20 jaar geleden eerste Cockpit voor adviseurs

'Iedereen keek er jaloers naar'

Een disruptie was het nog net niet, maar wel enorm vernieuwend. Geen verzekeraar had zoiets in 1999. Een online tool waarmee adviseurs offertes konden maken, de financiële gegevens van hun klanten konden bekijken en berekeningen konden uitvoeren. ‘De hele branche keek er met jaloezie naar’, weet Gert Jan Doornekamp. ‘Tot je het effect kreeg van de remmende voorsprong...’

Door Hans Vos

Momenteel gaan alle aanvragen van particuliere schadeverzekeringen via Cockpit, het online portaal van a.s.r. Ook alle mutaties gaan via het portaal. Maar liefst 5000 adviseurs hebben toegang tot het systeem op een gebruikersgroep van zo’n 20.000. En op jaarbasis telt Cockpit zo’n 3 miljoen visits.


Van dat succes hadden de bedenkers en ontwikkelaars van Cockpit niet kunnen dromen. Gert Jan Doornekamp: ‘Ik denk niet dat we al zo ver vooruit durfden te denken. We praten over de jaren 90 van de vorige eeuw. Eigenlijk is het idee ontspro­ten uit het brein van Menno Bosman, een it’er. Ik weet nog dat het project de werknaam Partituur had. Ik was er als marketeer bij betrokken.’


De eerste versie bestond nog uit een online en offlinemodule waarbij de adviseur het programma installeerde op de eigen pc. In 2002 was Cockpit volledig online en waren kinderziektes zoals de onbedoelde doorschakeling naar de pornosite cockpit.com uit de wereld.


Concurrenten

‘We waren toen het verst in de markt. NN en Aegon keken jaloers naar ons. We hebben het tot 2007 uitgebouwd en toen kwam de wet van de remmende voorsprong. Concurrenten als de Noord-Hollandsche en Aegon maakten daarna grotere stappen. Zij konden meer functionaliteiten aanbieden voor de producten.’

Er waren ook andere factoren waardoor Cockpit niet helemaal up-to-date bleef. ‘Dat kwam ook omdat de focus van het bedrijf op andere dingen lag. De focus op de adviseur viel een beetje weg. We wilden digitaal meer voor de klant doen. Eigenlijk pas in 2014 toen de RvB zei “We gaan voor het intermediair, die staat op 1”, zijn we dat opnieuw gaan uitstralen en is Cockpit weer verder verbeterd. Zo is het portaal van 3000 pagina’s, waarvan een groot deel niet werd bezocht, teruggebracht tot 400.


Inmiddels wordt ook hard gewerkt aan de integratie van nog bestaande extranetten, onder meer die van De Amersfoortse en Ardanta. ‘Eerder was het not done om labels in elkaar te schuiven. Nu wel. De adviseur komt binnen op 1 portaal en kiest dan waar hij heen wil.’


Een winstpunt van de laatste maanden is dat de portefeuilleoverzichten van de adviseurs er realtime instaan. ‘Tot voor kort moest je dat als adviseur nog zelf handmatig aanvragen. Wat ik verder het grootste succes van Cockpit vind? Het heeft ons bij mijn weten in die 20 jaar nooit in de steek gelaten. Niet 1 keer.’ •