Kort nieuws


Maxima reikt onderscheiding uit aan Taal Doet Meer

Met ‘de Utrechtse Taalstraat voor jong en oud’ ontving de stichting Taal Doet Meer een Appeltje van Oranje. Deze onderscheiding wordt door het Oranje Fonds uitgereikt aan organisaties die vrijwilligers op een buitengewone manier weten te mobiliseren en enthousiast te houden.


Taal Doet Meer heeft meer dan 1000 vrijwilligers die zich inzetten voor taalvaardigheid en gelijke kansen van Utrechters van alle leeftijden. a.s.r. ondersteunt het werk van Taal Doet Meer op verschillende manieren. a.s.r.-collega Eric Peters, voorzitter van Taal Doet Meer (en 2e van links op de foto): ‘De diverse taaltrajecten verbeteren niet alleen de taalvaardigheid van de van oorsprong anderstalige Utrechters, er ontstaan ook duurzame ontmoetingen. Het verbindt mensen.’


De prijs bestaat uit een bronzen beeldje, gemaakt door prinses Beatrix, en € 15.000. Dit geld wordt geïnvesteerd in het werven en binden van Utrechtse taalvrijwilligers. Koningin Máxima, beschermvrouwe van het Oranje Fonds, reikte de prijs op paleis Noordeinde – en in aanwezigheid van de Koning – uit.


Het zoemmmmmmt in de tuin

De ecologisch aangelegde tuin rondom het a.s.r.-pand wordt steeds aantrekkelijker voor bijen. Op dit moment zijn er maar liefst 4 bijenvolken. Zij worden verzorgd door 4 collega’s onder leiding van een imker van Bloeyendael. Jos Ruijter is een van hen. ‘Superleuk om dit te doen en ook heel leerzaam. Toen we begonnen wist ik niets van bijen.’


Het eerste bijenvolk kreeg a.s.r. cadeau van een oud-directeur bij de opening van het pand. Dit volk zit in de doorzichtige bijenkast waarin iedereen kan zien hoe bijen leven. De andere volken zijn van zwermen uit de buurt die door de imker zijn gevangen. ‘Het is wel de bedoeling dat ze samengaan, zodat er uiteindelijk 3 sterke bijenvolken ontstaan.’


Ook aan hommels en solitaire bijen wordt gedacht. In de tuin staan speciale hommelkastjes en er wordt op dit moment een bijenmuur gemaakt. Het afgelopen jaar gaven de bijen ongeveer 30 potjes honing, die bij speciale mvo-gelegenheden worden weggegeven.


Ditzo-collega staatop voor kanker

Dominiek Chenault deed 15 mei mee aan de live tv-show ‘Nederland staat op tegen kanker’. In het centrum van Den Bosch werd een menselijk lint gevormd om geld op te halen voor kankeronderzoek. ‘Er gingen helaas geen andere collega’s mee, maar samen met mijn man heb ik een ontroerende avond gehad. En ik ben natuurlijk blij met de donaties. We hebben daardoor als Ditzo toch ruim 500 euro kunnen bijdragen.’


Met de actie werd dit jaar rond de


80.000 euro


opgehaald.


Wonderwoods was eyecatcher op vastgoedbeurs Provada!

De toehoorders stonden rijen dik op Provada 2019 in de RAI in Amsterdam om het verhaal aan te horen over Wonderwoods. Deze 2 torens van 90 en 70 meter in Utrecht krijgen een verticaal bos met beplanting op de balkons. Het Italiaanse architecten­bureau Stefano Boeri Architetti tekende voor het ontwerp.


De presentatie op de stand van a.s.r. real estate door Menno Ploeger van G&S Vastgoed maakte veel indruk. Het ASR Dutch Core Residential Fund heeft in beide torens in totaal 254 huurwoningen gekocht. In een eerder stadium kocht het ASR Dutch Mobility Office Fund al de kantoren en de parkeergarage. Dick Gort, directeur a.s.r. real estate: ‘Wonderwoods wordt een unieke groene eyecatcher op een zeer centrale plek in Utrecht.

