Jos Baeten over wat 2021 a.s.r. gebracht heeft

‘We doen het op alle dimensies heel goed en dat is meteen de uitdaging voor de toekomst’

Jos Baeten kijkt met een goed gevoel terug op 2021. a.s.r. heeft een sterke marktpositie en doet het op alle dimensies heel erg goed. Maar dat is volgens Jos ook meteen de uitdaging. ‘Als we nu op onze lauweren rusten dan kachel je ook weer heel snel achteruit.’ In dit eindejaarsinterview de stand van zaken aan het einde van het jaar en de verwachting voor 2022.

Door Marleen Veldhuijzen

Hoe staat a.s.r. ervoor in de verzekeringsmarkt?

'Voor wat betreft ons marktaandeel is a.s.r. op dit moment de nummer 3 verzekeraar van Nederland. We hebben een mooie nummer 1 positie veroverd bij Inkomen (AOV), we staan met Schade op nummer 3 en bij Leven op plek 2. Bij Pensioenen zijn we runner-up en ook bij Hypotheken hebben we de afgelopen jaren een sterke marktpositie opgebouwd. Daar eindigen we dit jaar met een totaal van 5,5 tot 6 miljard euro aan uitstaande hypotheken. Wat betreft Zorg zijn we een kleinere maar relevante speler omdat zorgverzekeringen en bijbehorende diensten voor ons producten zijn waarmee we laten zien dat we met de gezondheid van mensen bezig zijn. Daar staan we qua marktaandeel nu op nummer 6 en dat voelt comfortabel.

Een andere belangrijke graadmeter is hoe we worden gewaardeerd door het intermediair. Een aantal jaar geleden was het intermediair best kritisch over a.s.r. Als we nu kijken dan zijn er nog wel eens klachten of opmerkingen maar het algehele beeld is positiever. Uit verschillende reputatiemetingen onder intermediairs blijkt dat Pensioenen op plaats 1 en 2 is geëindigd en ook bij Schade en Inkomen doen we het goed.

Een derde punt is onze reputatie. Ons duurzaamheidsbeleid en onze maatschappelijke betrokkenheid worden steeds positiever gewaardeerd. Maar ook de manier waarop we ons presenteren valt op. Dat zien we ook terug als werkgever. Dankzij de waardering van onze medewerkers zijn we uitgeroepen tot Beste Werkgever en dat merken we in de interesse die er is voor uitstaande vacatures. De meesten willen bij ons komen werken vanwege onze reputatie. We hebben het afgelopen jaar grote stappen gezet in de merkpositionering. Onze naamsbekendheid is hoger dan ooit en parallel daaraan is ons imago verbeterd. a.s.r. staat steeds meer bekend als duurzaam merk met zorg voor de maatschappij. Daar zijn we trots op.

Ik vind dat a.s.r. er heel goed voor staat. We hebben een sterke marktpositie ontwikkeld en we doen het op bijna alle dimensies gewoon heel goed. Dat is ook gelijk de uitdaging voor de toekomst. Als we nu op onze lauweren rusten dan kachel je ook weer heel snel achteruit. Een van mijn persoonlijke adagia is dat degene die zich het beste aanpast aan veranderende omstandigheden de grootste overlevingskans heeft. Dat betekent dat we vooruit moeten kijken en dat we nooit mogen denken dat we er wel zijn. Dat is ook de komende jaren cruciaal.’

Wat waren de belangrijkste en meest uitdagende gebeurtenissen voor a.s.r. in 2021?

‘Ook afgelopen jaar heeft COVID-19 een belangrijke rol gespeeld. Tot nu toe zijn we daar goed uitgekomen. Het heeft wel invloed op de manier waarop we met elkaar in verbinding blijven. Daarom was ik heel blij dat er halverwege het jaar steeds meer medewerkers naar kantoor mochten komen. Dat we nu weer thuiswerken is een domper. We hebben onze cultuur opgebouwd door samen te zijn. Dat kunnen we best een tijdje vasthouden maar als je elkaar minder ziet dan gaan er toch een aantal dingen verloren.

