a.s.r. Vitality gaat 4 november live!

5 betrokkenen over dit unieke gezondheidsprogramma

Mariëlle van de Merbel, manager a.s.r. Vitality


Nicolien Sauerbreij, ambassaseur

Monique Groen, specialist Vitaliteit en Verzuim bij HR

Emanta Leenen, locatiemanager Utrecht

Marleen Nulens, aanvoerder


Mariëlle van de Merbel, manager a.s.r. Vitality

'Ons gezondheids-programma is uniek in Nederland'

Op 4 november gaat het a.s.r. Vitality-programma écht groots van start. Met een event op Papendal, een commercial passend in de ‘a.s.r. doet het’-campagne en met de nodige exposure op social media. Manager van a.s.r. Vitality is Mariëlle van de Merbel: ‘Voor mij is Vitality nu al een succes. De samenwerking tussen alle afdelingen, het resultaat tot nu toe. En natuurlijk gaan we voor veel leden. Als we deze energie vasthouden en het concept blijven ontwikkelen, dan komt dat succes ook zeker. Daarvan ben ik overtuigd.’

Door Sandra Meijer

We hebben al iets gehoord over a.s.r. Vitality, maar kun je nog eens samenvatten wat het is?

‘Het is een wetenschappelijk onderbouwd gezondheidsprogramma gericht op positieve gedragsverandering. Klanten worden beloond als zij meer bewegen. Wij hebben hiervoor in Nederland een exclusieve overeenkomst met het Zuid-Afrikaanse Discovery, de ontwikkelaar en eigenaar van dit programma.’

Wij zijn niet de enige met zo’n gezondheids­programma. Waarin zit het verschil?

‘Klopt, maar ons programma heeft zijn succes al in vele landen bewezen. Wij mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar dat wij voor een inspan­ning een snelle beloning willen. Die krijg je bij a.s.r. Vitality. Dat betekent wel dat de kosten voor de baat uitgaan, want eerst moeten wij investeren in het programma, leden werven en zorgen dat zij actief worden en blijven. Het wiel moet gaan draaien.’

Waarom zouden bedrijven zich bij a.s.r. Vitality aansluiten?

‘Als werknemers gezondere keuzes maken – omdat zij hiervoor beloond worden – dan krijg je minder ziekteverzuim, blijere mensen en daarmee ook een hogere klanttevredenheid. Het is investeren in je werknemers, maar je krijgt er ook zeker wat voor terug.’

Daarom heeft a.s.r. er als bedrijf ook voor gekozen om a.s.r. Vitality aan alle werkne­mers aan te bieden.

‘Dat klopt. Het programma past volledig in onze filosofie. Heel mooi dat a.s.r. dit doet, want ook voor a.s.r. gaat het om een investering in tijd en geld. Maar zoals net gezegd, je krijgt er onder meer gezondere werknemers voor terug.’

Nicolien Sauerbreij, ambassadeur

‘Mijn moeder stuurde een brief naar Albert Heijn voor gezondere koekjes’

Sporten en gezonde voeding is Nicolien Sauerbreij met de paplepel ingegoten. Voor de dochter van een skileraar en als latere Olympische snowboarder was bewegen een onderdeel van een gelukkig gezinsleven. ‘Maar het is niet zo dat ik nu iedereen enthousiast wil maken voor topsport, maar wel om veel te bewegen. Daarom zet ik me graag in voor Vitality.’

Door Hans Vos

Het is in 2015 als Nicolien al afscheid heeft genomen van de topsport, dat ze in haar nieuwe werkkring bij Randstad ziet hoe haar kantoorcollega’s geen balans hebben tussen fysieke en mentale inspanning. ‘Ik voelde dat zelf ook. Niemand wordt leuker door alleen achter de computer te zitten. Dus ik riep collega’s op om lekker te gaan tafel tennissen en als het kon de trap te pakken. Dat soort dingen. Dan komt er enthousiasme en positiviteit vrij.’


Ondanks dat Nicolien is opgegroeid in een sportief gezin, snapt ze best wel dat veel bewegen niet meteen bij iedereen hoge prioriteit heeft. ‘Natuur­lijk, maar bij ons ging het zelfs zo ver dat mijn moeder een brief stuurde naar Albert Heijn of ze bepaalde ingrediënten uit de koekjes wilden halen, om die gezonder te maken. Maar aan de andere kant was ze ook helemaal niet zo blij dat ik topsport ging doen. Dat vraagt heel veel van je lijf.’

Toch werd Nicolien de eerste Nederlander die, tijdens de Olympische Winterspelen in 2010, een gouden medaille haalde in de sneeuw en meerdere wereldbekers op haar naam zette. ‘Natuurlijk een mooie tijd en ook heel leerzaam. In 2002 werd ik uitgeschakeld omdat ik verkeerde wax had laten aanbrengen en in 2006 had ik een rugblessure bij de winterspelen.’


