Check op data levert bijzondere vondsten op

Een klant geboren op 1 januari 1881?

Geboren op 01-01-1881, bereikbaar op e-mail onbekend@onbekend.nl of het 06-nummer met 12 cijfers... Het zijn maar enkele van de foutieve data die Mark Molenaar en zijn team van online klantdata tegenkomen. En van al die zaken moeten zij ‘chocola’ maken. Want wat had er moeten staan? Alleen als dat bekend is kan een goed en compleet a.s.r.-profiel in de nieuwe online klantdatabase worden gezet.

Door Sandra Meijer

Een van de werkstromen van de Digitale Agenda is online klant-data. Doel is elke klant een eenduidig gegevensoverzicht te geven, een online klantprofiel waar hij zelf zijn gegevens kan bekijken, aanvullen of wijzigen. Mark Molenaar, product owner: ‘We bouwen in de cloud een nieuwe online klantdatabase. Maar om daar alle gegevens goed in vast te leggen moeten we de klantdata die we van alle businesslines ontvangen, goed matchen. En dat is soms lastig als in de verschillende systemen van productlijnen data anders of niet goed zijn vastgelegd. Met de nieuwe klantdatabase moet dat verleden tijd zijn, maar voor nu is het een aardige uitdaging.’

Mark heeft voor i.p. een aantal voorbeelden die als ‘fout’ naar boven komen bij het verzamelen van alle data voor de nieuwe database. ‘De meeste systemen hebben invoercontroles, dan wordt er al een hoop afgevangen en daarnaast hebben we slimme matchingregels om zoveel mogelijk klantgegevens goed te matchen. Toch blijven er in eerste instantie nog genoeg “open eindjes”. Dan moeten we goed gaan zoeken welke data bij welke klant hoort.’

Dansmarathon Mark vervolgt: ‘We zijn heel veel bezig met de techniek om te organiseren dat deze gegevens van onze klanten correct en veilig worden vastgelegd en snel en goed worden gerouteerd binnen a.s.r. Maar uiteindelijk hebben we het hier over onze klanten, mensen en bedrijven met een naam, dat klinkt al heel anders dan “data”. Ik probeer het onderwerp dan ook graag levend te maken en hoog op de agenda te houden en doe dat geregeld op een speciale manier. Dan koppel ik een actueel thema aan onze klantdata en maak bijvoorbeeld een korte quiz. Laatst was de Dansmarathon op tv en heb ik enkele vragen gesteld over of en hoe vaak namen van dansen voorkomen in de namen van onze klanten.’

Weet jij het antwoord op deze 3 vragen uit de quiz? (De antwoorden staan op pagina XX)

1 Welke dans komt (vaker) voor in de achternaam bij onze klanten: Cha-Cha of Tango? 2 Wordt er in onze klantdatabase meer Disco gedanst of komt Hakken toch meer voor? 3 Wat is de naam van de dans die het meest voorkomt in onze klantdatabase?

Enkele bijzondere data:

Tussenvoegsels: Van, van der, van de, van den. Tot zover niets aan de hand. Lastiger wordt het met Vd, v.d., vd., vanden, van het, van ’t, enzovoort. Het komt helaas ook vaak voor dat het tussenvoegsel in de achternaam staat.

Onmogelijke geboortedata: 03-01-0001 01-01-1881 of 31-02-Jaartal

Naam voluit in plaats van voorletters: 20 tekens in ‘voorletters’ blijkt een volledige naam te zijn: Wilhelmina Francisca Maar altijd blijven opletten, want M.A.R.I.S.K.A. leek de naam, maar het waren toch echt haar voorletters: Mariska Aleida Rianne Ignatia Saskia Karin Antonia

Meer dan 200 verschillende schrijfwijzen van ABN AMRO, bijvoorbeeld: ABN AMRO Bank, Abn Amro, ABN Amro, A.B.N. AMRO, ABN AMRO NV en ABM AMRO

De ij in verschillende vormen: ji, y, eij, ey.

Telefoonnummers: Meest voorkomende 06-nummer is 06-12345678. En er zijn talloze nummers met 12 cijfers of soms zelfs 20. Ook interessant zijn de telefoonnummers met toevoegingen als ‘vrouw’ of ‘auto’.

Opmerkelijkste ‘e-mailadres’ dat we tegenkwamen:

klant wenst_absoluut_geen_email_ van_ons_te_ontvangen!

E-mailadressen: Er zijn honderden adressen die eindigen op .n of .co en ook hotmial is een populaire. Hier is duidelijk waar het fout gaat en dit is dus ook zo gecorrigeerd.

Anders ligt het bij de zogenaamde ‘dummies’ zoals: geen-mail@com of onbekend@onbekend.nl.

Ook komt het vaak voor dat er een zakelijk e-mailadres is opgegeven, maar de persoon daar niet langer werkt.