Werkplekcheck

Ben jij al VIT?

Door Jenny Schellekens

De werkplekcheck is – samen met deelname aan een online workshop – onderdeel van de afspraken in de nieuwe cao, waar veel aandacht is voor gezond thuiswerken. Is jouw werkplek niet ‘VIT’ (genoeg), dan kun je bijvoorbeeld een bureaustoel in bruikleen krijgen.

De werkplekcheck wordt gefaseerd uitgezet. Medewerkers krijgen via een mail een link naar de HR helpdesk. ‘Daar kunnen ze foto’s uploaden van hun thuiswerkplek en beantwoorden ze een aantal vragen’, legt Monique Groen, specialiteit Vitaliteit & Verzuim HR, uit. ‘Een ergonoom beoordeelt aan de hand van de input of de werkplek voldoet aan de arbo-voorschriften. Wordt je werkplek goedgekeurd, dan kun je de resultaten opnemen in je Vitaal Ingericht Thuis (VIT)-paspoort. Voldoet je werkplek nog niet, dan ontvang je een persoonlijk rapport waarin staat welke aanpassingen je moet doen. Je kunt dan gebruik maken van de bruikleenregeling. Je sluit het proces af met een online workshop, waarin je meer leert over het instellen en inrichten van een gezonde thuiswerkplek.’

Vitaal Ingericht Thuis

  • 2000 uitnodigingen voor werkplekcheck gemaild
  • 800 aanvragen voor de check gedaan
  • 550 werkplekken beoordeeld

Kleinere aanpassingen

Van de 550 werkplekken die zijn beoordeeld, is 52% direct goedgekeurd. In 48% van de gevallen is een aanpassing nodig. Monique: ‘Dat varieert van een muis tot een complete werkplek. Na anderhalf jaar thuiswer-ken zie je dat veel medewerkers al een goeie werkplek voor zichzelf hebben geregeld. Het gaat dus meestal om kleinere aanpassingen. Op basis van de checks hebben we trouwens wel het assortiment aangepast. Er bleek bijvoorbeeld behoefte aan een laptophouder, dus die kun je nu ook bestellen. En er zijn nu bureaus in 2 maten beschikbaar, om tegemoet te komen aan collega’s die kleiner behuisd zijn.’

Oma’s bureau

HR krijgt regelmatig reacties en vragen van medewerkers over de werkplekcheck en de bruikleenregeling. Monique: ‘Ik snap dat het een teleurstelling kan zijn als het antieke bureau dat nog van je oma is geweest, niet door de werkplekcheck heen komt. Toch is het geen optie om de aanpassingen niet uit te voeren. Je bent verplicht om de werkplekcheck te doen en je werkplek moet uiteindelijk ook voldoen aan de arbo-voorschriften.’

Duurzaam

Jeroen Stoffelsen, manager HR Operations, is nauw betrokken bij de bruikleenregeling: ‘Met een team van collega’s van CIC, IT&C, Services en HR hebben we een proces ingericht voor de uitlevering van de werkplekken en kleinere toebehoren. In de mail die je ontvangt als er aanpassingen nodig zijn, zit een link naar ServiceNow, waar je de spullen kunt bestellen. Vanaf het moment dat je je aanvraag indient, duurt het maximaal 15 werkdagen voordat je bureau of bureaustoel bij je thuisbezorgd wordt. Persoonlijk vind ik het erg mooi dat a.s.r. op deze manier ook verantwoordelijkheid neemt voor een goede inrichting van je thuiswerkplek. Medewerkers hoeven niet te betalen voor deze spullen en het is ook nog een duurzame oplossing, want we kunnen deels gebruikmaken van bestaande voorraad op kantoor. Als een medewerker uit dienst gaat, wordt alles professioneel gereinigd, en gaan ze door naar een andere collega.’

‘Ik zit nu veel ontspannener’

Henk Koelewijn, teammanager bij Leven & Pensioenen, heeft kantoorspullen gekregen via de bruikleenregeling. ‘Ik ben heel enthousiast. Ik weet hoe het bij andere bedrijven gaat, en als ik dan zie dat wij een check krijgen en een advies en vervolgens alles kunnen bestellen wat we nodig hebben, echt gaaf. Ik heb 2 keer met de ergonoom gesproken, mijn check ging via video, en daarna heb ik nog hulp gehad bij het instellen, geweldige service. Ik heb vanwege mijn gezondheidsklachten het maximale pakket gehad, waaronder een prachtig zit-stabureau, maar ook andere hulpmiddelen, zoals een verhoger voor de laptop en een ergonomische muis. Ik zit nu veel ontspannener in mijn stoel en aan het einde van de dag heb ik veel minder klachten.’