Inzicht in jouw financiële situatie via

‘Ik denk vooruit’

Veel consumenten maken zich zorgen om hun financiële toekomst. a.s.r. wil klanten helpen zelf regie te nemen over hun financiële situatie. Dat is precies wat het nieuwe platform ‘Ik denk vooruit’ doet.

Door Sandra Meijer

‘We moeten dichter bij de klant komen.’ Dit meldde Jos Baeten tijdens de kaderbijeenkomst eind 2019. En: ‘Met alleen denken in producten en prijzen gaat het a.s.r. niet lukken om organisch te groeien.’ Wat wel helpt, is meer service en toegevoegde waarde leveren aan klanten. En oplossingen bieden voor problemen. Hanka van Waas, programmamanager en Wilmar Zomer, strategisch marketeer, vertellen hoe het nieuwe platform ‘Ik denk vooruit’ a.s.r. dichter bij de klant gaat brengen.

Wat houdt het platform ‘Ik denk vooruit’ kort gezegd in? Hanka: ‘Het platform biedt klanten inzicht in hun financiële situatie van nu en van later. En ook aan welke “knoppen” je kan draaien om je doelen te bereiken. Misschien wil je eerder stoppen met werken, of stel dat je partner overlijdt, hoe sta je er dan financieel voor en wat kun je daar nu aan doen?'

Bestaat er al een dergelijk platform? Wilmar: ‘We weten dat verschillende partijen als AEGON en NN actief zijn op dit domein. Maar niet op de manier zoals wij dit doen. Een verschil zit in het feit dat wij mensen benaderen met vragen waar ze nu mee bezig zijn of tegenaan lopen, zoals “kan ik geld opzij leggen voor bijvoorbeeld de studie van mijn kinderen?”. Ik denk vooruit wil je inspireren en helpen oriënteren.’

Dat klinkt toch als alleen kennisplatform? Hanka: ‘Je kunt op het platform zeker je financiële kennis vergroten, maar daar stopt het niet. We bieden naast een financieel totaalplaatje namelijk ook handelingsperspectief aan: klanten krijgen de mogelijkheid om daadwerkelijk iets te doen. Met een eenvoudig beleggingsproduct bijvoorbeeld. Of handige tips om te besparen. Daarbij verwijzen wij naar eigen producten, dat van anderen en/of naar andere onafhankelijke platforms.’

Hanka van Waas

Hoe ver staat het nu met het platform? Hanka: ‘We gaan begin volgend jaar live voor medewerkers gericht op 2 proposities: een beleggingsproduct en een overlijdensrisicoverzekering. Onze toekomstvisie is dat we een ecosysteem worden waar we relevante partijen bij elkaar brengen, die mensen kunnen helpen met niet alleen vermogensopbouw en vermogensbescherming, maar ook met dienstverlening die helpt om bijvoorbeeld te verduurzamen.’

Hoe is dit idee ontstaan? Steeds meer mensen moeten zelf hun financiële toekomst regelen. Wijzigingen in sociale zekerheid, pensioenen en de arbeidsmarkt zorgen ervoor dat huishoudens meer mogen beslissen, maar ook meer verantwoordelijkheid dragen voor hun financiën. En dat is best lastig: veel mensen in Nederland zijn niet financieel zelfredzaam. Daarin wil a.s.r. een rol spelen. We hebben goede contacten met werkgevers en kunnen zo gemakkelijk in contact komen met de klant. Het thema sluit ook goed aan op de missie en visie van a.s.r. En natuurlijk de missie van Leven & Pensioenen: mensen helpen financieel fit te zijn, vanuit het geloof dat fysiek vitale en financieel fitte mensen gelukkiger zijn.’

Waren er nog hobbels op dit traject? Hanka: ‘Er moet van alles gebouwd worden, zowel aan de voorkant - het platform - als aan de achterkant, de producten. Ook wordt een aparte B.V. opgericht ASR Vooruit, van waaruit de beleggingsonderneming orders van klanten mag ontvangen en doorgeven. Hiervoor moeten we vergunningen aanvragen, wat een enorm intensief en tijdrovend proces is.’

Wilmar vult aan: ‘Ja, en als het eenmaal staat, is de uitdaging: hoe krijg je iemand

Wilmar Zomer

zover dat hij zich gaat verdiepen in een voor hem vaak oninteressant onderwerp als financiën? Hiervoor is het nodig dat we goebegrijpen waar en hoe we mensen kunnen prikkelen. We zoeken mensen op daar waar ze zijn, bijvoorbeeld op social media. En geven met blogs en filmpjes antwoord op voor hen relevante vragen, zoals: kan ik eerder stoppen met werken?’

Om ze zo naar het platform te krijgen? Wilmar: ‘Precies. En daar volgt een makkelijke, korte vragenlijst, die resulteert in een eerste schatting van je financiële situatie. Hieruit blijkt hoog over of je je financiële doel al dan niet gaat halen. De volgende stap is het ophalen van extra gegevens voor een persoonlijk financieel totaalplaatje. Dit kan met een app en QR-code. Het mooie hiervan is dat die financiële informatie direct vanuit de Belastingdienst, UWV en Mijnpensioenoverzicht.nl komt. Die hoef je dus niet zelf op te zoeken en dat scheelt veel tijd. En voordat jij de vraag stelt, deze data worden uiteraard niet opgeslagen, tenzij je dit als gebruiker wilt en een account aanmaakt, zodat je later nog eens kunt terugkomen.’

En dan? ‘Die data worden gebruikt om een berekening te maken van je financiële situatie nu en later en geeft aan of je doel haalbaar is. Je kunt vervolgens zelf spelen met de data: bijvoor-beeld door de datum waarop je wilt stoppen met werken aan te passen of met de hoogte van het bedrag. Zo weet je of, wanneer en hoe je jouw doel kunt verwezenlijken.’

Dit klinkt goed. Wilmar: ‘Dat vinden wij ook. En uit onderzoek weten we dat we iets maken waar in ieder geval onze klanten – pensioendeelnemers, werkgevers en adviseurs – blij van worden.’ Hanka: Begin 2021 komt de echte vuurproef. Dan gaan we live voor alle a.s.r.-medewerkers en daarna schalen we langzaam op met onder andere medewerkers van een aantal van onze grootzakelijke klanten. Wij hopen hen als kopgroep en ambassadeurs te mogen verwelkomen. Uiteraard halen we ook graag feedback op binnen deze groep, want 1 april gaan we live voor een breder publiek.’