‘We geven klanten zelf de regie over hun gezondheid’

Als corona ons een ding heeft geleerd dan is het wel dat digitaal veel meer kan dan gedacht. Thuiswerken, online vergaderen en met elkaar overleggen. Ook in de gezondheidszorg is een digitaliseringsslag te maken. Daarom zet Zorg in op slimme zorgsturing. ‘We bieden digitaal toegankelijke zorg en geven klanten zelf de regie over hun gezondheid.'

Door Marleen Veldhuijzen

Een digitale afspraak met je huisarts of een online consult om je leefstijl te verbeteren. Dat is waar Eveline van Baar, adjunct-directeur Zorg en Ellen Blom, strategisch beleidsadviseur Innovatie op inzetten. ‘Er zijn verschillende redenen om dat te doen. Allereerst rijzen de zorgkosten de pan uit’, vertelt Eveline. ‘Daarnaast wordt het op korte termijn lastiger om voldoende huisartsen te vinden. Een groot deel van de huisartsen gaat binnen afzienbare tijd met pensioen en opvolging is lastig te regelen.’

Daarom start Zorg eind oktober in de stad Utrecht de pilot ‘Digitale huisarts’ voor verzekerden bij a.s.r. Deze pilot wordt gedaan samen met Docline Utrecht in Galgenwaard. ‘We introduceren een digitale toegangspoort voor zelfzorg en eerstelijnszorg. Dit is de digitale plek om je gezondheidsvraag te stellen. Onder regie en verantwoordelijkheid van een huisarts wordt digitaal antwoord op vragen gegeven. Afhankelijk van de hulpvraag en de situatie wordt doorverwezen naar een e-consult, een chat met vraag/antwoordservice, een videoconsult of fysiek consult.’

Ellen: ‘Deze digitale toegangspoort is altijd bereikbaar en daardoor heel laagdrempelig. Mensen hoeven de deur niet uit. Zo hopen we te voorkomen dat mensen onnodig fysiek naar de huisarts gaan wat voor extra belasting kan zorgen en willen we voor zorgmijders, mensen die geneigd zijn om helemaal niet te gaan, de drempel verlagen. Een ander voordeel is dat dit duurzaam is. Digitaal waar het kan en fysiek waar het moet. Bovendien levert deze digitale zorg een operationele efficiencyslag op bij de huisarts. De huisarts kan zijn of haar tijd besteden aan de zorg die de hoogste prioriteit heeft.’

De pilot ‘Digitale huisarts’ is niet het enige ‘slimme zorgsturingsproject’ van Zorg. Eveline: ‘We zijn ook een samenwerking met Mediq Health Coach aangegaan zodat klanten digitaal aan de slag kunnen met hun leefstijl. Het gaat om de zogenoemde digitale GLI, de online Gecombineerde Leefstijl Interventie. In dit programma worden mensen geholpen hun leven te verbeteren door hun voeding en lichaamsbeweging aan te passen. Door dit digitaal aan te bieden zijn onze verzekerden niet gebonden aan locatie of startdatum en kunnen zij anders dan bij de “normale” GLI hun eigen coach kiezen.’ Ellen voegt toe dat het hierdoor ook voor anderstalige klanten mogelijk is om deel te nemen. ‘Zij kunnen zich laten begeleiden in bijvoorbeeld het Arabisch, Turks of Engels. Dit is vaak een doelgroep die we in het gewone zorgtraject missen.’

Ellen Blom

Eveline van Baar

Een ander initiatief dat ook onder de slimme zorgsturing valt is dat BENU apotheken voortaan de healthchecks voor a.s.r. Vitality doet. Eveline: ‘Het voordeel van deze toevoeging naast de bestaande locaties is dat ze toegankelijker zijn. Door deze samenwerking met een landelijke apothekersketen bereik je mensen sneller en zijn de lijntjes kort. Komt er uit de healthchecks naar voren dat ze medische producten nodig hebben dan kunnen ze dat meteen in de apotheek aanschaffen.’