DIT IZZZ INNOVATIE

In deze rubriek staan opmerkelijke initiatieven van a.s.r. waarin innovatie voorop staat. Soms zijn het concrete plannen maar soms ook projecten die uiteindelijk niet levensvatbaar blijken te zijn. Of blijven steken bij de pilot. Maar dat mag geen reden zijn om ze niet met elkaar te delen.

Ditzo ligt wakker van slaapproblemen

Door Sandra Meijer

Wat is het? In 2019 heeft Ditzo via een slaapquiz klanten gevraagd deel te nemen aan een slaapprogramma. De quiz is ruim 8900 keer ingevuld en ongeveer 3300 klanten hebben zich aangemeld voor de ‘slaapupdates’. Een selecte groep klanten heeft door een loting de Somnox slaaprobot zelfs gekregen en getest. Aan het einde van het programma is de deelnemers gevraagd om te dromen over 2020. Op basis hiervan heeft het slaapprogramma dit jaar een vervolg gekregen.

Wie trekt dit programma? Marketeer bij Ditzo Michiel van der Geest, samen met de productmanagers voor Ditzo Zorg en De Amersfoortse, Remco Mallee en Sybren de Bruin. Wat doet een slaaprobot? ‘De Somnox slaaprobot helpt je sneller in slaap te vallen, langer te slapen en frisser wakker te worden. De robot is een soort kussen dat je tegen je aan moet houden tijdens je slaap. De robot simuleert een menselijk ademhalings-ritme, langzamer dan de eigen ademhaling. Onbewust neem je die tragere ademhaling over, en daardoor krijgen de hersenen een seintje om je lichaam te ontspannen. Ook kan hij rustgevende geluiden afspelen.’

Dit izzz Innovatie! wordt samengesteld in samenwerking met Innovatie & Digitaal

Wat doen we nog meer? ‘In een samenwerking met Welshop boden we klanten een online slaapcoach aan om ze te helpen te stoppen met piekeren. De terugkoppeling van klanten hierover, was zeer positief. Wel duurt dit traject een paar maanden en moet je vooraf 3 weken lang een slaapdagboek bijhouden, dit was voor veel klanten een drempel om mee te doen. Omdat we online hulp willen blijven bieden voor de slaapproblematiek, werken we dit jaar samen met Mirro. Dit bedrijf biedt eHealth oplossingen aan, online modules waar je zelf mee aan de slag kunt. Je krijgt praktische tips, voert oefeningen uit en bekijkt filmpjes van een expert. Dit is gratis voor onze klanten!’

Waarom doen wij dit? ‘Het gaat om de toegevoegde waarde die je als verzekeraar je klanten kunt bieden. We merken als zorgverzekeraar dat we van toegevoegde waarde kunnen zijn op het thema slaap. De kunst is het net even anders te doen. En sowieso heeft de online hulp volgens ons de toekomst. Dus is het goed om hier ervaring mee op te doen en te kijken wat werkt bij klanten en wat niet.’

Ditzo-marketeer Michiel van der Geest