Wat ik ook belangrijk vind is dat we het financieel goed hebben gedaan het afgelopen jaar. Dat lijkt soms vanzelf te gaan maar betekent ook alle zeilen bijzetten. Zo hebben we een aantal productintroducties gedaan. We zijn met onze nieuwe pensioenproposities gekomen, bij Inkomen hebben we grote stappen gezet en bij Ziektekosten hebben we begin 2021 een fantastisch resultaat behaald. Daar kijk ik met veel plezier op terug.

Dan heb je ook nog de personele wisselingen. Het vertrek van Annemiek van Melick was toch wel behoorlijk onverwacht. Maar met de benoeming van Ewout Hollegien ben ik blij en trots dat dit iemand uit de eigen gelederen is. Zo laten we zien dat je bij a.s.r. kunt doorgroeien en kansen kunt pakken. Het voelt alsof Ewout al jaren meedraait in de RvB. Omdat hij uit het bedrijf komt hoeven we niet meer uit te leggen waarom dingen zijn zoals ze zijn.'

Tijdens de Investor Update hebben we nieuwe ambitieuze targets neergezet. Zowel financiële als niet-financiële. Meer hierover hoor je tijdens de medewerkersbijeenkomst op 10 januari. Het is wel jammer dat op de dag dat we deze targets bekend hebben gemaakt, ook duidelijk werd dat we uit de AEX vallen doordat er een grotere partij inkomt. We zijn nu opgenomen in de MidKap. Rationeel maakt dat niet heel veel uit. a.s.r. verandert er niet door als bedrijf maar emotioneel is het minder leuk.’

Hoe denk jij dat beleggers op dit moment naar a.s.r. kijken? Zijn ze tevreden?

‘De natuur van aandeelhouders is dat ze altijd meer willen. Tegelijkertijd zien we dat ze best complimenteus zijn over hoe wij het de afgelopen 5 jaar sinds de beursgang in juni 2016 gedaan hebben. We hebben een grote groep aandeelhouders die er al sinds het eerste moment inzitten. Die blij zijn met de soliditeit van a.s.r. We hebben een stevige balans. Het meest gehoorde compliment is dat we zeggen wat we doen en doen wat we beloven. Dat we de resultaten leveren in lijn met onze targets.’

Is het ondanks corona gelukt om voldoende contact te houden met de aandeelhouders?

‘Ja zeker, dat is heel goed gegaan. Door corona zijn we gestopt met het organiseren van fysieke bijeenkomsten en gaan communiceren via Teams. We hebben het geluk dat we veel aandeelhouders al jaren persoonlijk kennen. Dat maakt het contact via Teams makkelijker. De aandeelhouders missen nu wel de dynamiek tussen de CEO en de CFO. Die zie je op beeld een stuk minder goed dan in het echt. Mede daarom was het plan om bijvoorbeeld na de Investor Update afgelopen 7 december toch weer naar Londen af te reizen om elkaar live te ontmoeten. Door de huidige coronasituatie is dat helaas opnieuw niet doorgegaan.’

Waar liggen de kansen en uitdagingen voor het komende jaar? En wat verwacht je dat de grootste hobbels en risico’s worden?

‘Wat denk ik heel belangrijk is, is dat we het nu goed doen. Dat vasthouden en verder verbeteren is de grootste uitdaging. Dat doen we door digitalisering, verder te verduurzamen en te investeren in medewerkers. We werken aan een strategisch personeelsplan waarmee we onze mensen voorbereiden op de volgende fase voor a.s.r. Dat betekent dat collega’s bereid moeten zijn om bij te leren. Daar zijn we de komende jaren druk mee bezig.

We hebben een sterke balans maar we zien dat de inflatie toeneemt. Normaal gesproken gaat de rente omhoog als de inflatie stijgt. Dat is nu niet het geval. Er zijn dus wat financiële uitdagingen. Ook cybercriminaliteit vormt een uitdaging. Een aantal bedrijven heeft lang platgelegen door een cyberaanval. Een vergelijkbare situatie bij a.s.r. moeten we voorkomen. Een andere uitdaging vormen nieuwe systemen die we aan het uitrollen zijn. Dat zijn mooie stappen waarop we ons verder moeten ontwikkelen.

Een andere uitdaging is dat we op tijd klaar moeten zijn voor IFRS 17. Dat is een wijziging van hoe we onze resultaten rapporteren. Hier wordt door een hele grote groep mensen aan gewerkt. Niet altijd zichtbaar voor de collega’s, maar wel heel belangrijk.

