HR UPDATE

Door Jenny Schellekens

Meehelpen aan een positief employer brand

Ze komen regelmatig voorbij. Verzoeken om te helpen bij de werving van nieuwe collega’s of bij het promoten van a.s.r. als werkgever. HR maakt graag gebruik van dit netwerk, omdat kandidaten die door collega’s worden aangedragen voor vacatures vaak goed bij a.s.r. passen. En veel collega’s zetten zich hier al voor in!

Petra van Leersum:

‘Ik heb zelf mijn directe collega Julia gevonden’

Petra van Leersum (zorginkoper) liket en deelt niet alleen heel regelmatig posts en vacatures op social media, maar is ook actief op zoek naar nieuwe collega’s en heeft zelfs een ‘recruiterseat’ op LinkedIn: speciale toegang waarmee ze kan zoeken naar geschikte kandidaten voor vacatures. ‘Ik doe het omdat ik a.s.r. een waanzinnig leuk bedrijf vind, er trots op ben om voor a.s.r. te werken en dat iemand anders ook gun. Ik zoek in mijn eigen netwerk en via de recruiterseat ook daarbuiten. Zo heb ik zelf mijn directe collega Julia gevonden. Ik heb haar een berichtje gestuurd en verteld wat ik deed en wat we zochten. We hebben een virtuele koffie gedronken en daarna heb ik haar in contact gebracht met een recruiter. Nu werken we samen en dat gaat hartstikke goed. Ik heb tot nu toe 3 nieuwe collega’s aangedragen en al 2 keer een bonus gekregen. Dat vond ik heel leuk hoor, maar niet het belangrijkste. Ik vind vooral het zoeken leuk, ik houd van verbinding maken en als dat dan lukt, dat is voor mij beloning genoeg.’


Rick van de Meulenhoff:

‘Ik laat vooral zien wat voor mensen bij a.s.r. werken. Dat maakt het verschil!’

Rick van de Meulenhoff (strategisch balansmanager) gaat al sinds 2016 met de recruiters mee naar campus events. ‘Ik ben zelf tijdens een event in contact gekomen met a.s.r. en verzorg nu al een aantal jaren de case tijdens de Landelijke Econometristen Dag (LED) en de Finance Expedition. Ik vind het leuk om te zien dat er inmiddels al een hele groep mensen bij a.s.r. rondloopt die ik op die events heb ontmoet. Binnen mijn afdeling GBSM zijn het er al 3, en ik word ook regelmatig aangesproken door collega’s op andere afdelingen die me vertellen dat ze me enkele jaren geleden bij zo’n event hebben ontmoet. Het komt echt tot bloei nu. Ik doe dit vooral omdat ik het erg leuk vind om voor een groep te staan en iets over te brengen. Ik probeer de deelnemers aan die events te interesseren voor werken bij a.s.r. door ze te vertellen over de inhoud, maar vooral door ze te laten zien wat voor mensen er bij ons werken. Want dat maakt het verschil.’

Reinder Busstra:

‘Goed dat a.s.r. echte collega’s inzet’

Reinder Busstra (marketeer) gaf zichzelf op voor de fotoshoot in september, waar beelden van collega’s werden gemaakt voor de werkenbij-site en social media. ‘Ik schreef me in omdat ik het belangrijk vind dat iemand van mijn bedrijfsonderdeel, de BND PPI, is vertegenwoordigd bij de shoot. Ik vind het goed dat a.s.r. echte collega’s inzet voor de promotie van a.s.r. als werkgever en als bedrijf, mensen die je tegen kunt komen op kantoor, of die je aan de telefoon zou kunnen krijgen als klant. Voor mezelf vond ik het ook een goede gelegenheid om nieuwe collega’s te leren kennen die je normaal niet zou tegenkomen.’


Liana Wobben:

‘Uit mijn comfortzone voor de video’

Liana Wobben (IT trainee) spatte van het scherm in de video’s die werden ingezet bij de werving voor de volgende lichting van het IT Talent Traineeship. ‘Ik vond het leuk en interessant om hieraan mee te werken. Ik moest voor de video wel uit mijn comfortzone stappen, want hoewel ik makkelijk praat, moest ik leren om kort en bondig te formuleren. Toen ik hiervoor werd gevraagd, heb ik niet getwijfeld; ik ben zelf heel positief over het traineeship en vind het mooi om te helpen om andere mensen hiervoor enthousiast te maken. En de opnames waren leuk: de crew was heel creatief en bedacht steeds weer andere dingen om er een spannende video van te maken.’

Begin oktober nam Liana namens a.s.r. deel aan een rondetafelgesprek tijdens een webinar van het Verbond van Verzekeraars over de wensen en behoeften van de jongere generatie. ‘Ik heb daar verteld over hoe ik graag werk, met de nadruk op output en ruimte om mijn eigen werktijden en werkplek te bepalen. En hoe ik daarin word gefaciliteerd door a.s.r. Dat vond ik ook een erg bijzondere ervaring.’

Bioscoopbon en aanbrengpremie Als jij je best doet om nieuwe collega’s te vinden, dan staat daar wat tegenover:

  • Voor elke passende kandidaat ontvang je een bioscoopbon
  • Als de kandidaat die jij hebt aangedragen wordt aangenomen, kom je in aanmerking voor een aanbrengpremie van 750 euro bruto

Het voorstellen van nieuwe kandidaten gaat heel gemakkelijk via een formulier in de HR helpdesk. Spelregels en meer informatie hoe jij kunt helpen om het werkgeversmerk van a.s.r. te versterken en nieuwe collega’s te werven vind je op de pagina ‘werf je netwerk’ op het HR Infonet.