Toekomstige bewoners en kantoor­gebruikers zullen een bijzondere beleving ervaren doordat ze wonen en werken in het groen, midden in de stad.’


Het 3-daagse evenement voor de vastgoedbranche staat niet alleen in het teken van netwerken, er worden ook altijd zaken gedaan in de stand. Zo tekende a.s.r. real estate een samenwerkingsovereenkomst voor de Nieuwe Haagse Passage met Colliers International en een overeenkomst met Albert Heijn voor een grootschalige revitalisatie van een winkelcentrum in Middelburg. Het centrum met zo’n 5000 m2 aan winkels wordt toekomst-bestendig gemaakt. De tweede dag van de beurs was de best bezochte: maar liefst 11.400 bezoekers.


Te snel...

Hella de Weger, manager Merk en Positionering: ‘In de vorige i.p. werd ik geïnterviewd over de campagne Dit is de tijd van doen. Ik gaf daar een paar voorbeelden van goede bewijzen dat a.s.r. dagelijks bezig is met het bijdragen aan oplossingen voor maat­schappelijke issues of thema’s. De overstromingsdekking door klimaatverandering waar het schade­bedrijf mee bezig is, vond ik een ontzettend goed voorbeeld van zo’n bewijs. Maar... ik was wel heel enthousiast en liep een beetje op de troepen vooruit. Een definitief besluit hiervoor is namelijk nog niet genomen. Oké, daar wachten we dan nog op. Een besluit dat wel definitief genomen is, is het besluit voor de startershypotheek. Een mooi product dat het antwoord is op een maatschappelijk issue. Hierover gaat de campagne van afgelopen maand en daarover kan je ook meer lezen in het interview met de grote bedenker; Herbert Meinders.’


WELKOM
Loyalis-collega's

Op 1 augustus komen de Loyalis-medewerkers in dienst bij a.s.r. Voor een goede introductie werden er op 13 mei en op 11 juni kennis­makingsbijeenkomsten georganiseerd in Utrecht. Deze bijeen­komsten bestonden uit een plenair deel, een informatiemarkt en een rondleiding. Jos Baeten deed het welkomstwoord en liet zien nog steeds een aardig mondje Limburgs te kunnen praten. Boudewijn van Uden (Corporate Communicatie) nam de aanwezigen mee in de geschiedenis, missie en visie van a.s.r. en onze positionering. Jolanda Sappelli (HR) ging wat dieper in op werken bij a.s.r. en welke afspraken we daarover met elkaar hebben gemaakt. OR-voorzitter Noortje Antonis stelde de Ondernemingsraad voor.


Aan de informatiemarkt deden verschillende a.s.r.- collega’s mee. Loyalis-medewerkers konden kennismaken met het programma ‘In beweging bij a.s.r.’, de interne communicatiekanalen (i.p., infonet, jaarmagazine, etc.), NeXus, de personeelsvereniging, a.s.r. foundation en Innovatie & Digitaal.


De rondleidingen brachten de nieuwe collega’s bij de bedrijfsonderdelen waar ze straks mee gaan samenwerken.

De reacties op de bijeenkomsten en de kennismaking waren positief: ‘wat een warm welkom’, ‘fijn dat ze zo de tijd hebben genomen’ en ‘wat leuk om toekomstige collega’s te spreken’.



a.s.r.-team schittert in stadion FC Utrecht

Beetje jammer dat ze geen gebruik mochten maken van het bad in de kleedkamer, maar voor de rest werd FC Meerkoet, oftewel het bedrijfsvoetbalteam van a.s.r., behandeld als echte profs.


Op 28 mei speelde de ploeg in het stadion van FC Utrecht een 4-tal wedstrijden om uiteindelijk een verdienstelijke 3e plaats te halen in de poule.


Topscorer Jurre Terken wist er in totaal toch 5 achter de doellijn te werken. De derde helft met bier en barbecue werd ook met tevredenheid afgesloten. Vaste doelman Ewout Hollegien moest verstek laten gaan door werkzaamheden bij a.s.r., maar volgens de ploeggenoten heeft dat nauwelijks invloed gehad op de einduitslag.