Met nieuw dashboard is de adviseur beter in beeld

Marcel Kroese, manager Informatiemanage­ment Service

De opdracht voor Services was duidelijk: maak inzichtelijk wat het belang is van een adviseur bij a.s.r. over alle productlijnen heen. En dat inzicht is er nu met het nieuwe Dashboard Adviseurs, waarmee de commerciële organisatie ondersteund wordt.

Door Sandra Meijer


Met het Dashboard Adviseur is nu in 3 klikken de adviseur in beeld. Welke portefeuilles heeft hij bij a.s.r. en hoe groot zijn deze? Dit is voor de commerciële organisatie van belang om een goede afweging te maken in de samenwerking. Tot voor kort konden de a.s.r.-collega’s weinig meer zien dan alleen het belang van een adviseur binnen hun eigen productlijn.


Cruciaal bij de ontwikkeling van het dash­board was het integreren van alle data in het DatawareHouse (DWH) Services. Alle data die Services beheert, zijn hierin opgenomen. In samenwerking met de productlijnen is hier informatie aan toegevoegd, zoals de productie en portefeuille van adviseurs. Via het dashboard zijn nu al deze gegevens direct beschikbaar!


Marcel Kroese, manager Informatiemanage­ment Services: ‘Jos Baeten benoemde tijdens de laatste kaderbijeenkomst nog het belang van het intermediaire kanaal, ondanks de opmars van online digitalisering en directe klantbediening. Met het Dash­board zetten we een mooie volgende stap in een betere samenwerking.’


Goud in onze data

Het fundament voor dit dashboard is enkele jaren geleden al gelegd. ‘Drie jaar terug was de centrale afdeling Verkoopondersteuning met 5 personen nog verantwoordelijk voor 38 bewerkelijke rapportages aan onder andere accountmanagers. Toen al hadden we het idee dat er “goud” moest zitten in onze intermediaire data als we die beter en efficiënter met elkaar konden delen.’

Tot en met vorig jaar heeft het projectteam Data binnen Services zich geconcentreerd op het verzamelen en koppelen van data uit

verschillende bronnen in 1 DWH Services en ook 1 Dashboard Adviseur dat daarmee de belangrijkste rapportage(s) Klantbeeld ATP (assurantietussenpersoon, red) verving. Door deze automatiseringsslag is er nu sneller een vollediger overzicht.

‘Met deze basis en door eenduidige afspraken met de productlijnen konden we het dashboard in slechts enkele maanden uitbouwen tot wat het nu is. En het einde is nog niet in zicht.’

‘Als accountmanager vertegenwoordig je niet alleen je eigen business line maar heel a.s.r. Het Dashboard geeft een goed totaalover­zicht van de samenwerking tussen adviseur en alle onderdelen binnen a.s.r. Een mooie verrijking bij het ondersteunen van de adviseurs én het maken van accountplannen, bijvoorbeeld als het gaat om cross-sellmoge-lijkheden.’

Luuk de Vos, directeur verkoop Inkomen en Zorg De Amersfoortse/a.s.r.