Ook zo helpt a.s.r. klanten in coronatijd

Vakantiegangers gestrand in Marokko

‘De camper uit handen geven was voor de meeste eigenaren best even slikken’

Wat een heerlijke reis door Marokko moest worden, werd voor een groep camperaars een zeer aparte ervaring. Door de corona-lockdown moesten zij hun campers achterlaten en halsoverkop terug vliegen naar huis. De campers ook weer in Nederland krijgen was nog een hele klus. Dit lukte mede dankzij de hulp van a.s.r. waar een groot deel van de campers verzekerd is.

Door Marleen Veldhuijzen

Het was een groot gezelschap; 167 mensen met in totaal 84 campers hadden zich opgegeven voor een groepsreis van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) naar Marokko. Zij werden verdeeld in 5 reisgezelschappen die vanuit Nederland vertrokken naar deze zonnige bestemming. ‘Het eerste deel van de reis verliep voorspoedig’, vertelt Eric Zeevalk van de NKC. ‘Alles zat mee en iedereen genoot. Maar in Marokko ging het mis. Door de coronapandemie ging het land in lockdown. In- en uitreizen werd vreselijk moeilijk. De fijne vakantie sfeer sloeg om en de ernst van de situatie drong tot iedereen door.’

Om alle camperaars thuis te brengen zocht Eric contact met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Marokko en Transavia. ‘Na heel veel telefoontjes en e-mails lukte het via hen om toestemming te krijgen om deze groep met een vliegtuig te laten vertrekken naar huis. Hun vlucht bleek de laatste lijnvlucht naar Nederland voor Marokko het luchtruim sloot. Maar daarmee was niet het hele probleem opgelost, want hun campers moesten ze achterlaten.’

Eric voorzag dat het achterblijven van deze campers wel eens grote gevolgen kon hebben. Hoe lang zou dit gaan duren, staan ze dan al die tijd wel veilig? Hij zocht contact met a.s.r. omdat een groot deel van de campers hier verzekerd is. a.s.r.-collega’s Hassan Fathallah en Fiona Donkers besloten samen met Eric een campingterrein speciaal hiervoor in te richten met constante beveiliging. Hassan: ‘Dit was een camping in de buurt van Marrakesh waar de NKC al mee samenwerkte. In eerste instantie voor 6 maanden, maar al snel werd duidelijk dat dit langer zou duren. Hiervoor hebben we de termijn van geldigheid van de verzekering van de campers in het buitenland voor onbepaalde tijd verlengd.’

In eerste instantie werd de optie bekeken om de camperaars weer terug te laten gaan naar Marokko om zelf hun camper naar Nederland te rijden. Maar daar werd door het negatieve reisadvies voor Marokko snel vanaf gezien. Hassan: ‘Vervolgens heeft de NKC een transportbedrijf ingeschakeld. Die heeft in samenwerking met een lokale partner ervoor gezorgd dat hun chauffeurs de campers naar de haven van Casablanca hebben gereden. Daar zijn ze op een boot gezet naar Amsterdam.’ Eric vertelt dat dit voor de campereigenaren best even slikken was. ‘Je moet je voorstellen dat deze camperaars echt ontzettend ver-knocht zijn aan hun voertuig en voor de aanschaf veel geld hebben neergelegd. Om er dan iemand anders in te laten rijden en zo de controle uit handen te geven, is erg lastig. Gelukkig zagen ze snel in dat dit de enige optie was om hun voertuig op korte termijn terug te krijgen.’

‘De fijne vakantiesfeer sloeg om’

Inmiddels zijn de campers weer terug bij hun rechtmatige eigenaren. Fiona: ‘De rit naar de haven van Casablanca is prima gegaan. Een aantal campers had een nieuwe accu nodig maar de meeste reden nog als een zonnetje. Ook de overtocht op de boot is probleemloos verlopen. Wij zijn erg blij dat de campers uit Marokko weg zijn en dit project tot een goed einde is gebracht.'