Kort nieuws

Stad Rotterdam-verzamelaar Rodney van Nieuwenhuizen

‘Zonde als de historie van een merk verloren gaat’

Het grootste deel van de verzameling ligt weggestopt in kasten in de fietsenkelder van de Archimedeslaan. Maar Rodney van Nieuwenhuizen koestert de hoop dat ooit zijn memorabilia-collectie weer te zien zal zijn op de afdeling waar de underwriter liability hoopt terug te keren. ‘Tot het begin van de verbouwing in 2012 had ik op de afdeling een paar glazen vitrines waar veel collega’s een kijkje kwamen nemen. Maar toen moest alles in het kader van het papierloos en plaatsonafhankelijk werken opgeruimd worden. Daar is heel veel bij verloren gegaan. Iedereen had bij z’n bureau wel een kastje met foto’s en iets van een vlaggetje van Stad, AMEV of Fortis.’

Rodney van Nieuwenhuizen kwam in 2002 vanuit Rotterdam naar Utrecht door de fusie van Stad Rotterdam en AMEV. ‘Een collega daar had al een hele collectie AMEV-relatiegeschenken en dat wilde ik als Stad Rotterdammer niet op me laten zitten. Door de jaren heen werd de Stad- en AMEV-collectie aan gevuld met Woudsend- en Falcon-spullen en later met allerlei Fortis-campagnedingen. Vlaggetjes, bekers, kristal, lp’s, kalenders, lichtbakken en zelfs een föhn. Het kon niet op. En een keer een glazen bol als presse-papier. Dat liep bij één tussenpersoon niet goed af toen hij de bol in de vensterbank had gelegd in de volle zon. Goed dat-ie er op tijd bij was anders was z’n hele pand afgebrand.’

Rodney betreurt dat bij de grote opruimactie veel verloren is gegaan. ‘Ik heb zelf nog staan graaien in de bakken die op de afdelingen waren gezet waar je al je overtollige spullen in kwijt kon. Om toch nog wat te redden. Daarom is het goed dat Martien van der Heijden van de Stichting Kunst & Historisch bezit nu werkt aan het bewaren en vastleggen van onze recente geschiedenis en dat iedereen die nog iets heeft, ook zaken als polissen en documenten, dat meldt en eventueel aan hen overdraagt. Ik ga er nog steeds vanuit dat mijn vitrinekast ooit weer een plek zal krijgen.’


Sociaal Fonds helpt collega’s bij financiële nood

‘Klop vooral bij ons aan. We willen graag helpen’

Onbekend maakt onbemind. Het bestuur van het Sociaal Fonds denkt dat daarom zo weinig mensen de weg naar het fonds vinden. Bestuurslid Marischka Sprokkereef: ‘Het zou wel heel mooi zijn, maar het kan bijna niet dat slechts een handvol van de ruim 4000 collega’s financiële problemen heeft.’

Hoewel het fonds al jaren bestaat, zien ze de laatste jaren weinig aanvragen. Marischka: ‘Daarom hier de oproep: zit je buiten je schuld om in financiële nood en kun je ondersteuning gebruiken bij het oplossen daarvan, klop vooral bij ons aan. Samen kijken we naar de mogelijkheden.’

Je hebt onvoorziene zorgkosten, gaat scheiden en extra kosten of een betalingsachterstand of hebt schulden waardoor je achter de feiten aan blijft lopen. Het Sociaal Fonds kan je dan wellicht helpen. Met begeleiding, onderhandelingen met schuldeisers en bijvoorbeeld een lening. ‘Voorwaarde voor onze hulp is wel dat je volledige inzage geeft in je financiën. Samen kijken we dan eerst waar mogelijke besparingen zitten. Een energiecontract, duur telefoonabonnement of contributie voor de sportschool waar je nooit heengaat. Vaak hebben de collega’s die bij ons aankloppen, dit trouwens al goed bekeken. Dan bespreken we in het bestuur wat we voor een collega kunnen doen. De lening die je krijgt, moet in principe in 3 jaar afbetaald kunnen worden. We spreken altijd een redelijke betalingsregeling af.’

