Kort nieuws

Duizenden kinderen financieel meer bewust door a.s.r. en FC Utrecht

Dit schooljaar zijn 3256 kinderen in 148 klassen in het basisonderwijs financieel meer bewust geworden. Zo heeft a.s.r. samen met FC Utrecht Maatschappelijk kinderen een geldvlog laten zien of voor hen een boekbespreking gedaan. Ook is er met de kinderen een geld kwartet gespeeld en kregen jeugdspelers van FC Utrecht geldlessen via Moneyways.

Daphne Visser, a.s.r. foundation: ‘We hebben met onze projecten en samenwerking met FC Utrecht Maatschappelijk veel kinderen bereikt, maar in het bijzondere jaar kon dat helaas met een beperkt aantal medewerkers. We hebben goede hoop dat hier snel verandering in komt. Op Infonet staat inmiddels een kalender met activiteiten, waarvoor je je kunt inschrijven!’

FC Utrecht leert Spelers van het eerste elftal, de beloftenploeg en de voetbalacademie (voor de jeugd) zetten zich in voor FC Utrecht Leert en doceren en inspireren op die manier vele kinderen – voornamelijk uit de groepen 5 tot en met 8 – in de regio. In het afgelopen seizoen zijn zij onder meer op bezoek geweest in de gemeentes Wijk bij Duurstede, Houten, Zeist, Nieuwegein, IJsselstein, Amersfoort, Lopikerkapel, De Bilt, Bunnik, Vianen (zie foto), Maarssen en – uiteraard – Utrecht.

De klassen mogen na afloop de in de les gebruikte kwartetspellen houden, om later nog eens met het besproken thema - leefstijl, respect, dromen najagen of geld - aan de slag te gaan. En als klap op de vuurpijl krijgen de kids ook een voucher voor een thuiswedstrijd van FC Utrecht. Zo kunnen de kinderen de rolmodellen van wie zij les kregen met eigen ogen in actie zien in Stadion Galgenwaard.

Het bijzondere verhaal van Aron Stegenga, procesmanager Zorg

Pech onderweg met verrassend a.s.r.-einde

‘Ik was begin van de avond op weg naar Houten. Aan het eind van de Waterlinieweg op de grote rotonde stond een vrachtwagen stil. Toen ik er langzaam langsreed zag ik dat aan de zijkant van de wagen de deur openstond. Daar was de bestuurder, nogal in de stress en zwetend, bezig met zijn lading. Ik heb mijn auto voor de vrachtwagen gezet, ben uitgestapt en voorzichtig (er bleven auto’s langsrijden) naar de open deur gelopen.

Met mijn vraag of ik kon helpen, was de man zichtbaar blij. Ik stapte in. Het bleek dat door het oneven aantal karren/containers en slechte remmen de lading verschoof, zelfs met een balk ervoor die alles bij elkaar moest houden. Daar zat de chauffeur natuurlijk niet op te wachten en hij moest ook nog op tijd zijn. Daarbij vond hij het heel vervelend dat hij de weg deels blokkeerde.

Nadat we alles zo goed als mogelijk hadden vastgezet, konden we beiden weer op weg. De man was ontzettend blij met de hulp. Lading veilig en verder ook geen schade of ernstig oponthoud. Nu zul je denken, leuk verhaal Aron, fijn dat je iemand hebt geholpen, maar zó bijzonder is dat niet. Eens, totdat de man vertelde dat hij kratten post vervoerde die hij net bij a.s.r. had opgehaald. En die moest hij tijdig afleveren bij het postcentrum. Kortom, hiermee waren ook onze klanten geholpen!’

Kunst in de steigers

Al 28 jaar staan ze buiten, de glazen bladeren van Eugène Terwindt. Eerst op het dak van de expeditie van wat toen het AMEV Huis heette. En sinds 2016 in de tuin bij de vijver van datzelfde, geheel gerenoveerde a.s.r.-pand. Doordat het kunstwerk ook in de vijver staat, komt de interactie van het glas met het zonlicht nog beter tot uiting. Weer en wind trotserend, ook te zien aan de groene aanslag van het mos. Daarom hoog tijd voor groot onderhoud aan ‘Les feuilles vivantes’ (levende bladeren), in 1990 in opdracht van AMEV ontworpen.

‘En dat onderhoud was best wel spannend’, vertelt conservator Sigrid Vegter. ‘Het was allesbehalve een standaard restauratieklus. De grootste uitdaging was de hoogte van de 7 beelden (tot wel 8 meter). Wat er gebeuren moest? Glasplaten losschroeven (9 per beeld), schoonmaken, controleren, herstellen en weer terugzetten in het frame. Ook de kitnaden hadden onderhoud nodig. Een hele klus, soms precies ook, waarvoor je toch echt de hoogte in moest.’ De consequentie was dat er steigers geplaatst moesten worden. ‘Een uitdaging om te regelen, maar in goede handen bij de collega’s van Services. De steigers waren top en de restaurateurs blij. Zij konden bovenaan zitten en hun werk daar gezekerd en wel veilig uitvoeren. In 3 dagen was de klus geklaard. Ruim binnen planning, ondanks het slechte weer in mei.’