Win-win


Als je straks doorbladert naar de volgende pagina’s in i.p. zul je zien dat er veel aandacht is voor de introductie van a.s.r. Vitality. Ik bemoei me eigenlijk nooit direct met de inhoud, want daar hebben we een redactie voor, maar ik wil toch benadrukken dat ik blij ben met deze exposure.


De cover met Olympisch kampioene Nicolien Sauerbreij in de golven van het Terschellingse strand straalt al sportiviteit en plezier uit. Ik heb dat zelf ook mogen ondervinden tijdens de trainingsdagen op dat prachtige eiland. Alhoewel ik in de golven even de pijn moest verbijten toen een collega mij frontaal met zijn kajak torpedeerde. Natuurlijk onbedoeld maar de schrik was er niet minder om.


Vitality is in meerdere opzichten een meerwaarde die wij geven aan onze eigen collega’s door er als eerste klant voor te tekenen, maar ook aan onze klanten. Als verzekeraar hebben we historisch gezien weinig direct contact met onze klanten. Sowieso lopen contacten vaak via intermediairs en als er al contact is, dan gaat het bijvoorbeeld over het betalen van de premie of over het al dan niet ontvangen van een schade- uitkering.


Door ons met Vitality te profileren als serviceverlener in plaats van alleen risico­drager, krijgen we als verzekeraar voor de klant meer relevantie. Er zitten voor de klant immers veel voordelen aan deel­name. Zeker ook vanuit de stimulans om gezond leven te belonen. Uiteindelijk is een mogelijke cashback op de premie als incentive voor klanten gunstig. En voor ons, naast het frequentere en relevante contact, hopelijk een lagere schadelast.

Iedereen wordt op een andere manier getriggerd om gezonder te leven. Er is een tijd geweest dat ik zelf de weegschaal zag doorslaan naar de 105 kilo. Hoewel inmiddels al weer heel lang geleden, was het voor mij de aanleiding om een gezonder leefpatroon aan te nemen. Als ik eerlijk ben, kost het me eigenlijk niet zo veel moeite want de beloning in de vorm van een frisser, gezonder en vooral vitaler gevoel, weegt ruimschoots op tegen de momenten dat ik even de neiging heb om terug te vallen in een ongezond leefpatroon.


Natuurlijk is iedereen de roerganger van zijn eigen leven, laat ik dat voorop stellen. Maar een gezond leven verhoogt nu eenmaal onmiskenbaar je dagelijkse plezier. In ons geval snijdt het mes aan twee kanten: de klant profiteert in zijn portemonnee omdat we de verminderde schadelast weer delen door onder meer de cashback op de premie en wij leveren betere prestaties en service door onze gezondere levenswijze. Dat noem ik nou een win-win situatie. Oftewel echte toegevoegde waarde voor een klant. En daarmee kunnen we het verschil maken.


Jos Baeten