Het fonds is er niet voor voorschotten op salaris en zaken die men kan verzekeren zoals vergoedingen bij ziektekosten voor brillen, gehoorapparaten en dergelijke. ‘Wat we bijvoorbeeld wel doen, is een dure lening omzetten in een renteloze lening bij het fonds. Dat kan al best veel schelen, bovendien heb je dan alleen nog met ons te maken. Wij werken ook samen met bedrijfsmaatschappelijk werk als er nog andere zaken zijn waar je hulp bij kunt gebruiken. Maar de basis van onze hulp zit hem in het feit dat je kunt aantonen dat het om een bijzondere situatie gaat die niet zomaar vanuit je (gezins)inkomen kan worden opgelost. Wij zoeken dan samen met jou naar een structurele oplossing. Daarom vragen we ook volledig inzicht in je financiële positie, om dit goed te kunnen beoordelen.’

Marischka hoopt dat de ‘eisen’ geen drempel zijn voor collega’s om bij het Sociaal Fonds aan te kloppen. ‘Het gesprek met ons aangaan, kan altijd. We zijn er voor de collega’s en willen graag helpen.’ Wil je in contact komen met het Sociaal Fonds? Kijk dan op Infonet, Mijn Plein en ga naar Sociaal Fonds. Daar staan de mailadressen van de bestuursleden.

a.s.r. maakt inzichtelijk hoe ‘groen’ beleggingsproducten zijn

a.s.r. heeft in maart de EU-verordening Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) doorgevoerd. Op de website en in productinformatie wordt nu vermeld hoe ‘groen’ de beleggingsproducten zijn die worden aangeboden door a.s.r. vermogensbeheer, a.s.r. real estate en a.s.r. pensioenen.

De Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) is stap 1 in het Europese Sustainable Finance Action Plan (SFAP). Doel van dit plan is inzichtelijk te maken hoe duurzaam investeringen door financiële instellingen zijn. De Europese Commissie heeft deze verordening opgesteld om te voldoen aan de afspraken die zijn vastgelegd in het Akkoord van Parijs en aan de eigen Europese klimaatdoelstellingen voor 2030. In het Akkoord van Parijs is afgesproken de temperatuurstijging onder de 2 graden te houden. In de klimaatdoelstelling voor 2030 is onder andere vastgelegd dat de uitstoot van broeikasgassen met 40% moet zijn verminderd in 2030 ten opzichte van 1992.

De SFDR geldt voor financiële marktdeelnemers, zoals verzekeraars en vermogensbeheerders. Ook financieel adviseurs die adviseren over beleggingsproducten vallen onder de SFRD. Vermogensbeheer, Real Estate en Pensioenen geven sinds 10 maart in hun productinformatie aan hoe duurzaam hun investeringen zijn. Dit hebben zij bepaald aan de hand van Europese criteria waar de classificatie groen, lichtgroen of niet-groen aan gekoppeld is. Deze kwalificatie gebeurt aan de hand van de taxonomie, een uniform classificatiesysteem voor duurzame activiteiten binnen de EU.

Een volgende stap in het SFAP is dat ondernemingen in hun jaarverslag moeten opnemen welk deel van hun activiteiten duurzaam is. Ook deze kwalificatie gebeurt aan de hand van de taxonomie. a.s.r. moet laten zien welk deel van de schadeverzekeringen, fondsen en vastgoed duurzaam is. In eerste instantie wordt gekeken naar activiteiten die bijdragen aan de beperking van klimaatverandering. Komende jaren komen hier nog andere milieudoelstellingen bij, zoals bescherming van mariene hulpbronnen, recycling en biodiversiteit.


Hij was er toch echt even...

De Archimedesbaan

Het is niet vaak voorgekomen dat het ijs op de vijver achter de vestiging Archimedeslaan dik genoeg was om op te schaatsen. Dan zul je net zien dat het gebeurt in maart 2021 terwijl alle a.s.r.-medewerkers thuiswerken. Bijna een pesterijtje van de natuur. Maar voor de inwonende collega’s van de GGD een aangename verrassing. Een paar dagen was de vijver omgetoverd tot Archimedesbaan waar ook omwonenden gretig gebruik van maakten. Kunstschaatsen, ijshockey en hier en daar een rondje 32.


In de startblokken

Joop Wijn neemt aan het einde van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) op 19 mei de voorzittershamer over van Kick van der Pol. Voor de laatstgenoemde is dit de laatste AvA als lid en voorzitter van de Raad van Commissarissen. Joop Wijn was voorheen onder meer minister en staatssecretaris in de kabinetten Balkenende I, II en III en lid van de RvB van ABN AMRO en Adyen. In het volgende nummer van i.p. staat een interview met beide heren.

Collega’s delen hun ervaring over ‘Ik denk vooruit ’

‘Precies de tool waar ik op wachtte

Afgelopen januari is het platform ‘Ik denk vooruit’ live gegaan voor medewerkers. Dit platform maakt financiële wensen voor nu en later inzichtelijk. Corine, Paul en Ronny delen hun ervaring.