En ook niet onbelangrijk; zijn we in het licht van corona in staat om onze cultuur te blijven voeden? Blijven we allemaal gezond en kunnen we weer wat meer naar kantoor? Ik hoop in ieder geval dat we elkaar in het nieuwe jaar weer wat vaker kunnen zien.’

Hoe was jouw jaar, hoe heb jij 2021 ervaren?

‘Aan de ene kant was het een heel erg goed jaar. Het is mooi om te zien hoe we ondanks corona met elkaar de schouders eronder hebben gezet. Maar toen ik terugkwam van mijn zomervakantie en nog een paar dagen thuiswerkte heb ik wel een dipje gehad. Ik wilde mensen zien, door het pand lopen, gesprekken kunnen voeren en de dynamiek meemaken. En dat lukte op dat moment niet en daar had ik het wel even lastig mee. Maar daar moet je ook niet te lang in blijven hangen vind ik.’

Heb je het gevoel dat het je wel lukt om voldoende feeling te houden met iedereen?

‘Met een bepaald deel van de collega’s absoluut, maar ik mis de “geur” die je in het pand inademt en de collega’s die je dan toevallig tegen het lijf loopt. Als we langer moeten thuiswerken, moeten we opnieuw investeren in de contacten met medewerkers. En dat gaat niet op de manier waarop ik dat graag zou willen. Ik gedij het beste bij een zaal vol mensen waarmee ik interactie heb. Tegen een scherm praten is dan toch anders.'

Spreek je hier wel eens andere CEO’s over hoe zij deze periode ervaren?

‘Ja heel veel. Ik zit door mijn rol in allerlei netwerken, zoals bijvoorbeeld Anders Reizen. We organiseren binnen dit netwerk sessies waarbij we naar elkaars ervaringen luisteren. Daar valt mij wel op dat a.s.r. vaak het positieve voorbeeld is. Dat wij veel meer stappen hebben gezet met bijvoorbeeld onze eMood, de regeling voor thuiswerken en nadenken over hoe we na corona verder gaan. Wij zijn verder dan veel andere bedrijven. Dit komt ook doordat wij al veel langer en vaker tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Bij andere bedrijven zit dat veel minder in het DNA. We geven mensen het vertrouwen en dat betaalt zich uit.’

We weten dat je fanatiek je punten haalt via a.s.r. Vitality. Is het een uitdaging om voldoende te blijven bewegen?

‘Ik haal makkelijker mijn doelstellingen als ik structureel thuis werk. Dan kan ik beter mijn dag plannen. Zeker in het voorjaar, zomer en het najaar. Dan is het ’s morgens nog licht en kan ik makkelijker voor het werk een uurtje lopen. As je naar kantoor gaat en je moet om half acht de auto in, dan is van tevoren bewegen lastiger. Toen ik veel op kantoor was had ik ook dagen dat ik niet verder kwam dan 7.000 stappen en dan baal ik ’s avonds toch. Ik wil die 10.000 iedere dag halen.’

Hoe ga jij Kerst en Oud & Nieuw vieren in deze tijd?

Wij hebben als familie een traditie dat we altijd met mijn broer, zussen, neven en nichten een kerstdiner organiseren. Dit kan helaas dit jaar door de maatregelen niet doorgaan. Eerste Kerstdag bezorgen Gerda en ik mijn moeder een leuke dag door bij haar te koken. En vanaf Tweede Kerstdag brengen we tijd door met onze zoon en schoondochter.’

En wat wil je de collega’s meegeven zo aan het einde van het jaar?

‘Allereerst dat ik heel erg trots ben op hoe alle collega’s zich het afgelopen jaar hebben ingezet voor a.s.r. Want de resultaten van het bedrijf komen niet door de RvB, maar door de 4.000 collega’s die zich dagelijks inzetten voor klanten. In dit interview is er vooral aandacht voor de business maar natuurlijk doen we het samen. Van Risk tot IT&C, Communicatie tot HR en alles wat daar tussen zit. Samen bepalen we het succes en de reputatie van a.s.r.

En verder hoop ik dat iedereen de tijd heeft en neemt om echt even af te schakelen van het werk en samen met familie, vrienden of wie dan ook te kunnen genieten van de feestdagen. Dat hebben we met ons allen wel verdiend vind ik.’