HR Update

LE-programma helpt leidinggevenden bij ontwikkeling vaardigheden

‘Leidinggeven is een vak'

In 2020 startte het Leiderschap Educatie (LE) programma. Doel van dit ontwikkelprogramma is leidinggevenden te helpen om hun vakkennis en vaardigheden te ontwikkelen en op peil te houden. En nu het onmogelijk is fysieke bijeenkomsten te houden, is daar met online trainingen op ingespeeld. Zoals het traject ‘On track elements’, waarin een volledig MT aan de slag gaat met de strategie en de samenwerking. Leidinggevenden krijgen in deze training concreet advies en coaching om als team beter te presteren, ook op afstand.

Manon van der Lely

Manon van der Lely, manager HR development legt uit waarom dit programma er is gekomen: ‘Leidinggeven is een van onze kritische succesfactoren en de manier waarop we dit doen, is gebaseerd op de 4 D’s (dialoog, dilemma’s bespreken, duidelijke kaders stellen en doen), die voor iedereen gelden. Zij zijn een belangrijke pijler van onze cultuur. Op het moment zijn de arbeidsmarkt en het werken sterk in beweging. Denk aan thuiswerken, de opkomst van nieuwe werkvormen - zoals agile - en nieuwe arbeidsrelaties, waaronder hybride professionals. En wat te denken van de invloed van de verdergaande automatisering en de intrede van robotisering? Als leidinggevende moet je kunnen meebewegen met deze ontwikkelingen. Vandaar dat we hier bij a.s.r. in investeren.’

Aanbod 2020 ook in 2021 beschikbaar

In 2020 is 78% van alle leidinggevenden gestart met het LE­-programma. 33% heeft het verplichte aantal LE-­punten gehaald. Manon: ‘Door corona en alle veranderingen die dat met zich meebracht, is de werkdruk voor het management toegenomen. Daarom hebben leiding gevenden tot eind 2021 de tijd om hun LE­-punten over 2020 te halen. Het aanbod van 2020 blijft dus dit jaar beschikbaar. Overigens mogen deelnemers natuurlijk altijd aan meer onderdelen meedoen. We blijven daarom aanbod toevoegen.’

Leren en bijhouden Manon vervolgt: ‘De naam is een knipoog naar de PE-diploma’s en de PA-punten die onze adviserende en informerende collega’s moeten halen om hun vakbekwaamheid te bewijzen. Wij beschouwen leidinggeven ook als een vak, dat je moet leren én bijhouden.’ Met hun deelname verdienen leidinggevenden LE-punten. Jaarlijks moeten dit er minimaal 12 zijn. Het aanbod bestaat uit workshops en intervisies, en er worden ook een learning agility scan en 360 graden feedback aangeboden.

Marianne Hijman

Alternatieven door corona Al vrij snel na de start moest het aanbod worden aangepast. Marianne Hijman, adviseur beleid en strategie bij HR: ‘Jammer genoeg moesten we de fysieke bijeenkomsten cancelen, waaronder de virtual reality trainingen die we speciaal hiervoor hadden ontwikkeld. Samen met onze leveranciers hebben we alternatieven ontwikkeld, zoals een training “Leidinggeven op afstand” en het online traject “On track elements”. Hierin ga je met een volledig MT - of als adjunct-directeur met teammanagers - aan de slag met de strategie en de samenwerking. Je krijgt in deze training concreet advies en coaching om als team beter te presteren, ook op afstand.’ Verplichte training diversiteit en inclusiviteit Het programma wordt voortdurend uitgebreid en aange-past aan de actualiteit. Zo zijn er in februari intervisiebijeenkomsten over de vlootschouw toegevoegd. Ook is begin dit jaar de training ‘Samen bewust divers en inclusief’ opgenomen. ‘Het begint met een algemene verkenning van diversiteit en inclusiviteit. Vervolgens staan we via een ervaringsgerichte oefening stil bij onze eigen onbewuste vooroordelen. De training is verplicht binnen het programma. We willen hiermee de bewustwording van een inclusieve cultuur binnen a.s.r. stimuleren.'

Steven Gokoel, manager Reporting Policies bij FRPM

‘Veel is direct toe te passen’

‘‘Ik heb de workshop “Leidinggeven op afstand” gevolgd en daarnaast twee keer een intervisiecafé bijgewoond. Zeker in de beginfase van het thuiswerken was het heel nuttig om tips te krijgen en te horen hoe anderen hiermee omgingen. Voor mij was het een grote eyeopener dat het belangrijk is om ook te laten zien wat de situatie met jou doet, te spiegelen dus. Zo creëer je intimiteit en vertrouwen. Het aanbod is een goeie mix van theorie en praktijk en veel is direct toe te passen. De intervisiemethode kent bijvoorbeeld een informatieronde, waarbij je – letterlijk door op mute te gaan – wordt gedwongen om eerst goed te luisteren en niet meteen mag ingrijpen. Heel simpel maar krachtig. Ik vind alleen de naam “leiderschap” soms wat minder passen; het zou ook cultuur kunnen heten of waarden, en het zou wat mij betreft breder kunnen worden uitgerold. Ik vind het heel goed dat we hier aandacht voor hebben, ik geloof dat het bijdraagt aan wie we willen zijn en hoe we willen samenwerken.’

Jeanette de Heij, manager Operations & Staf bij a.s.r. Vitality

'Knap hoe de slag naar volledig online is gemaakt’

‘Het is een voorrecht om van dit programma gebruik te kunnen maken en heel knap zoals de slag naar volledig online is gemaakt. De onderdelen met aandacht voor verdere ontwikkeling op gedragsaspecten voegen voor mij het meeste toe. De inspiratiesessies vind ik interessant, alleen zijn online sessies die 3 uur duren wat te lang om geboeid te blijven.

“Leidinggeven op afstand” was heel leuk, mooie afwisseling tussen intervisie en theorie. Door de groep met heel ervaren collega’s lag het niveau hoog, daar heb ik veel van geleerd. Ook de intervisiework­shops waar je cases inbrengt waren heel waardevol. Door elkaar een spiegel voor te houden, krijg je inzicht in waar je aan kunt werken. In het programma zitten zowel startende managers als heel ervaren leidinggevenden bij elkaar. Dat is aan de ene kant uitdagend, maar ik zou het met name bij intervisie ook goed vinden om te kunnen kiezen voor een bepaald ervaringsniveau, juist om optimaal te ontwikkelen.'

Laila de Rooij, adjunct-directeur Klant bij Zorg

‘Traject heeft sterk bijgedragen aan onderlinge verbinding’

‘Ik heb met de teammanagers van mijn teams klantcontactcenter (CCZ), klantbeleving en klant en propositie Zorg, het traject ‘On Track Elements’ gedaan. De aanleiding hiervoor was dat we nieuwe collega’s hadden in het team en omdat we bezig waren met onze strategie. Het was dus een mooi moment. Wij hebben samen een teammissie, kerntaken, kpi’s en het gedrag dat erbij hoort om succesvol te zijn, geformuleerd. Het was een superleuk traject en het heeft sterk bijgedragen aan onderlinge verbinding. We hebben helder gekregen wanneer we elkaar op moeten zoeken en waar we elkaar kunnen versterken. Ook hebben we inzicht gekregen in ons gedrag, in wat we niet meer moeten doen en wat juist meer. Zoals successen vieren bijvoorbeeld. De feedback die we van de adviseur kregen was dat we een gedreven en bevlogen team zijn, en dat deed ons goed. Mooi is dat we in onze missie nu alle drie de onderdelen hebben verbonden. We gaan nu echt met z’n allen dezelfde richting op.’