Welke stappen zetten we?


Ik heb nooit zo reikhalzend uitgekeken naar de komst van een monteur als afgelopen week. Koffie, thee, limonade, ijsjes, alles stond gereed, zodat deze belangrijke klus na maanden lang wachten geklaard kon worden, liefst nog voor het weekend. Vrijdagavond was het zo ver, eindelijk airco op onze zolderverdieping. Fijn voor mijn zoontje want die slaapt nu niet meer in een sauna en fijn voor mij want ik hoef nu niet meer in mijn bikini met mijn voeten in een bak ijs thuis te werken.

Zo kan ik me vanochtend, maandag 17 augustus, echt met een frisse blik over de eerste concepten van onze halfjaar presentatie buigen. Over verkwikkend gesproken! We zijn duidelijk niet bij de pakken neer gaan zitten. COVID-19, lockdown, 100% thuiswerken, ongekende economische neergang; de eerste helft van 2020 was heftig. Maar we stonden er voor onze klanten toen ze ons nodig hadden en dat blijven we ook doen. We hebben elkaar digitaal opgezocht en ondanks de afstand goed en, waar mogelijk rekening houdend met ieders privésituatie, samengewerkt. We hebben commerciële kansen benut en onze financiële huishouding in de sterk fluctuerende financiële markten goed bewaakt. Helpen door te doen in optima forma. En dat zie je terug in onze halfjaar resultaten. Onze klanttevredenheid is gestegen, de wekelijkse Mood Monitor schommelt tussen de 6,1 en 8,4 en we staan er financieel goed voor. Meer hierover vertellen Jos en ik in een speciale virtuele medewerkersbijeenkomst op woensdag 26 augustus, de dag dat we onze halfjaar resultaten publiceren (dit is inmiddels geweest, red.).

Tijd voor de lunch, ik verlaat mijn heerlijk koele werkkamer om een broodje in de tuin te eten, samen met mijn zoontje van 4 en de oppasmoeder. Er zitten ook voordelen aan thuiswerken! Kan ik meteen nog even een gesprek voeren met zoonlief over het tijdstip van opstaan. De afspraak is niet voor 7 uur ’s morgens naar de slaapkamer van papa en mama komen. Vandaag stormde hij om 6 uur de slaapkamer binnen. ‘Mama, ik heb een goed idee! Je moet gewoon een vroegere wekker kopen dan kan ik eerder naar beneden komen!’ Een staaltje omdenken dat aanstekelijk werkt. Zou zelf best een kalender willen kopen met alleen de maanden juli/augustus

erop. Ondanks COVID-19 geniet ik echt van deze zomer. Top weer, heerlijke dagen aan het strand en mooie momenten met familie en vrienden. Ook de werkdagen bieden, ondanks de drukte van de afronding van de halfjaarcijfers, meer ruimte om in alle rust met collega’s bij te praten, om los van de waan van de dag meer langetermijnontwikkelingen te bespreken. Altijd zomer, dat klinkt zo slecht nog niet.

Maar de nieuwsgierigheid over wat er na augustus gaat gebeuren en de drive om a.s.r. daarbinnen goed te positioneren wint. Zal er een vaccin komen en zo ja wanneer? Wat doet de economische impact van COVID-19 met de toch al gespannen geopolitieke verhoudingen? Hoe komt Europa uit deze crisis? En dichter bij huis; ook a.s.r. zal te maken krijgen met verdere gevolgen van COVID-19 en de economische neergang. Hoe gaan we daarmee om en houden we tegelijk voldoende zicht op langetermijnkansen? Welke stappen gaan we bijvoorbeeld als a.s.r. zetten om de afname van onze inkomsten uit het individueel levenbedrijf op te vangen? We hebben gelukkig een goede uitgangspositie en de collega’s die ik na hun vakanties weer gesproken heb, bruisen van de energie. Dus kom maar op met die tweede helft van 2020!

Annemiek van Melick