HR UPDATE


Leren in een virtuele wereld

In maart voegt HR een nieuwe vorm aan het leerarsenaal toe: de Virtual Reality Experience (VRX). Dit is een interactieve 360-gradenvideo waarmee je via een VR-bril een virtuele werksituatie beleeft. Het wordt in eerste instantie ingezet in het programma Leiderschap Educatie.

Je krijgt verschillende gedragskeuzes voorgeschoteld en maakt mee hoe jouw keuze de situatie beïnvloedt. Doordat je je in een virtuele wereld waant, wordt je brein op een andere manier gestimuleerd. Dat helpt bij het leren.

Omdat het ook erg waardevol is om met collega’s te praten over je ervaringen, te oefenen en te reflecteren op je keuzes is de VRX in eerste instantie een onderdeel van een klassikale training met een trainer en een trainingsacteur. Zo combineer je de voordelen van virtueel leren met die van klassikaal leren, voor een optimaal effect.


Alles in beeld

Marianne Hijman, adviseur HR Development, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de VRX. ‘Dat proces was nog best een uitdaging. Het filmen vergt veel voorbereiding, want je moet naast de gesprekken ook alle bewegingen en emoties uitschrijven. En tijdens de opnames komt echt alles in beeld. Dan is het goed opletten wat je wel en niet wil laten zien. De cameramannen moesten zich verstoppen, en in de nabewerking moesten er nog langslopende mensen onherkenbaar worden gemaakt. Maar het resultaat mag er zijn. De VRX is een leuke, innovatieve en laagdrem­pelige manier van leren die echt binnenkomt. En met de klassikale training er omheen kun je ook nog oefenen in de praktijk.’


Debuut in Leiderschap Educatie

De nieuwe leervorm wordt in maart voor het eerst ingezet als onderdeel van het programma Leiderschap Educatie, een nieuw programma dat leidinggevenden ondersteunt bij het ontwikkelen en op peil houden van hun vakkennis en vaardigheden op het gebied van leiderschap. Dit programma bevat naast 2 VR-trainingen over Leiderschap en Vitaliteit onder meer intervisiecafés over leiderschap en diverse masterclasses. Na deze pilot wordt gekeken hoe de VR-trainingen verder uitgebouwd kunnen worden, zodat straks iedereen gebruik kan maken van deze innovatieve leervorm.

Bouwen aan een beter HR Infonet

In de vorige i.p. las je welke stappen HR zet om de gebruiksvriendelijkheid van HR-processen te
verbeteren. Een onderdeel van deze verbeterslag is een vernieuwing van het HR Infonet. Het doel?
Een naadloze integratie met de digitale HR Helpdesk, optimale vindbaarheid van informatie
en een positieve employee experience.

Om zeker te weten dat gebruikers de belangrijk­ste informatie goed kunnen vinden op het HR Infonet, betrekt HR collega’s van alle be­drijfsonderdelen bij het vernieuwingsproces. In een enquête gaven 100 collega’s aan wat zij de belangrijkste onderwerpen vonden, waaruit onder meer De Andere Cao, persoonlijke ontwikkeling en HR-nieuws voor veel mensen top of mind bleken te zijn. De resultaten geven een eerste beeld van de informatiebehoefte van gebruikers en dienen als input voor gebruikerstests. Daarin wordt aan de hand van realistische user cases getest hoe het HR Infonet gebruiksvriendelijker en effectiever gemaakt kan worden.


Alice: 'Ik kon mijn werk opbouwen in mijn eigen tempo'

Alice de Kimpe zit bij a.s.r. helemaal op haar plek als adviseur HR-communicatie. Toen ze 4 jaar geleden afstudeerde, was dat helemaal niet vanzelfsprekend. Door haar ziekte ME had ze lang over haar studie gedaan, nooit een bijbaan gehad en kon ze maar een paar uur per dag werken. Maar via de Participatie­desk ging ze toch aan de slag.

‘Ik ben niet gewend om grote dromen te hebben voor de toekomst. Maar bij a.s.r. kon ik op een laagdrempelige manier laten zien wat ik kon, werkervaring opdoen en mezelf ontwikkelen. Ik mocht mijn werk in mijn eigen tempo opbouwen en had uiteindelijk de luxe om op zoek te gaan naar de baan die ik het liefste wilde. Die heb ik gevonden.’

Onbeperkt aan het werk met de Participatiedesk

Op 21 januari kreeg a.s.r. als eerste verzekeraar de eerste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) uitgereikt, een keurmerk voor organisaties die een bovengemiddelde werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze Participatiedesk, die mensen met een arbeidsbeperking helpt om hun weg naar de arbeidsmarkt (weer) te vinden, leverde een grote bijdrage aan het behalen van het keurmerk. En dat de Participatiedesk echt werkt, blijkt wel uit de verhalen van ervaringsdeskundigen, Alice en Charlotte.

Charlotte: 'Ik zit hier echt op mijn plek'

Charlotte Schuurman viel door een sociale angststoornis uit bij haar vorige werkgever, maar kan via de Participatiedesk toch aan het werk als administratieve ondersteuning in het team Business Risk Management.

‘In het begin dacht ik dat ik helemaal niet meer zou gaan werken en op mijn Wajong-uitkering zou moeten leven, maar dat past niet bij mij. Ik wil zelf kunnen werken, zelf geld verdienen binnen de kaders die bij mij passen. Dat kan bij a.s.r. Door de mensgerichte instelling en de flexibiliteit, de balans en het begrip dat ik hier krijg zit ik echt op mijn plek. Nu kan ik mijn werk weer gaan opbouwen.’



De verhalen van Alice en Charlotte vind je op
www.werkenbijasr.nl