Nicolien heeft toen ook geleerd hoe belangrijk de balans is tussen bewegen, rust en motivatie. ‘Ook voor niet-topsporters. Daarom zet ik me graag in voor a.s.r. Vitality. Om iedereen op elk niveau in beweging te krijgen. Ik voel me nu op m’n 40e zelfs beter dan in mijn topsporttijd. Lekker met de hond de hei op. Ik fiets en loop hard. Ik zou zeggen: doe dat ook. Ga lekker met een groep fietsen of hardlopen. Of kies zelf iets wat je leuk vindt en zoek daar mensen bij. En dan mag je best jezelf ook op een andere manier belonen. Als je maar blijft bewegen. Ik ben zelf dol op chocola en speculaas. En ik eet als een bouwvakker. Maar gelukkig merk ik er weinig van.’

Monique Groen, specialist Vitaliteit en Verzuim bij HR

‘Ook de organisatie profiteert van vitalere medewerkers’

Monique vindt het eigenlijk heel logisch dat a.s.r. het Vitalityconcept aan haar mede­werkers aanbiedt. ‘a.s.r. heeft vitaliteit en duurzame inzetbaarheid altijd al hoog in het vaandel staan. Vanuit In beweging bij a.s.r. is er een breed aanbod, waarmee mede werkers zelf de regie hebben over hun vitaliteit en inzetbaarheid. a.s.r. Vitality en ook het nieuwe cateringconcept passen naadloos in de pijler “fysieke en mentale gezondheid”.’

Door Sandra Meijer

Onder de naam In beweging bij a.s.r. is het hele aanbod van workshops, coaching en opleidingen ingedeeld in 6 pijlers: zingeving, omgeving, levensinvulling, inzetbaarheid, persoonlijke groei en fysieke en mentale gezondheid. ‘Met dit aanbod inspireren, motiveren en mobiliseren we medewerkers om in beweging te komen en het beste uit zichzelf te halen om zo bij te dragen aan een gezonde organisatie. Je hebt zelf de regie over je eigen vitaliteit en inzetbaarheid om aan het werk te zijn en te blijven. We zijn hartstikke blij dat we hiervoor 2 nieuwe concepten kunnen aanbieden: a.s.r. Vitality en het nieuwe catering-concept in samenwerking met Facilicom. Maar daar kan Emanta Leenen van Services alles over vertellen.’

'Het is duidelijk dat a.s.r. Vitality naadloos in de pijler “Fysieke en mentale gezondheid” past. Wij denken dat het een heel goede tool is die medewerkers op een laagdrempelige manier aanspoort om meer te bewegen. Het mooie is dat je geen topsporter hoeft te zijn of worden. Iedereen doet een stapje meer op zijn eigen niveau. Vitalere medewerkers ervaren minder stress en zijn productiever, dus ook de organisa­tie profiteert ervan. Net als bij In beweging bij a.s.r. geldt dat medewerkers de eigen regie houden. Niemand verplicht je om mee te doen.’

Volgens Monique is het Vitalityprogramma een mooie versterking van In beweging bij a.s.r. ‘Ik hoop dat het zich als een olievlek over a.s.r. gaat verspreiden. Dat iedereen er lol in krijgt om meer te bewegen. Vanuit mijn functie weet ik hoe belangrijk dat is. Gezien de positieve benadering heb ik er zeker vertrouwen in. En misschien kunnen we in een later stadium wel specifieke a.s.r-beloningen toevoegen.’

Emanta Leenen, locatiemanager Utrecht

‘We willen vooral niet betuttelen, de kroket mag blijven'

Twee jaar geleden viel heel a.s.r. nog over haar heen bij de eerste vleesloze week in de catering. Nu krijgt ze geregeld vragen waarom we zo veel vleesproducten aanbie­den. 'De wereld verandert en daar sluit het nieuwe cateringconcept op aan: gezonder en duurzamer. Maar het blijft je eigen keuze...’

Door Hans Vos

Inmiddels is het nieuwe cateringconcept voor Utrecht intern bekendgemaakt en zal het binnenkort merkbaar zijn dat het restaurant, de Hotspot en de a.s.r. to go gezondere producten aanbieden. Daar is toch een lange weg aan vooraf gegaan. ‘We werken nu al 8 jaar samen met Facilicom, en tot beider tevredenheid, maar we hebben aan hen ook de vraag voorgelegd: hoe kunnen wij samen de service verlening verbeteren? Hoe kunnen we elkaar prikkelen? Je moet ook daarin proberen te verbete­ren en je aanpassen aan de snel veranderende wereld om je heen. Ter inspiratie zijn we naar de Greenhouse geweest. Een totaal circulair restaurant waar zelfs de producent van het meubilair betaald krijgt aan de hand van de bezetting. Dat is voor ons natuurlijk geen optie, maar we hebben wel veel goede ideeën opgedaan.’

Dat is vooral terug te vinden in het productaanbod in het restaurant. ‘Zoals iedereen heeft kunnen lezen op Infonet wordt het een stuk gezonder, ons assortiment van de catering. Omdat wij er heilig in geloven dat we daar onze collega’s een dienst mee bewijzen. Je kunt de krant niet openslaan of er staat wel iets in over de effecten van goede voeding of de gevolgen voor het klimaat van te intensieve vlees-en zuivelproductie. Daarom gaan we dat assorti­ment terugbrengen. Nog steeds kun je melk krijgen, maar daar betaal je dan ook voor en nog steeds staat er soms een kroket op het menu. Het verschil is dat we nu frikandellen, kroketten en gehaktballen niet allemaal tegelijk aanbieden. Maar bijvoorbeeld meer salades. En ik wil graag benadrukken dat het ieders eigen keuze blijft. Je moet niet het gevoel krijgen dat wij gaan betuttelen. We bieden iets aan waar je je voordeel mee kunt doen.’

