Uit de dossiers van Speciale en Juridische Zaken

LIEGEN LOONT NIET

Door Marleen Veldhuijzen

De Peugeot 108 van mevrouw K. wordt gestolen. Nu gebeurt het helaas vaker dat een auto wordt gestolen en is de afhandeling over het algemeen een standaardprocedure. Maar niet in dit geval want mevrouw K. vertelt verschillende verhalen over wat er met de autosleutel van haar Peugeot is gebeurd. En dat heeft verstrekkende gevolgen voor de afwikkeling van de diefstal.

Mevrouw K. meldt in september 2018 bij een van de volmachten van a.s.r. dat haar auto, een Peugeot 108, is gestolen. Ze heeft aangifte gedaan bij de politie en vertelt de agenten dat zij nog 1 autosleutel in haar bezit heeft. De andere sleutel lag in het dashboardkastje toen de auto werd gestolen. De gevolmachtigde schakelt een bureau in om de diefstal te onderzoeken. Mevrouw K. vertelt ook aan de expert dat zij de reservesleutel in het dashboardkastje heeft laten liggen. In de polisvoorwaarden staat dat diefstal van de auto niet wordt vergoed als het voertuig onbeheerd achter gelaten is met de sleutel in het voertuig. De gevolmachtigde wijst de claim van K. daarom af. Daar gaat K. niet mee akkoord. Zij verklaart plotseling dat haar sleutel tijdens een verhuizing is zoekgeraakt. Ook bij de politie past ze haar aangifte aan. En ineens duikt er een 2e sleutel op. K. zegt dat ze de sleutel in een verhuisdoos heeft gevonden en ze verzoekt om afwikkeling van haar schadeclaim.

De gevolmachtigde vertrouwt het niet en besluit om via de expert contact op te nemen met de Peugeot-dealer. Die vertelt dat K. in december, ruim 2 maanden na de diefstal, een nieuwe sleutel heeft aangevraagd en ontvangen. De zoekgeraakte sleutel bleek een nieuw verstrekte sleutel te zijn... Nu draagt de gevolmachtigde de schadeclaim over aan a.s.r. Er start een aanvullend onderzoek en K. moet in het bijzijn van haar advocate opnieuw haar verhaal doen. K. geeft toe dat ze sleutel heeft bijbesteld en dat ze heeft gelogen. a.s.r. wijst de schade af. Haar verzekeringen worden opgezegd, de in- en externe onder-zoekskosten worden op K. verhaald en haar gegevens worden opgenomen in het Extern Verwijzingsregister voor een periode van 5 jaar. Hiermee lijkt de zaak afgedaan maar niets is minder waar. Of K. nu zelf gelooft in haar verhaal of dat ze het niet eerlijk vindt dat

a.s.r. de schade afwijst, is niet duidelijk. Maar ze is ervan overtuigd dat a.s.r. haar schadeloos moet stellen. Tenslotte is ze allrisk verzekerd en iedereen om haar heen wiens auto is gestolen heeft ook het geld van de verzekeraar gekregen. En oh ja, ze had dit alles op advies gedaan van anderen. Zij hadden haar gezegd om een 2e sleutel bij te laten maken en die bij de gevolmachtigde in te leveren. Doordat K. forse schulden heeft en iedere keer totaal overstuur contact opneemt, besluit a.s.r. de externe registratie en het vorderen van de onderzoekskosten in te trekken. De opzegging en afwijzing blijven gehandhaafd.

Maar het verhaal is nog altijd niet ten einde. K. heeft haar schadeclaim voorgelegd aan de Geschillencommissie Kifid. De commissie oordeelt dat K. meerdere versies heeft van wat er is gebeurd met de ‘al dan niet bestaande’ 2e sleutel. Hierdoor is er in dit geval sprake van opzet tot misleiding. Ook omdat zij een motief heeft voor haar verklaringen, namelijk dat zij het geld nodig heeft om een nieuwe auto te kopen. Het feit dat K. als argument aanvoert dat zij in paniek was en van anderen advies kreeg hoe te handelen is geen reden om onjuist te verklaren en a.s.r. op het verkeerde been te zetten om een uitkering te verstrekken op grond van de verzekeringsdekking. Of het verhaal nu eindigt? Geen idee, de uitspraak van de commissie is niet bindend dus het kan maar zo zijn dat dit verhaal nog een vervolg krijgt.

Waarom fraudebestrijding?

In 2020 is er 88 miljoen euro bespaard door de aanpak van verzekeringsfraude. In totaal ontdekten verzekeraars circa 13.000 gevallen van fraude. Verzekeraars wisten daarmee te voorkomen dat een bedrag van ruim 88 miljoen euro onterecht is uitgekeerd aan fraudeurs. 66% fraude ontdekt bij aanvang verzekering Verzekeringsfraude wordt in verreweg de meeste gevallen (circa 66%) gepleegd bij het aangaan van een verzekering, wanneer bijvoorbeeld het schadeverleden niet naar waarheid wordt vermeld. Ook in 2020 is daarmee het opzettelijk misleiden van verzekeraars een van de meest voorkomende en aangetoonde vormen van fraude. Bewezen verzekeringsfraudes zijn het resultaat van intensieve samenwerking, informatie- en kennisdeling tussen verzekeraars. Bovendien voorkomt vroegtijdige signalering van fraude extra schade en dat is weer gunstig voor alle verzekerden.