Een leeg kantoor heeft ook voordelen

‘Onderhoud aan kunst moet gebeuren, coronacrisis of niet’

Waar veel collega’s al een tijd niet meer op kantoor zijn geweest, is conservator Sigrid Vegter daar nog wel af en toe te vinden. Doordat het rustiger is, zijn een aantal werkzaamheden makkelijker uit te voeren. Zo wordt er kunst geplaatst in de a.s.r.-studio en in de trappenhuizen.

Door Marleen Veldhuijzen

‘Het onderhoud aan de kunstwerken moet gebeuren, coronacrisis of niet’, vertelt Sigrid. ‘Op dit moment worden 3 schilderijen gerestaureerd. Een daarvan is een bijzonder schilderij uit de kunstcollectie van Generali, van de Chinese kunstenaar Zuang Yong Hi. Daarnaast is er een bedrijf gekomen om een beeld van kunstenaar Hein Vree neer te zetten bij de poortjes bij Paars 0 en worden begin volgend jaar de beelden van kunstenaar Eugene Terwindt in de tuin schoongemaakt.’ Nu het op kantoor stiller is dan normaal, is Sigrid ook begonnen met het herinrichten van verschillende ruimtes met kunstwerken. Daarnaast zijn er door een taxateur 125 kunstwerken getaxeerd. ‘Dat is stuk makkelijker als je niet langs mensen hoeft te laveren. Hierdoor kunnen we nu ook aan de slag in de a.s.r.-studio en in de trappenhuizen. Sinds iedereen met de trap naar boven moest, viel het op dat het trappenhuis toch wel kaal is. Daar gaan we wat aan doen.’ Sigrid krijgt bij deze werkzaamheden hulp van haar collega Theo van Schaffelaar. ‘Samen zorgen we voor het plaatsen en het wisselen van de kunstwerken in het gebouw. Ik houd in onze database bij welke kunstwerken waar staan of hangen. In totaal gaat het om 2500 stuks.’

Theo heeft ook een nieuwe aanwinst voor de stichting opgehaald. ‘We werden gebeld door een oud-medewerker van Woudsend Verzekeringen die nog 1 hooipijler zolder had liggen. Dat is een stok met een thermometer eraan die vroeger door experts van brandverzekeringen werden gebruikt om de temperatuur in een hooiberg te meten. Heel waardevol om te hebben.’

Voor archivaris Martien van der Heijden (links op de foto) is het wel een uitzondering om op kantoor te werken. Hij is onder andere bezig met het registreren van documenten en boekwerken die in de archieven opgeslagen liggen. ‘Ik rijd tweewekelijks op en neer van mijn huis in Zoetermeer naar Rotterdam om archiefmateriaal op te halen, uit te zoeken en waardevolle zaken te beschrijven en op te slaan. Op dit moment zijn de oude Generali-archieven aan de beurt.’ Martien is ook bezig met het opzetten van een digitaal bedrijfsarchiefsysteem. ‘Daarmee kunnen we onze documenten centraal registreren en opslaan, maar we doen het vooral ook om alles veilig te stellen zodat we onze geschiedenis kunnen reconstrueren.’

Opzet nieuw bedrijfsarchief: contactpersonen gevraagd

Martien van der Heijden, archivaris bij de Stichting Kunst & Historisch Bezit: ‘Niet iedereen realiseert zich dat contracten, brochures, folders en interne verslagen op termijn onderdeel zijn van de geschiedenis van a.s.r. We willen deze geschiedenis zo compleet mogelijk vastleggen. Om inzicht te krijgen in alle documenten waar a.s.r. nu dagelijks mee werkt, zijn we per bedrijfsonderdeel op zoek naar 1 contactpersoon die ons hierbij wil helpen.’ Ben je geïnteresseerd, stuur Martien dan een mail (martien.van.der.heijden@asr.nl).