Kort nieuws


Draken van De Utrecht naar gevel Hoog Catharijne

Twee drakenbeelden die ooit het gebouw van De Utrecht bewaakten, komen weer tot leven boven de nieuwe ingang van Hoog Catharijne in Utrecht. De ‘chimaera’s’ stonden op het dak van het pand van levensverzekeraar De Utrecht, een van de voorlopers van a.s.r. In onze tentoonstelling zijn de Adelaar en de Leeuw te zien, die in bruikleen zijn van het Centraal Museum Utrecht.

Het gebouw, een ontwerp van Jan Verheul, dateert van rond 1901. De beelden zijn ontworpen door de Haagse beeldhouwer Jan Diekman en gemaakt van zandsteen. Naast de drakenbeelden was het pand versierd met beelden van een adelaar en leeuw. Die zijn momenteel te zien in onze tentoonstelling.

Het pand is in 1974 afgebroken voor de komst van winkelcentrum Hoog Catharijne. Na de sloop heeft a.s.r. alleen het meubilair meegenomen en is een deel van het gebouw - waaronder de beelden, de bibliotheekkast, stukken van het trappenhuis en de marmeren schouwen - door de gemeente Utrecht opgeslagen in verschillende depots. De creaties van steen kwamen terecht in het depot van het Centraal Museum. De bibliotheekkast heeft inmiddels sinds enkele jaren een vaste plek op Paars 1 in Utrecht. Nu zijn de draken teruggekeerd op de Smakkelaarskade, op ongeveer dezelfde plek waar ze vroeger stonden.


Twee succesvolle doneeracties voor Beiroet

De doneeracties voor Beiroet die op 10 en 14 augustus op Infonet stonden, zaten in recordtempo op het maximum.

Bij de eerste actie hebben binnen 24 uur 126 personen (een deel van) hun Gamificationpunten gedoneerd. Ook bij de tweede doneermogelijkheid tijdens de nationale actiedag ging het hard. De gedoneerde punten zijn omgezet in euro’s en worden door a.s.r. verdubbeld. Hiermee wordt na deze acties € 5000 overgeschreven naar Giro555 voor de slachtoffers van de explosie in Beiroet. Vanaf 2017 houdt a.s.r. speciale (kerst)acties waarbij medewerkers de punten die zijn verdiend via Gamification kunnen inleveren. Die worden door a.s.r. omgezet in euro’s en verdubbeld waardoor er telkens maximaal € 2500 naar een goed doel gaat. Zo zijn onder andere Taal doet meer, de Voedselbank, FC Utrecht Maatschappelijk, Resto VanHarte en dit jaar het Rode Kruis en het UMC ondersteund.


Social engineering: Ook onschuldige informatie kan gevaarlijk zijn

Bij a.s.r. zijn we altijd behulpzaam en meewerkend, maar daar schuilt ook een gevaar in. Op het oog simpele informatie die je deelt met buitenstaanders kan vervelende gevolgen hebben.

Daarom hebben alle bedrijfsonderdelen de afgelopen maanden kennissessies gehad over social engineering, de techniek waarbij een aanvaller actief op zoek gaat naar stukjes informatie om daarmee uiteindelijk toegang te krijgen tot onze systemen. De sessies hebben geholpen!

IT&C merkt dat collega’s meer alert en bewust zijn. Er zijn ook meer meldingen van social engineering binnengekomen. Dat is heel fijn, want a.s.r. heeft een goede beveiliging, maar uiteindelijk bepaalt het gedrag van medewerkers of dit voldoende is of niet.

Geef social engineering bij a.s.r. geen kans door de volgende tips te volgen:

  1. Controleer welke informatie je deelt. Is er ook informatie die geanonimiseerd of weggelaten kan worden?
  2. Zorg dat je altijd weet wie om de informatie vraagt. Vraag je af waarom je de informatie deelt. Hoe is het verzoek om informatie te delen binnengekomen? Is het logisch dat jij deze informatie deelt?
  3. Hoe deel je de informatie? Doe je dit digitaal, volg dan richtlijnen Veilig Delen. Printen mag, maar berg de informatie goed op en gooi het later veilig weg in de papiercontainers bij de printers.
  4. Wees je bewust van de omgeving waar je informatie deelt of verwerkt. Werk je in het openbaar? Wie kan er meekijken of meeluisteren?

Slachtoffer geworden of vermoeden van social engineering? Meld dit bij je business risk manager of bij Loket ASR IT&C Servicedesk.