Dat de introductie van het cateringconcept samenvalt met a.s.r. Vitality en past binnen In beweging bij a.s.r. is volgens Emanta het bewijs dat er op verschillende plaatsen in het bedrijf wordt gewerkt aan eenzelfde doel. We versterken elkaar. Samen werken we aan hetzelfde doel: het prikkelen van collega’s om te kiezen voor je eigen vitaliteit.’

Marleen Nulens, aanvoerder

‘10 leen-paraplu’s, dan heb je geen excuus meer’

Door Hans Vos

Marleen Nulens ziet het al helemaal voor zich hoe ze haar taak als aanvoerder bij Loyalis gaat uitvoeren. Van groepswandelingen tussen de middag tot stimulerende teksten aan de wand van de afdeling. Toen ze de oproep voor aanvoerders op Infonet zag, hoefde ze dan ook niet lang na te denken.

'Bij Loyalis hebben we enige tijd geleden 3 plannen gemaakt waarin je keek naar je eigen toekomst. De eerste 2 waren dat ik bij Loyalis zou blijven in mijn huidige functie of in een andere, maar de derde was mijn droom: om als zelfstandige, andere mensen te motiveren gezond te leven en dat vol te houden. Dan snap je wel dat ik meteen enthousiast was toen ik de oproep voor aanvoerders op Infonet zag.’


Marleen (hier op de foto met ambassadeur Tim de Vries) had bij Loyalis al samen met een collega een vitaliteitsprogramma opgezet. ‘Er deden zo’n 50 man mee die we verdeelden in 6 groepen. Het programma duurde 10 weken en elke week werd er een prijs uitgeloofd. Het ging via een app die bewegen stimuleert. Het werd al gauw het gesprek bij de koffie-automaat. Ik vond dat prachtig om te doen.’


De trainingsdagen op Terschelling maakte Marleen nog enthousiaster dan ze al was: ‘Alleen al de manier waarop ik door de voor mij onbekende collega’s werd opgenomen in de groep. Alsof ik ze al jaren kende. Ik kijk nu al uit naar de volgende trainings­dagen.’

Marleen heeft al een beeld van haar taak: ‘Je moet niet meteen alles uit de kast halen. Als je klein begint, is de kans dat mensen mee blijven doen veel groter. Ik zit dus te denken aan iets als: start to walk. Collega’s motiveren om tussen de middag naar buiten te gaan voor een wandeling.


En als we dan 10 leenparaplu’s hebben, is het smoesje van de regen al ondervangen. Ik zou ook graag leenfietsen willen hebben. Hoe leuk is dat? Samen met een collega een tochtje maken? Dit is nog maar het begin. Mensen bewuster maken van hun gezondheid, dat is toch heerlijk?‘

Zo was het op Terschelling!

Om iedereen binnen a.s.r. kennis te laten maken met de ins en outs van a.s.r. Vitality zijn accountmanagers, directieraad, aanvoerders (sportieve collega’s die collega’s willen enthousiasmeren om mee te doen met het programma) en ex­topsporter Nicolien Sauerbreij (1 van de 4 ambassadeurs) 3 dagen naar Terschelling geweest. Met een programma waar natuurlijk ook veel aandacht was voor bewegen!

Campagne in teken van a.s.r. Vitality

a.s.r. Vitality wordt groots geïntroduceerd met onder andere een commercial op tv. Hierin bewijst a.s.r. opnieuw dat zij oplossingen biedt voor zaken die in de maatschappij leven. Want iedereen wil wel meer bewegen, maar het is zo makkelijk om het niet te doen of snel weer op te geven.

In de commercial zitten situaties van mensen met herkenbare smoesjes. En die smoesjes komen ook terug in andere middelen zoals radio, social media en online banners. Waar a.s.r. vervolgens de oplossing voor biedt: a.s.r. Vitality.

De campagne loopt 4 weken en is in nauwe samenwerking met het marketingteam van a.s.r. Vitality gemaakt. De salescampagne van a.s.r. Vitality start ook 4 november; hierdoor sluiten de merk- en salescampagne perfect op elkaar aan en versterken zij elkaar.

Nelleke Ungersma: ‘Bij de introductie van Startershypotheek hebben we gezien dat deze combi voor goede resultaten zorgt. Het is mooi hoe we ook nu weer, elk met onze eigen doelstellingen, goed kunnen samenwerken.’Omdat a.s.r. Vitality helemaal nieuw is voor het publiek, wordt de campagne groots ingezet. ‘Naast de bekende kanalen zijn we 2 weken in de bioscoop zichtbaar en op donderdag 7 november hebben we een bijlage bij de krant Metro. Zo bereiken we mensen op meerdere manieren.’