Maarten Bouwman van Schade:

‘Met onze vouchers staken we de zorg en horeca een hart onder de riem’

Door Marleen Veldhuijzen

Hoe kunnen wij in deze tijd iets extra’s doen voor onze klanten? Dit vroeg Maarten Bouwman zich in de eerste lockdown af. Hij bedacht een plan om zowel horecaondernemers als zorgpersoneel een hart onder de riem te steken. Horecaondernemer Monique van Bekkum: ‘Heel gaaf om mensen uit de zorg een fijne avond te bezorgen.’

Monique van Bekkum

‘Als manager bij Schade Zakelijk zie ik dat het voor veel klanten lastig is nu. Vooral de zorg en de horeca hebben het zwaar te verduren’, vertelt Maarten Bouwman. ‘Zorgpersoneel staat onder zware druk door de zorg voor corona-patiënten en horecaondernemers hebben het moeilijk doordat hun omzet enorm is teruggelopen door de sluiting van de restaurants en cafés.’

Een groot deel van de zorgcentra waar coronapatiënten worden verpleegd, is bij a.s.r. verzekerd en dit geldt ook voor een behoorlijk aantal restaurants. Daarom bedacht Maarten een bijzondere actie. ‘We zijn vanaf mei vouchers gaan uitdelen aan zorgpersoneel. Met een voucher konden zij eten bij een van de deelnemende restaurants of daar eten bestellen.’

Het idee van Maarten werd door de RvB goedgekeurd en vervolgens enthousiast opgepakt door collega’s. ‘Al snel werden er vouchers gemaakt. In eerste instantie hadden deze een waarde van 100 euro en in juli werden daar door het grote succes nog vouchers van 50 euro bijgemaakt. Ook werd er een lijst opgesteld met bij ons verzekerde restaurants die wilden deelnemen. De vouchers mogen hier tot 31 maart volgend jaar worden ingeleverd.’

Maarten Bouwman

De vouchers werden door de zorginstellingen zelf gedistribueerd onder het personeel. ‘Voor ons is het heel moeilijk te bepalen wie er het meest in aanmerking komen en we willen zo’n keuze ook helemaal niet maken. Wat we wel hebben gedaan, is de vouchers beschikbaar gesteld aan zorginstellingen met een coronacentrum. Dit is een plaats waar coronapatiënten naar toe gaan die niet meer kunnen worden geholpen. Het personeel maakt heel veel sterfgevallen mee en dit heeft een enorme impact. We waren het er al snel over eens dat zij zeker een extra blijk van waardering verdienen.’

Een van de horecaondernemers die deelneemt aan de actie is Monique van Bekkum van restaurant Pasto in Berkel en Rodenrijs. ‘Wij hoorden van dit idee van ons assurantiekantoor dat onze verzekeringen regelt en we waren meteen enthousiast. Het is heel gaaf om juist deze mensen een mooie avond te bezorgen. In eerste instantie kwamen ze bij ons in het restaurant eten en inmiddels verzilveren we de bon ook voor een van onze maaltijdboxen.’

Volgens Monique levert de mogelijkheid om bij hen maaltijden af te halen ook extra inkomsten op. ‘Deze omzet is niet kostendekkend maar we genereren zo wel voldoende inkomsten om ons hoofd boven water te houden. We horen ook verhalen van collega’s die er financieel op moeten toeleggen om afhaalmaaltijden te bereiden. Dat is echt een hele nare situatie.’