Duurzaam imago steeds bepalender voor keuze van grote schadeklanten

Fuat Fidanci:‘Deelautoverhuurder Lev heeft bewust voor ons gekozen’

Schade is er niet happig op om verhuurbedrijven in de mobiliteit te verzekeren. Te veel risico en te hoge schadelast. Maar als zich een duurzame verhuurder aandient uit Rotterdam met een goed verhaal, willen accountmanagers Fuat Fidanci en Dennis de Coo er eventueel over nadenken. ‘Hun bedrijf past niet alleen in onze visie over duurzame mobiliteit, ze hadden ook een ijzersterk verhaal en wilden graag bij ons verzekerd zijn.’

Door Hans Vos

Ook voor de accountmanagers van Schade was het een lastig jaar. Waar vaak persoonlijk contact en overleg de basis vormen voor een goede deal met grote klanten, is het nu werken op afstand van zowel de klant als de collega. Fuat Fidanci: ‘Daarom is de deal die we onlangs gesloten hebben met Lev in Rotterdam zo’n mooie prestatie. Een goed voorbeeld van samenwerking tussen klant, adviseur, accountmanagers en acceptatie.’

Het was de adviseur die deelautoverhuurder Lev opmerkzaam maakte op a.s.r. ‘Het is een internationaal bedrijf dat net is gestart in Nederland met zo’n 150 auto’s in Rotterdam. Zij zochten bewust naar een verzekeraar met een duurzaam karakter omdat zij met hun kleine elektrische deelauto’s ook een bijdrage leveren aan de het terugdringen van de CO2-uitstoot in de steden. Daarnaast zijn ze een prima oplossing voor het parkeerprobleem. Want er passen 2 auto’s per normale parkeerplek. En ze zijn een oplossing voor mensen die niet met het OV durven maar wel noodzakelijk moeten reizen binnen een bepaalde actieradius, bijvoorbeeld om oma naar het ziekenhuis te brengen.’

Goed verhaal Schade had in juli nog net het geluk dat de klant een presentatie kon geven in Plato. Deskaccountmanager Dennis de Coo: ‘Over het algemeen hebben we het niet zo erg op vervoer waaraan verhuur vast zit. Mensen gaan vaak minder voorzichtig om met het materiaal van anderen. Dus we hadden een goed verhaal nodig voordat we het aan acceptatie konden voorleggen.’

Fuat en Dennis

Dat goede verhaal kregen ze. ‘Al onze vragen over schaderisico’s wisten ze te beantwoorden. Want als ook maar één detail niet klopt, haken we af. Daarnaast kregen we een beeld van een gedegen bedrijf dat de klant echt van dienst is. Via de app is zo’n auto te boeken en eigenlijk is het een kwestie van rijbewijs scannen en opsturen en je kunt de dichtstbijzijnde auto tracken en ermee wegrijden. Een voorbeeld van zo’n detail is bijvoorbeeld dat auto’s waarvan de accuspanning te laag wordt, automatisch van de app verdwijnen.’

Al met al was de indruk zo positief dat Fuat en Dennis Lev aanboden aan de afdeling automotive voor de acceptatie en premiestelling. ‘Er werd beloofd dat de 2e week van september er uitsluitsel over zou komen. Dat is gelukt. De samenwerking is gestart.’ Volgens Fuat past de deal met Lev naadloos in de aangescherpte doelstelling van het schadebedrijf: ‘Onze ambitie is om de komende 5 jaar relevant te zijn voor de klant. Dat betekent niet alleen risicodrager zijn, maar ook betrokken bij de rest van de keten. Denk aan de schadegarantberdrijven met duurzaam herstel. Liever de bank repareren dan 12 weken wachten op een nieuwe. Of het aanrechtblad fiksen in plaats van een nieuwe. Dat werkt ook mee aan het terugbrengen van de afvalberg. En daarin pas dus ook meedenken over mobiliteit. Mooi toch?‘