Lizzy Butink gekozen in lijst Duurzame Jonge 100

Lizzy Butink, duurzaamheidsmanager bij a.s.r. real estate, heeft een plek veroverd in de lijst Duurzame Jonge 100. De jury roemt haar omdat zij zich inzet om de bewustwording en het duurzaam handelen van vastgoedprofessionals zowel binnen als buiten a.s.r. te vergroten.

Lizzy zit in verschillende duurzaamheidswerkgroepen en geeft regelmatig presentaties over dit onderwerp. Ze zet zich in om keiharde afspraken over duurzaamheid te maken. Dit moet volgens haar onlosmakelijk verbonden zijn met de reguliere bedrijfsvoering. Op de lijst Duurzame Jonge 100 (DJ100) staan jonge ondernemers, young professionals en studenten die aantonen dat een duurzame toekomst mogelijk is. Initiatiefnemer SustainableMotion organiseerde dit jaar voor de 7e keer de verkiezing voor de DJ100.

Lizzy is erg blij met haar plaats in de DJ 100. ‘Een mooie erkenning voor de duurzame stappen die we samen bij a.s.r. real estate zetten en voor mij persoonlijk weer een enorme boost om onze duurzame koers voort te zetten.’

Naast deze plek in de DJ100 heeft Lizzy eerder duurzaamheidsprijzen in de wacht gesleept. Zo staat ze sinds 2018 in de ABN AMRO Duurzame 50 en heeft ze twee persoonlijke prijzen gewonnen:

  • de internationale GRESB/BRE Individual Leadership Award 2018
  • en in 2019 de ABN AMRO Duurzame 50 Young Professional Award 2019.

Met de a.s.r-lift naar de top van de Utrechtse Dom

Wie vanaf de top van de Domtoren van het uitzicht wil genieten kan nu ook met de lift omhoog. Binnen 3 minuten staan bezoekers op de gigantische steiger die de hoogste kerktoren van Nederland de komende jaren tijdens de restauratie aan het zicht onttrekt.

Wie vanaf de top van de Domtoren van het uitzicht wil genieten kan nu ook met de lift omhoog. Binnen 3 minuten staan bezoekers op de gigantische steiger die de hoogste kerktoren van Nederland de komende jaren tijdens de restauratie aan het zicht onttrekt.

Van elk verkocht kaartje voor de lift, gaat een vast bedrag rechtstreeks naar de Stichting Utrechts EigenDom en daarmee naar de restauratie van de Dom, die momenteel in volle gang is.

Boudewijn van Uden: ‘Als Utrechtse verzekeraar, met duurzaamheid hoog in het vaandel, zijn we blij deze bezoekerslift mede mogelijk te kunnen maken. Wat hier gebeurt is een prachtig voorbeeld van een duurzame restauratie en daar verbinden wij ons graag aan.’


13.000 liter brandstof bespaard

De pompinstallatie voor autobanden is in de 2 jaar dat die op het a.s.r.-terrein staat, ruim 2600 keer gebruikt. Banden op de juiste spanning verbruiken minder brandstof en zo is inmiddels ruim 13.000 liter brandstof bespaard.

Alle effecten bij elkaar genomen resulteerde dit in een vermindering van 43 ton CO2-uitstoot en een besparing voor de gebruikers van de bandenpomp van circa € 19.500 aan brandstofkosten. Bijkomend voordeel is minder slijtage – dus een langere levensduur – van de banden.

Dat het op spanning houden van de banden onder je auto belangrijk is, wordt ook erkend door de stichting Urgenda die deze toepassing opgenomen heeft in hun 40-puntenplan om de CO2-emissies terug te brengen. Dit plan is vorig jaar aan het kabinet aangeboden en is een van de maatregelen die maatschappelijk – naast besparing op CO2-uitstoot – ook voordelen oplevert voor de verkeersveiligheid en reducering van het verkeerslawaai.

De bandenpompinstallatie is gemaakt van duurzaam materiaal, werkt op zonne-energie en medewerkers en gasten kunnen er gratis gebruik van maken. Via een touchscreen kun je de juiste bandenspanning instellen (en zelfs eerst op kenteken opvragen) en zien wat er tijdens het gebruik gebeurt. Na afloop krijg je ook in beeld hoeveel er wordt bespaard op brandstof, euro’s en CO2-uitstoot.

De pomp staat net buiten de slagbomen op de weg die naar het parkeerdek gaat, naast de Amber BMW’s.