt a.s.r. weer voorop. Daar krijg ik wel een kick van!’

Auto opladen bij a.s.r., hoe werkt dit? Het op- en ontlaadsysteem wordt een ‘slim’ laadsysteem. Stel, er komen ’s morgens ruim 100 auto’s aan en die gaan tegelijk aan de stekker. Als de zon dan nog niet schijnt en er wordt weinig energie opgewekt, dan wordt er beperkt doorgegeven. Gaat de zon schijnen dan wordt die extra energie direct doorgesluisd. Dat is nog niet alles. Het feit dat de laadfaciliteiten bidirectioneel zijn, betekent ook dat er energie in de toekomst uit de auto’s kan worden gehaald, die kan worden gebruikt voor verwarming van het gebouw. Maar natuurlijk nooit zoveel dat iemand niet naar huis kan rijden. En het werkt ook andersom. Als er bijvoorbeeld in de winter te weinig energie van de zonnepanelen komt, dan wordt dit uit het gebouw gehaald en kunnen de auto’s goed worden opgeladen. Hoe dit er precies voor medewerkers uit gaat zien, is nog niet bekend. Zodra hier meer informatie over is, volgt berichtgeving via Infonet.

Samenwerking met kennisinstituten a.s.r. gaat met dit unieke zonneplein ook samenwerken met de Hogeschool Amsterdam en waarschijnlijk ook met de universiteit van Twente. ‘De Hogeschool gaat onderzoeken hoe het proces van auto’s opladen het efficiënts loopt. Welke auto gaat eerst, hoeveel auto’s kunnen er tegelijk, wat doet dan het elektriciteitsnet – dit is een belangrijke – en hoe verreken je het opladen? Voor dit onderzoek, dat zo’n 2 jaar zal duren, is subsidie toegekend en zit al in de opstartfase. De samenwerking met Twente en Elaad (club van netwerkbeheerders) is nog onder voorbehoud van de toekenning van subsidie. Dit onderzoek – van 4 jaar – richt zich op de vraag wat er gebeurt met het net als er heel veel energie rondgaat. Dit is belangrijk voor netwerkbeheerders omdat zij bij wet verplicht zijn om voor 100% het net te garanderen. Als er grote hoeveelheden energie worden gevraagd, dan is het aantrekkelijk om ‘opgespaarde energie’ door te kunnen geven. Zo hoeft het net voor deze piekmomenten niet verzwaard te worden, wat tientallen miljarden euro’s kost. Dit opsparen van energie en op afstand ‘beheersen’ (op een geschikt moment doorgeven) gaat via een simulatieprogramma bij a.s.r. getest worden.