Positionering Loyalis veranderd door samengaan met a.s.r.

‘We willen ons profileren als gids op het gebied van inkomen en zekerheid’

Van traditionele verzekeraar die alleen verzekeringen aanbiedt naar de gids op het gebied van inkomen en zekerheid. Loyalis heeft de afgelopen anderhalf jaar grote stappen gezet in haar positionering. ‘We willen af van het stempel dat we een verzekeraar zijn die alleen producten aanbiedt.'

Door Marleen Veldhuijzen

Doordat wij in 2019 onderdeel werden van a.s.r. ontstond de behoefte aan een nieuwe positionering’, vertelt Isabelle Beuken, communicatieadviseur bij Loyalis. ‘Ons eigen product- en dienstportfolio veranderde. Voorheen richtten wij ons voornamelijk op Leven, Pensioenen en Inkomen. De eerste 2 takken zijn inmiddels overgedragen aan a.s.r. in Utrecht en nu bieden we vooral arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en aanvullende producten aan voor individuele en zakelijke klanten. We zijn diepgeworteld in de sectoren overheid, onderwijs, zorg, bouw en energie- en nutsbedrijven. Maar daarin zijn we niet altijd de enige dus bij ons ontstond de vraag hoe we ons onderscheiden in de markt en wat onze toegevoegde waarde is.’

Joop de Champs, sales consultant bij Loyalis legt uit: ‘Iedereen kan verzekeren. Als je het helemaal plat slaat is verzekeren niets meer dan een zak met geld uitkeren op het moment dat er schade is. Maar de vraag is of dit waardevol is voor een klant of dat je je rol niet uitgebreider moet invullen zodat je een klant nog beter van dienst kan zijn.’ Senior marketeer Jesse Jacobs gaat verder: ‘Om hier een antwoord op te geven hebben we de afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan een nieuwe positionering. We zijn veranderd van traditionele verzekeraar die alleen verzekeringen aanbiedt in een gids in Inkomen & Zekerheid. We merkten dat er behoefte aan ondersteuning is in de complexe wereld van inkomens- en sociale zekerheid.’

De eerste stap als gids Inkomen & Zekerheid is het inzichtelijk maken van de persoonlijke situatie. ‘We voeren een zogenoemde nulmeting uit zodat de klant inzicht in zijn eigen situatie krijgt, weet wat er allemaal al geregeld is, wat er speelt en wat de risico’s zijn. Denk bijvoorbeeld aan zaken als vitaliteit, preventie, verzuim, re-integratie en zekerheid’, vertelt Joop.

Joop de Champs en Isabelle Beuken. Op de foto ontbreekt Jesse Jacobs, hij zat in quarantaine toen de foto’s werden gemaakt.

‘Van daaruit borduren we verder op diensten die we hebben. Dit zijn niet alleen verzekeringen maar ook andere oplossingen zoals bijvoorbeeld a.s.r. Vitality en de eMood. Jesse: ‘Voorheen moest de klant in een product passen en nu kiezen we een product bij het probleem van de klant. We hebben door onderdeel te zijn van a.s.r. de beschikking over veel meer producten en diensten die we kunnen aanbieden. Dat is een groot voordeel voor onze klanten.’ •