Robert van der Schaaf en Bas Vermeulen over de ontwikkelingen bij a.s.r. schade

‘We hebben een zeer ambitieuze visie voor de komende 5 jaar’

‘a.s.r. schade en ASN Bank werken samen aan verduurzaming verzekeringsmarkt’, stond groot te lezen op Infonet. Deze samenwerking is onderdeel van de visie die het schadebedrijf heeft neergezet voor de periode 2020 – 2025. Directeur Robert van der Schaaf en business developer Bas Vermeulen vertellen waar het schadebedrijf nu staat en kijken vooruit. ‘We willen niet alleen verzekeringsproducten maar ook andere diensten aanbieden aan klanten.’

Door Marleen Veldhuijzen

Een grote stap die jullie onlangs hebben gezet om nog duurzamer te worden is een samenwerking aangaan met ASN Bank. Wat waren de belangrijkste redenen hiervoor?

Robert: ‘Zowel ASN Bank als wij spelen een vooraanstaande rol op het gebied van duurzaamheid in de financiële sector, dus op dat gebied passen we goed bij elkaar. Zo heeft ons Vernieuwd Voordeelpakket (VVP) veel duurzame kenmerken. Samenwerken met ASN Bank is om verschillende redenen waardevol. Het geeft ons de mogelijkheid om kennis en ervaring te delen over het verder verduurzamen van de schadepropositie. ASN Bank biedt de beste klantervaring volgens de Nederlandse consument dus daar kunnen wij weer van leren en en verder boren we zo een nieuwe groep potentiële klanten aan. ASN Bank was op zoek naar een partner om duurzame verzekeringsproducten aan te bieden aan haar klanten en voor hen zijn wij de meest voor de hand liggende partner. Een mooi compliment.’

Hoe ziet de samenwerking eruit?

Bas: ‘We zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor 5 jaar en vanaf medio dit jaar kunnen klanten via ASN Bank onze verzekeringen afsluiten via de website en app van ASN Bank. We starten met het aanbieden van een inboedel-, opstal- en ansprakelijkheidsverzekering onder het label ASN Bank. De basis voor de verzekeringsproducten is het VVP. We hebben daar 3 elementen aan toegevoegd: de premies van de verzekeringen worden duurzaam belegd door a.s.r. vermogensbeheer, passend in het beleid van zowel a.s.r. als ASN Bank. Daarbij hebben we afgesproken om 2 procent van de premie-inkomsten te investeren in innovatieve duurzame projecten. Schade die door ASN-klanten wordt geclaimd, wordt indien mogelijk en gewenst, op duurzame wijze hersteld. Wanneer schade niet gerepareerd kan worden, wordt dit zoveel mogelijk hersteld met gereviseerde producten, bijvoorbeeld bij mobiele elektronica.’

De samenwerking met ASN Bank is slechts een onderdeel van jullie duurzaamheids­strategie. Wat doen jullie nog meer op dit gebied?

Bas: ‘Duurzaamheid staat inderdaad hoog op onze agenda. Een aantal jaar geleden hebben we met een aantal andere partijen, waaronder andere verzekeraars, leasemaatschappijen, gemeenten, ANWB en de overheid de Stichting Duurzaam opgericht. Deze stichting heeft een netwerk van duurzame schadeherschadeherstelbedrijven gecreëerd voorzien van een GroenGedaan! keurmerk. Onze ambitie is om in 2025 85 procent van de autoschades en 50 procent van de inboedel- en opstalschades duurzaam te herstellen door gebruik te maken van gerecyclede producten.’

Robert: ‘We onderzoeken nu of we zelf een duurzaam herstelbedrijf willen opzetten. Zo kunnen we de klantreis bij schadeherstel verder verbeteren en efficiënter maken. Als dit goed loopt is een eventuele volgende stap om ook onderhoudscontracten met klanten af te sluiten. Dit past in onze visie om meer relevante diensten te bieden.’

Robert van der Schaaf (links) en Bas Vermeulen

Robert, je bent nu 9 jaar directeur van het schadebedrijf. Wat trof je aan en kun je kort de ontwikkelingen in de loop van de jaren schetsen?

Robert: ‘De eerste opdracht was het schadebedrijf gereed maken voor de beursgang van a.s.r. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het terugbrengen van het aantal producten in onze productportefeuille en het aanpakken van ons verouderd IT-landschap. Daar zijn we in 2015 mee gestart en inmiddels is het nieuwe IT-systeem AXON geïmplementeerd voor de particuliere portefeuille en gaan we over een paar weken live met AXON zakelijk. We hebben dan een goed kernassortiment, één IT-platform en we voeren alles onder één merk. Dit stelt ons in staat om verder te groeien, diensten toe te voegen aan ons assortiment en te digitaliseren. We hebben bijvoorbeeld in 2020 een Mijn Omgeving voor klanten gelanceerd en voegen continu nieuwe functionaliteiten toe. Dit was niet mogelijk op het oude IT-landschap. Parallel hieraan zijn we als schadebedrijf enorm gegroeid. We hebben Corins, de Europeesche en Generali toegevoegd en zijn van 800 miljoen euro premie in 2014 naar 1,5 miljard euro in 2020 gegaan.’

Jullie plannen zijn vastgelegd in een bredere visie voor het schadebedrijf voor de komende 5 jaar. Gevolg van deze toekomstplannen is een organisatieaanpassing in de managementlagen. Waar was dat voor nodig en hoe is dat verlopen?

Robert: ‘Het schadebedrijf is de afgelopen jaren sterk gegroeid: zowel de omzet als het aantal medewerkers is bijna verdubbeld. We hebben een zeer ambitieuze visie voor de komende 5 jaar. Hierin is de ambitie neergezet om verder te groeien (autonoom en door overnames), de schadeketen verder te digitaliseren, onze rol in de keten sterk uit te breiden (voorwaarts naar de klant en achterwaarts richting herstel) en nieuwe dienstverlening toe te voegen aan het schadebedrijf. De scope van de organisatie wordt dus breder. Dit vraagt om aanvullende competenties van het management en de organisatie. Daarom hebben we met het managementteam Schade en HR een nieuw organisatiemodel ontwikkeld waarin we de functie-eisen van managers opnieuw hebben omschreven en de functie van coördinator hebben toegevoegd. De verandering is zeer ingrijpend want we gaan van 31 naar 17 formatieplaatsen voor managers. Dit betekent dat we afscheid hebben moeten nemen van collega’s. Een aantal heeft voor een andere baan buiten a.s.r. gekozen, sommigen gaan eerder met pensioen en een aantal is zich nog aan het oriënteren. Op dit moment loopt het selectieproces voor de coördinatoren en op 1 maart start de nieuwe organisatie.’

Als je nu eens 5 jaar vooruit kijkt, wat is er dan bij Schade veranderd?

Robert: ‘Ik verwacht dat we naast verzekeringsproducten meer diensten aanbieden aan klanten zoals preventiediensten, herstel- en onderhoudsdiensten. Waarbij we nadrukkelijk inzetten op duurzaamheid, zoals bij schadeherstel. Daarnaast hebben we veel meer direct klantcontact en zijn veel processen gedigitaliseerd. Particuliere en zakelijke klanten kunnen online via de Mijn Omgeving zelf hun verzekeringen beheren of ervoor kiezen om dit (deels) door een adviseur te laten doen. Dit zijn geen nieuwe ontwikkelingen maar door nieuwe technologie gaat de ontwikkeling sneller. De invoering van nieuwe wet- en regelgeving kan ook leiden tot versnelling van bijvoorbeeld de directe schadeafhandeling van WA-schades en de invoering van actieve provisietransparantie.’