Young professionals a.s.r. bedenken plan om Nederlandse woningen te verduurzamen

We zijn direct groot gaan denken’

Een team van 5 collega’s doet mee aan een wedstrijd onder young professionals van grote bedrijven. In enkele maanden moeten zij, samen met experts, een maatschappelijk relevante business case ontwikkelen. De collega’s wilden geen ‘quick fix’ maar dachten groot: het verduurzamen van de Nederlandse woningmarkt.

Door Sandra Meijer

Het eerste succes is al binnen voor de Young Professionals. Het a.s.r.-team is door de jury van experts genomineerd voor de top 3! Team PwC en Philips zijn de andere 2 genomineerden. Tijdens het fysieke event (onder voorbehoud) in oktober wordt de uitslag van de publieksjury bekendgemaakt. Om ook daar in de prijzen te vallen, start het team binnenkort een campagne.

Het team van a.s.r.-collega’s kwam tot stand na een oproep voor deelnemers onder Nexus-leden en na verschillende gesprekken met Annechien ten Brink (MVO) en Marianne Hijman (HR). Teamlid Anouk van Alphen: ‘Hoewel we allemaal compleet verschillende functies uitoefenen, hadden we dezelfde ambitie: er een gaaf project van maken! En juist onze verschillen – (studie) achtergronden, werkervaring en natuurlijk ook persoonlijkheden – blijkt de sleutel tot ons succes te zijn. Onze business case is niet alleen door de vakjury, maar ook binnen a.s.r. goed ontvangen.’ Business case Anouk: ‘We hebben de MVO-strategie bestudeerd en met collega’s besproken hoe a.s.r. zich in de toekomst wil ontwikkelen. Daarop hebben we gekozen om binnen het domein Wonen, geleid door directeur Schade Robert van der Schaaf, een business case te ontwikkelen. Namelijk: het verduurzamen van de Nederlandse woningmarkt. Een maatschappelijk probleem, relevant voor a.s.r. en iets waar a.s.r. al stappen zet om zich te profileren. Maar waar nog genoeg valt te winnen.’

Anouk vervolgt: ‘Een van de klimaatdoelen die Nederland moet behalen, is verlaging van de CO2-uitstoot. Ondanks dat de meeste mensen de klimaatdoelstellingen steunen, zijn er nog maar weinig particuliere woningbezitters die hun woning verduurzamen. En daar willen wij verandering in brengen door “VerduurSamen” in de markt te zetten, wat overigens nog een projectnaam is. Een totaaloplossing die woningbezitters ontzorgt bij het verduurzamen van hun woning op het gebied van projectmanagement, financiering en subsidie, en tevens garant kan staan voor het opgeleverde werk. Voorzien van een kwaliteitsgarantie die wordt afgegeven en gedekt door a.s.r.’

Het Team: Irene Bruggemann, digital designer, Innovatie & Digitaal

Victor Brands, portefeuillemanager, Vermogensbeheer

Anouk van Alphen, marketeer, De Amersfoortse

Nick van Gend, specialist waardesturing/productmanagement, Schade

Cindy Brijs, modelontwikkelaar, Finance, Risk & Performance Management

De ‘Partnership Verkiezingen’ is een initiatief van social enterprise The Punchy Pack onder andere in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. In 7 maanden tijd gaan teams van young professionals van grote bedrijven – zoals dit jaar Philips, Rabobank en Ahold – een businesscase ontwikkelen die bijdraagt aan een of meer duurzame doelen. De winnaar ontvangt een startkapitaal, extra media-aandacht en de unieke mogelijkheid om te lunchen met senior experts uit het duurzaamheidsveld.

VerduurSamen sluit daarmee naadloos aan op het duurzame imago van a.s.r. en op helpen door te doen, vindt Anouk. ‘Klanten van VerduurSamen betalen wel een vergoeding voor de dienstverlening maar het levert ook een bijdrage aan het behalen van de niet-financiële doelen op MVO-gebied. Dit door klanten inzicht te bieden in financiële mogelijkheden en doordat (in veel gevallen) na verduurzaming de woningwaarde stijgt en energierekening daalt.’

Think big, start small Anouk praat er zo vol enthousiasme over dat het lijkt alsof het al realiteit is, maar zo ver is het nog niet. ‘Ons doel was primair om een versnelling te krijgen in de verduurzamingsslag in de Nederlandse woningmarkt. Daarom zijn we ook direct groot gaan denken. VerduurSamen is daar het resultaat van. Maar in het kader van “think big, start small” kan het wel zo zijn dat we ons eerst beperken tot een kleinere oplossing. Hoe dan ook zijn we er trots op dat ons idee verder door a.s.r. wordt uitgewerkt.’