Corine Schep, productmanager: ‘Ik vond makkelijk mijn weg op het platform, het was allemaal heel duidelijk en het gaf me goed inzicht in mijn financiële situatie en mogelijkheden om eerder te stoppen met werken. Ook de blogs over diverse onderwerpen spreken me aan. Zelfs voor iemand voor wie de materie niet onbekend is, zijn ze interessant. “Ik denk vooruit’ is een heel mooie toevoeging op Mijn Pensioenplein.’

Ook Paul Rijns, adviseur procesmanagement is enthousiast: ‘De afgelopen jaren heb ik veel initiatieven langs zien komen voor het verkrijgen van inzicht in je financiën. Banken en verzekeraars ontwikkelden de mooiste software. Helaas liep ik tot nu vaak tegen hetzelfde aan. Of je moest zelf heel veel data bij elkaar zoeken en invoeren of de output was dusdanig summier dat je er eigenlijk niets mee kon. Toen “Ik denk vooruit” werd geïntroduceerd, verwachtte ik dan ook niet al te veel. Maar echt, de mogelijkheden van dit platform hebben me positief verrast. De invoer is supereenvoudig. De echte winst zit denk ik in de koppeling met het UWV, de Belastingdienst en Mijn Pensioenoverzicht. Veilig, via DigiD, koppel je alle data aan je eigen invoer.’

Als ‘midden 50-er’ merkt Ronny Pluk, teammanager, dat de vraag wanneer hij met pensioen mag toch langzaam actueel begint te worden: ‘Concreet was mijn vraag dat als ik eerder zou willen stoppen, wanneer dit financieel gezien haalbaar is. Natuurlijk ontvang ik jaarlijks keurig een overzicht van mijn toekomstige pensioen, maar het is allemaal wel wat complexer. Wanneer krijg ik AOW, kan ik met de pensioendatum zomaar schuiven, hoe vang ik een eventueel gat op tussen mijn pensioen- en AOW-datum, wat zijn mijn uitgaven over pakweg 10 jaar? De tool kwam voor mij dan ook echt op een perfect moment. Het grote voordeel van dit platform is dat het met heel weinig werk een prima inzicht geeft en het daarnaast je ook de mogelijkheid geeft om zaken aan te passen. De uitgaven voor vakanties vanaf mijn 63e worden bijvoorbeeld een stukje hoger, denk ik, dan er nu wordt voorgesteld. Misschien toch nog een jaartje langer werken straks? Volgend jaar maar weer eens kijken in “Ik denk vooruit” hoe ik ervoor sta. Zou 62 ook haalbaar zijn?’


In dialoog over diversiteit & inclusie

De dialoogsessies over diversiteit & inclusie, die sinds enige tijd centraal worden georganiseerd, lopen goed. Tot nu toe hebben er 16 teamsessies plaatsgevonden, met ongeveer 150 medewerkers. Voor de rest van het jaar staan er nu al 55 sessies gepland, voor in totaal ongeveer 600 medewerkers.

Om tegemoet te komen aan de vraag en de inzichten en de voorgenomen acties beter te borgen, worden de sessies vanaf mei begeleid door een externe trainer.

Teams die interesse hebben in een sessie, kunnen zich hiervoor aanmelden via diversiteit.en.inclusie@asr.nl. Individuele medewerkers die een sessie willen bijwonen, kunnen zich vanaf mei inschrijven voor open-dialoogsessies via de a.s.r. academy.


a.s.r. Vitality te vinden in de Clubhouse app

a.s.r. Vitality is vorige maand gestart met Clubhouse­sessies. Ongeveer eens per week gaat een spreker met Vitality­gebruikers via de Clubhouse in gesprek over verschillende onderwerpen op het gebied van bewegen en gezondheid.

Clubhouse is een app (met inmiddels meer dan 2 miljoen gebruikers) waarin deelnemers live gesprekken kunnen voeren en luisteren. a.s.r. Vitality-ambassadeur Gregory Sedoc was de eerste die op deze manier met anderen virtueel in gesprek ging. Manager Marketing en Distributie René Draaisma: ‘Het is een nieuwe app die heel goed aansluit bij de Vitality­doelgroep. Wij willen ons op een innovatieve manier profileren en daar past Clubhouse goed bij.’ Wil je ook een sessie bijwonen, houd dan de social media van a.s.r. Vitality in de gaten.